N Niq skrev:
Ok jag har inte läst lagen bara information jag fått av folk som jobbar med skogsavverkning och skogsvård och som har egen skog. Samt av byggnadsinspektionen här i kommun men att dom har fel blir jag inte förvånad över. Tyvärr blir det ingen ekonomi i att köpa stock och låta såga här i Helsingforstrakten.
Vet du vart jag kan hitta lagar och regler rörande byggande i Finland?
https://ym.fi/sv/finlands-byggbestammelsesamling
www.finlex.fi
CE-märkningsreglerna är av någon orsak inte tillgängliga för allmänheten verkar det som.
 
H Hybro skrev:
Kluven torr gran kan väl gå an att tända en brasa med.

Därefter är det bara grovkluven ett år torkad björk som gäller om man vill ha värme i kåken, utan att lägga
varje kvart.

Testa.
Äh, nu överdriver du grovt. Det är sådana här skrönor som får folk att tro att det bara är björk som kan eldas.
Det har även stor påverkan vilken eldstad/ kamin du har.
Jo jag eldar med egen huggen ved i kaminerna.😃
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
C
H Hybro skrev:
Kluven torr gran kan väl gå an att tända en brasa med.

Därefter är det bara grovkluven ett år torkad björk som gäller om man vill ha värme i kåken, utan att lägga
varje kvart.

Testa.
Björk är väl inte så optimalt energimässigt. Jag själv har eldat mest ek i 15 år. Där är bättre energivärde och billigare. Har dock alltid haft 3 års framförhållning och haft vällagad och torr ved .
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Kluven torr gran kan väl gå an att tända en brasa med.

Därefter är det bara grovkluven ett år torkad björk som gäller om man vill ha värme i kåken, utan att lägga
varje kvart.

Testa.
Vedsnobb. Det är sånna som du som gör att man kan få så bra betalt för björkved.

Min erfarenhet är att all torr ved innehåller lika mycket energi per kg ved, att man får bära in större volym om man eldar lätta träslag är givet men med rätt eldstad/utrustning och rätt eldteknik är det inga problem att elda mindre energirik ved. Björken kan man med fördel klyva och spara till vargavintern om man inte föredrar att sälja den dyrt till nån som 'tror' att man måste ha björk..
 
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
N
Jag eldar allt obehandlat trä jag kommer över och varmt blir det ändå. Har för tillfället ett gammalt förrådsgolv som ska eldas i vinter. För några år sedan hade jag gammla glaslådor som eldades. Nu har jag inte ved som primär uppvärmning men den hjälper till att så att inte bergvärmepumpen måste jobba så hårt. Dessutom har vi vedspis och den tycker om lite klenare ved. Billig ved finns att hitta lite varstans men det kräver lite arbete. Som någon skrev tidigare att när folk vet att man nästan alltid tar emot ved så brukar man bli erbjuden så fort någon vill bli av med trävaror.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Jag marcherar med pigga steg ut på tunn is här..

Men:
Jag är ingen nybörjareldare, eldat i det mesta konstigt och tycker oftast inte det är någon raketkirugi. Ved in, värme ut, björk, gran eller annat spelar mindre roll.

Men fick förra året stifta bekantskap med en keddy av senaste modell (modell 1002), mycket intressant luftflöde och väldigt nogranna eldningsinstruktioner.

Eldade på som vanligt, topptändning, vettiga storlekar osv. Blev ju varmt, men varannan gång (typ) så svartrök det nästan ur skorstenen oavsett hur spjället stod.
Efter lite mixtrande så insåg jag att det var när jag tog från en viss vedstapel. Men lite för torr granved.

Just denna installation klarar inte av ren, torr granved är min slutsats. Under 14% fukthalt (enligt min biltemamätare...) ren gran så ryker det friskt, antar jag att det brann så fort att tilluften inte hann med. (?) Blandade jag in lite fuktigare ved eller björk brann det som tänkt.

