59 236 läst ·
301 svar
59k läst
301 svar
Ekonomi i att elda ved i kamin under vintern
Som du skriver så har luftvärmepump dålig verkningsgrad när temperaturen sjunker under 10 minusgrader, janske 10-14 dagar /år.Nissens skrev:
Resten av året som kräver extern uppvärmning, ca 100 dagar/år är luftvärmepump ett bra alternativ i proportion till investeringskostnaden.
Nej, du tjänar inget med det vedpriset, håll dig väck från den färdiga ockerveden som ur lönsamhetssynpunkt är rena skiten. Enda lönsamma är att köpa in stora mängder mav till mav-priser och hugga själv och lite andra sätt med mer egen arbetsinsats. Om du inte räknar in din arbetsinsats i vedhanteringen säljer du dig billigt, sen har du kostnader som ökar kraftigt kopplade till eldstäder, sotning och hutlöst dyra brandskyddskontroller där man kan hitta dyra fel som ska åtgärdas. Sen finns det många felfaktorer när man räknar på ved och energiutfall, pris, volym etc. men nej, dagens vedpriser är olönsamma, ska ner på 350-450 kr/m3s. för att vara OK, och det då mot ett högt elpris, vilket inte är fallet idag. Det är en annan sak med ved, den kostnaden är faktisk, medan elpriset kan bli lite vad som helst efter att EU förstört Europas och "bäst-i-klassen"-Sveriges elmarknad. Så din fråga är lite, "hur långt är ett snöre" eftersom vi jmf med ett elpris och andra uppvärmningsmetoder vars kostnader är ganska volatila. Men efter 30 år av vedhandlande och eldande kan man säga att runt 350-450, mer ska du inte betala för hyfsad lövved.G Gjutjärn skrev:Hejsan! Jag tänkte kolla med er om min uträkning kring vedeldning ser rätt ut. Veden är ju minst sagt väldigt dyr idag, jag pratar då alltså björkved.
Jag har inför denna vintern gått över till timdebitering då jag räknade ut att jag med mitt fasta pris förra vintern gick back ca 5000 kr mot om jag skulle haft timdebitering istället. Detta då under Oktober-Mars då jag hade fast "vinter"-pris.
Jag köpte precis björkved för 980 kronor kubiken. Ved kluven i år.
På nätet hittade jag att 1 kubik "fast" ved innehåller 2550 kWh. Detta är uträknat utifrån 20% fukthalt.
Och att 1 kubik travad ved ungefär motsvarar 0.58 kubik "fast ved".
Så då får jag det till alltså att 1 kubik travad ved innehåller 1479 kWh.
Jag köpte nu 3 kubik fast då travad blev det totalt ca 2.4 kubik.
Och med utkörning på 980 betalade jag alltså totalt 3920 kr.
Det blir 1633 kr per kubik travad ved.
HUTLÖST mycket jämfört med några år sedan. Jag kan ju få det billigare så klart om man hyr släp och får bort transportkostnaden.
Men hur som helst..
Tar jag då dessa 1633 kr per kubik travad ved och delar på 1470 kWh (det 1 kubik travad ved innehöll) så får jag det till 1.11 kronor per kWh för denna ved jag köpt.
Då tänker jag att jag vartfall i december går en del plus om jag eldar denna veden med tanke på att snittpriset i december 2022 låg på 2.46 kr där det så klart peakade många kronor vissa dagar.. dom dagar får man helt enkelt se till att dra ner så mycket man kan på EL-värmen och köra på min ved för 1.1 kWh. Man tänder en eld över natten och drar ner lite på el-radiatorerna. Men i övrigt vet jag inte.. jag kommer ju ändå troligen få köra en del el-värmen ändå.. så frågan är hur mycket jag tjänar på att elda med detta ved-pris som råder. Jag har en fin Keddy-kamin med fläkt som sprider värmen bra så sätt.
Har jag tänkt och räknat rätt här?
