59 236 läst ·
301 svar
59k läst
301 svar
Ekonomi i att elda ved i kamin under vintern
Förnuftigt?M Markarbetaren skrev:Ja räknar man lite förnuftigt på vedhantering så går den ekonomiska kalkylen aldrig ihop! Men då blir man påhoppad att det är gratis motion och allt vad det heter😄.
TS, du skriver att du sänker elradiatorerna? Kan du inte ställa rumsremperaturen på dom? Att man kan hålla temperaturen i huset med enbart kamin är inga problem om du har hyffsat öppen planlösning. Jag provade i vintras att ställa en vanlig fläkt på stativ i öppningen till vardagsrummet, det gjorde 2gr i sovrummet som ligger 12m längre bort. Värmen vill gärna fastna i taket och har svårt att ta sig under valvet mot taket till vardagsrummet.
Om köpeveden är lönsam eller ej beror lite på din COP på värmepumpen. Jag brukar räkna med en säsongsfaktor på 3, då kan elen bli bra dyr innan det blir lönsamt att elda med köpt fastbränsle.
Jag räknar inbesparad värmekostnad minus driftskostnader och avskrivningar på maskinerna minus eventuell inkopskostnad för ved på andras mark eller eventuell utebliven försäljningsinkomst på rot för ved på egen mark. Dividerar med antalet arbetstimmar. Kommer till en obetydligt lägre nettotimlön än jag har i förtjänstarbete efter att ha räknat bort pendlingskostnad och verktygskostnader och arbetsklädskostnader och skatt och pensionsavgift.
Räknar att det är värt den lilla slanten i lägre nettolön att få vara hemma i stället för borta de timmarna.
Även om din arbetsgivare eller du som företagare kanske fakturerar 500 kronor plus moms i timmen är inte det din nettoinkomst i förtjänstarbete.
Ved är dyrt, jag kollade Göteborgsområdet i våras, priserna låg på 1000 - 1400 per kubikmeter stjälpt björkved. Så att du tycker att 980:- är dyrt visar att du inte har koll på prisutvecklingen riktigt. I glesbygden kan det säkert vara billigare, men det gäller ju många saker.F fribygg skrev:
1400kr/m3s är inte billigt och gör förhoppningsvis "vit" ved produktion möjlig och lönsam..Nissens skrev:
Om det är dyrt eller inte avgör ju kunderna, kan man sälja vad man behöver till den prisnivån finns det ju knappast nått behov av att sälja billigare.
Tror du@Nissens att den veden blir billigare än värmepumpsdrift?
Nej, 1400 är definitivt inte billigt, men åtminstone i Göteborgstrakten var 1000:- det billigaste jag kunde hitta. Det visar väl att det är vad kunderna kan tänka sig att betala.F fribygg skrev:1400kr/m3s är inte billigt och gör förhoppningsvis "vit" ved produktion möjlig och lönsam..
Om det är dyrt eller inte avgör ju kunderna, kan man sälja vad man behöver till den prisnivån finns det ju knappast nått behov av att sälja billigare.
Om det blir billigare att elda med ved än att värma med värmepumpen är väl tveksamt, men beror på.
Alltifrån vad man har för verkningsgrad på eldstaden till hur effektiv värmepump man har och vad man gav för veden och så påverkar elpriset förstås.
Själv har jag laddat med ved mycket för att jag har en gammal värmepump som sannolikt lägger av vid fel tillfälle, gillar också värmen veden ger och så mysfaktorn förstås. ☺️
Ska man få ekonomi i eldning så krävs i princip att man har möjlighet att hugga den själv. Och knappt då, har man en vattenburen installation så förbättras siffrorna men att konkurrera med en billig luft luft pump är svårt om inte priserna skenar.
Är det? Vi har lftvärmepump och stängde av den i fjol höstas då elektricitetspriserna gich upp. Det var billigare kilowattimmar att elda med olja räknade vi ut. Att elda med olja blev för dyrt och vi byggde om pannan för vedeldning.L Liljeros skrev:
Antingen räknade vi alldeles fel eller så har du felaktiga siffror.
För min egen del är det inte bara ekonomin utan man tycker det kan vara
skönt att få vara ute i skogen och tar detta som motion också. Vi använder
både elradiatorer , llvp och eldar en hel del ved och gillar värmen veden ger.
Allt tar ju längre tid nu när man är äldre men som pensionär finns ju tiden 😉
Tänkte sälja några traktorlass med björk i vinter men köparen får kapa och
klyva själv , lättare så.
skönt att få vara ute i skogen och tar detta som motion också. Vi använder
både elradiatorer , llvp och eldar en hel del ved och gillar värmen veden ger.
Allt tar ju längre tid nu när man är äldre men som pensionär finns ju tiden 😉
Tänkte sälja några traktorlass med björk i vinter men köparen får kapa och
klyva själv , lättare så.
Med vanligt arbete menar jag 5 dagar i veckan, dagtid 40h. Eller mindre för den delen, jobbar 80% själv, tar alltid en extra dag att spendera hemma.H heimlaga skrev:Vanligt arbete?