Så moderna småkaminer får man vara lite försiktig med, ren gran kan vara lurigt.
Eller rätta mig gärna och förklara vad jag gjorde för fel.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ska kolla desamma i min kakelugn då det blir dags att börja elda. Men det brukar komma mest ett skimmer efter den blivit varm.
 
Torr grovkluven gran kan börja "kola" i våra kaminer, så jag finklyver gran och då är det inga problem eller blandar med löv.
 
F
Jag hoppas ni med lite större förråd skaffar bättre lås och eventuellt övervakning/larm så ni inte kommer hem efter t ex semestern och hälften är stulet. 😂

Är uppväxt med både kamin och vedpanna och evigt sågande och klyvande varenda sommarlov och semester. Nej tack, nu står värmepumpen och puttrar så fint istället. Lägger hellre min fritid på något annat, t ex umgås med barnen. Då får det kosta, tid får man inte tillbaka. Tror jag skulle ångra att jag stod vid klyven på min dödsbädd istället för att umgås med familjen.

Köpte 10 kubik stjälpt blandved förra året för 750kr/kubik och det lär räcka 2 år till för oss. ☺️
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Kapade det sista av årets ved. 70% torr gran/tall efter snöbrott och borrarna. Dags att täcka av klyven för det som krävet den behandlingen.
Stor vedhög på gräs, täckt stol i förgrunden, staket och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag hoppas ni med lite större förråd skaffar bättre lås och eventuellt övervakning/larm så ni inte kommer hem efter t ex semestern och hälften är stulet. 😂

Är uppväxt med både kamin och vedpanna och evigt sågande och klyvande varenda sommarlov och semester. Nej tack, nu står värmepumpen och puttrar så fint istället. Lägger hellre min fritid på något annat, t ex umgås med barnen. Då får det kosta, tid får man inte tillbaka. Tror jag skulle ångra att jag stod vid klyven på min dödsbädd istället för att umgås med familjen.

Köpte 10 kubik stjälpt blandved förra året för 750kr/kubik och det lär räcka 2 år till för oss. ☺️
Man kan vända på steken. Jag arbetar hellre med ved hemma eller i skogen på kvällar och helger än att arbeta samma kvällar och helger borta på något bygge för att ha råd med köpisvärme.
 
  • Gilla
  • Älska
Jenpet och 6 till
  • Laddar…
F
H heimlaga skrev:
Man kan vända på steken. Jag arbetar hellre med ved hemma eller i skogen på kvällar och helger än att arbeta samma kvällar och helger borta på något bygge för att ha råd med köpisvärme.
Javisst, eller så skaffar man ett vanligt jobb med bra lön som man trivs med istället? 🤷‍♂️
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M martin.sveg skrev:
Låt oss räkna när det blir lönsamt att elda med ved istället för direktverkande el i dina element eller för att använda din värmepump.

Antaganden
  • Din beräkning på 1,1 SEK/kWh för veden.
  • Din uppgift om 83 % verkningsgrad i kaminen.
  • Elkostnad som består av rörliga avgifter på spotpriset och rörliga tilläggsavgifter (elnätsöverföring, energiskatt och moms) på 1 SEK/kWh. Du kan beräkna denna kostnad genom att ta elnätsfakturans och elhandelsfakturans alla rörliga kostnader förutom spotpriset och dividera med antalet förbrukade kWh. Total rörlig elkostnad är med detta antagande spotpriset + 1 SEK/kWh.
  • Ett COP-värde på 3 under vintern för luft/luft-värmepumpen.

Grovt förenklat, att elda med ved kostar 1,1 SEK/kWh / 0,83 (verkningsgrad) = 1,33 SEK/kWh för värmen som kommer från kaminen.

Direktverkande el för ett spotpris på 0,33 SEK/kWh ger en rörlig elkostnad på 1,33 SEK/kWh. Alltså, det är lönsamt att stänga av elradiatorerna och enbart köra luft/luft-värmepumpen samt elda vid ett spotpris för el på 0,34 SEK/kWh.