Är inte timmerman och snickare ett vanligt arbete i din värld?
Ett arbete med högre lön har jag försökt komma in på sedan 2007 men såhär långt har det inte lyckats trots ingenjörsutbildning på Batchelor nivå.
Hur mycket man än trivs med arbetet blir det slitsamt för både kropp och huvud och kärleksförhållande och familj att arbeta borta 10 timmars dagar 6 dagar i veckan.
Kan man vara hemma och arbeta med ved på kvällar och helger blir det mindre slitsamt och lättare att ha ett hemliv fast antalet arbetstimmar är de samma.
Men nu spårar vi lite från tråden så lämnar diskussionen här.
Vilken verkansgrad har din keddy? Tänk också på att du får energiförlust genom skorstenen, speciellt om du inte har separat tilluft till kaminen. Med tanke på att du har luftvärmepump så behöver nog elpriset vara runt 4-5 kr/kWh innan du går jämt upp.G Gjutjärn skrev:Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.
Jag köpte precis björkved för 980 kronor kubiken. Ved kluven i år.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
Och att 1 kubik travad ved ungefär motsvarar 0.58 kubik "fast ved".
Så då får jag det till alltså att 1 kubik travad ved innehåller 1479 kWh.
Jag köpte nu 3 kubik fast då travad blev det totalt ca 2.4 kubik.
Och med utkörning på 980 betalade jag alltså totalt 3920 kr.
Det blir 1633 kr per kubik travad ved.
HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.
Men hur som helst..
Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.
Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.
Har jag tänkt och räknat rätt här?
I klartext frågar du varför inte alla är rika och högavlönade?F Fideliox skrev:
Diskussionen har inte alls spårat ur.
För många räcker inte ett 80% arbete till att köpa allt för pengar och då är vedarbete på fritiden ett bra sätt att dryga ut inkomsterna.
Anta att olja kostar 20.000kr kubiken. Du får ut efter brännaren och lite förluster 9000kWh energi.H heimlaga skrev:Är det? Vi har lftvärmepump och stängde av den i fjol höstas då elektricitetspriserna gich upp. Det var billigare kilowattimmar att elda med olja räknade vi ut. Att elda med olja blev för dyrt och vi byggde om pannan för vedeldning.
Antingen räknade vi alldeles fel eller så har du felaktiga siffror.
Då kostar energin du får ut ca 2,2kr för 1 kWh.
Petar du in 1 kWh i en luftvärmepump så antar att vi får ut energi för 3 för enkelhetens skull.
Så när elen kostar 6,6kr kWh (allt medräknat) är du jämnt upp mot oljan.
Kostar nät och skatt en krona så skulle ändå rörliga elpriset behöva vara över en femma kWh.
Så det är vid timspot-abonnemang och de allra dyraste timmarna det skulle löna sig att prioritera olja framför värmepumpen.
Dessutom fick man elstöd så pumpen får även fördel där.
I stort sett rätt räknat förutom verkningsgraden i din vedpanna/braskamin, ca 60-80% är ganska normalt, beroende på effektivitet på din vedeldning och möjlighet att finjustera till behaglig rumstemperatur.G Gjutjärn skrev:Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.
Men hur som helst..
Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.
Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.
Ofta medför vedeldning i braskamin betydligt högre rumstemperatur jämfört med radiatorburen värme.
Priset/kwh ökar då till ca 1,80-2,50 kr/kwh värme. Alltså är det vedpris du nämner gränsfall i lönsamhet om man dessutom väger in hantering. Mysfaktorn med vedeldning har för många stort värde. Betyder kanske mer än lågt pris!???
El levereras direkt i bostaden, bekvämt.
Ofta är kunder som betalar dessa höga vedpriser dåligt pålästa om den verkliga kostnaden för värme.F fribygg skrev:1400kr/m3s är inte billigt och gör förhoppningsvis "vit" ved produktion möjlig och lönsam..
Även om vissa kunder är beredda att betala blir det inte lönsamt att värma med ved till dessa priser.
TS har rätt anfall och frågar när är vedpriset lönsamt i jämförelse el. Bra tänkt
Ved under förra säsongen med oroligheter och skräckpropaganda om att elen kan klippas till hushållen var också en garant till tillgång.B Bernt Ö97 skrev:
Man valde helt enkelt att köpa på sig en trygg buffert med kWh i form av ved.
För den säkerheten betalade folk mer också
Du missar en väsentlig sak i din uträkning (inte läst hela tråden så kanske redan påpekats). Din ved ger 1:1värme minus verkningsgrad, så har du 80 % verkningsgrad och veden kostar 1kr/kWh så får du 0,80 kWh/krona. Använder du bergvärme eller en bättre luftvärmepump ger varje kWh el ca 2,5-3 kwH värme (mkt beroende på förutsättningarna, tillverkare säger 4, ibland 5 men det är ren fantasi). Således kan elen kosta dina 80 öre gånger "hävstången" I värmepumpen innan det lönar sig att elda med ved. Du behöver således ha priser upp.mot 3 kr innan din ved blir en plusaffär.G Gjutjärn skrev:Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Men hur som helst..