Från luft/luft-värmepumpen får du ut 3 kWh i värme för varje kWh i elkostnad (COP-värdet). För att elda 3 kWh i kaminen kostar det dig 3 / 0,83 (verkningsgrad) x 1,1 SEK/kWh = 3,98 SEK/kWh. Alltså, när spotpriset överstiger 3 SEK/kWh (total rörlig elkostnad på 4 SEK/kWh) blir det mer lönsamt att stänga av luft/luft-värmepumpen och bara elda med ved.

Så med dessa grova antaganden och beräkningar ska du stänga av elradiatorerna och börja elda vid ett spotpris på el på 0,34 SEK/kWh. Vid ett spotpris på 3 SEK/kWh ska du även stänga av luft/luft-värmepumpen och fortsätta med att enbart elda.

Noteras bör att du knappast kommer orka hålla uppe komforttemperaturen i hela bostaden genom att enbart elda eftersom effekten på din kamin antagligen är för låg och värmen inte sprids optimalt. Det blir väldigt varmt där kaminen står och kan vid dålig värmespridning bli väldigt svalt i rummen längst bort från kaminen. Kaminen kanske heller inte är tillverkad eller godkänd för kontinuerlig eldning.
Du har glömt att luft/luft-värmepumpens effektivitet försämras med sjunkande utetemperatur. Dels får den sämre COP-värde ju kallare det blir och dels sjunker värmeeffekten som den avger. Huset får ett större värmebehov ju kallare det är ute och luftvärmepumpen kommer inte orka upprätthålla den värmeeffekt som behövs vid sträng kyla.

Jag tycker att man borde ha luftvärmepumpen påslagen hela tiden och sedan stödeldar man i sin kamin när man märker att innetemperaturen sjunker eftersom luftvärmepumpen bevisligen inte klarar av att värma huset tillräckligt då. Endast om elpriset är så pass lågt att det lönar sig med direktel kan man slå på ett elelement istället för att elda ved.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
M
F Fideliox skrev:
Javisst, eller så skaffar man ett vanligt jobb med bra lön som man trivs med istället? 🤷‍♂️
Ja räknar man lite förnuftigt på vedhantering så går den ekonomiska kalkylen aldrig ihop! Men då blir man påhoppad att det är gratis motion och allt vad det heter😄.

TS, du skriver att du sänker elradiatorerna? Kan du inte ställa rumsremperaturen på dom? Att man kan hålla temperaturen i huset med enbart kamin är inga problem om du har hyffsat öppen planlösning. Jag provade i vintras att ställa en vanlig fläkt på stativ i öppningen till vardagsrummet, det gjorde 2gr i sovrummet som ligger 12m längre bort. Värmen vill gärna fastna i taket och har svårt att ta sig under valvet mot taket till vardagsrummet.

Om köpeveden är lönsam eller ej beror lite på din COP på värmepumpen. Jag brukar räkna med en säsongsfaktor på 3, då kan elen bli bra dyr innan det blir lönsamt att elda med köpt fastbränsle.
 
F Fideliox skrev:
Javisst, eller så skaffar man ett vanligt jobb med bra lön som man trivs med istället? 🤷‍♂️
Vanligt arbete?
Är inte timmerman och snickare ett vanligt arbete i din värld?

Ett arbete med högre lön har jag försökt komma in på sedan 2007 men såhär långt har det inte lyckats trots ingenjörsutbildning på Batchelor nivå.

Hur mycket man än trivs med arbetet blir det slitsamt för både kropp och huvud och kärleksförhållande och familj att arbeta borta 10 timmars dagar 6 dagar i veckan.
Kan man vara hemma och arbeta med ved på kvällar och helger blir det mindre slitsamt och lättare att ha ett hemliv fast antalet arbetstimmar är de samma.
 
  • Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.