Problemet med såna stadsbor som betalar dessa ockerpriser är ju också att man legitimerar och cementerar dessa. Ved var ju ett fattigmans-sätt att värma på, nu är det snorrika stadsbor med sina överlöner som köper ockerveden vilket tvingar alla som måste elda med ved att sluta eftersom stadsborna trycker upp priserna. Sen efter tio år är kaminflugan över och slånken hittar ett nytt, till äventyrs än mer korkat sätt att förslösa sina pengar på.
Ockerpriser? Jag känner ingen som pysslar med ved i större omfattning som smörjer kråset direkt.T tobiast skrev:Nej, du tjänar inget med det vedpriset, håll dig väck från den färdiga ockerveden som ur lönsamhetssynpunkt är rena skiten. Enda lönsamma är att köpa in stora mängder mav till mav-priser och hugga själv och lite andra sätt med mer egen arbetsinsats. Om du inte räknar in din arbetsinsats i vedhanteringen säljer du dig billigt, sen har du kostnader som ökar kraftigt kopplade till eldstäder, sotning och hutlöst dyra brandskyddskontroller där man kan hitta dyra fel som ska åtgärdas. Sen finns det många felfaktorer när man räknar på ved och energiutfall, pris, volym etc. men nej, dagens vedpriser är olönsamma, ska ner på 350-450 kr/m3s. för att vara OK, och det då mot ett högt elpris, vilket inte är fallet idag. Det är en annan sak med ved, den kostnaden är faktisk, medan elpriset kan bli lite vad som helst efter att EU förstört Europas och "bäst-i-klassen"-Sveriges elmarknad. Så din fråga är lite, "hur långt är ett snöre" eftersom vi jmf med ett elpris och andra uppvärmningsmetoder vars kostnader är ganska volatila. Men efter 30 år av vedhandlande och eldande kan man säga att runt 350-450, mer ska du inte betala för hyfsad lövved.
Problemet med såna stadsbor som betalar dessa ockerpriser är ju också att man legitimerar och cementerar dessa. Ved var ju ett fattigmans-sätt att värma på, nu är det snorrika stadsbor med sina överlöner som köper ockerveden vilket tvingar alla som måste elda med ved att sluta eftersom stadsborna trycker upp priserna. Sen efter tio år är kaminflugan över och slånken hittar ett nytt, till äventyrs än mer korkat sätt att förslösa sina pengar på.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag eldar med ved sedan cirka tio år tillbaka förmodligen mest därför att jag gillar att elda i allmänhet.
Och om man pratar om hemkörd torr björkved tycker inte jag att det pris som ts betalar är något att prata om. Men visst kan det bli billigare om man köper stockar eller sågar ner träden själv.
Vissa dagar är det kanske billigare med eldriven värmepump än med kamin men det rör sig sällan om en betydande skillnad.
Och alla andra dagar så är ved billigare.
Om man eldar med ved varje dag så blir det billigare totalt och man slipper det tunga arbetet med att hålla reda på vad elen kostar för tillfället.
Och man slipper lägga tid och pengar på att hålla värmepumpen igång.
Och om man pratar om hemkörd torr björkved tycker inte jag att det pris som ts betalar är något att prata om. Men visst kan det bli billigare om man köper stockar eller sågar ner träden själv.
Vissa dagar är det kanske billigare med eldriven värmepump än med kamin men det rör sig sällan om en betydande skillnad.
Om man eldar med ved varje dag så blir det billigare totalt och man slipper det tunga arbetet med att hålla reda på vad elen kostar för tillfället.
Antalet dagar beror på vart du bor. Där jag bor runt 3 dagar per år och i Nikkaluokta så kanske 40 dagar per år...B Bernt Ö97 skrev:
Edit, det räcker inte med 40 dagar i Nikkaluokta: https://www.vackertvader.se/nikkalu...UQFnoECA4QBQ&usg=AOvVaw1uOkXdBEJ-cZOVGkH2Cb_D
Har för mig jag läst at vi sparade 10% el under krisen med det höga priset, vilket rimligen hållit nere priset på elbörsen.
Så det finns även en systemnytta i att elda med ved 💪
Så det finns även en systemnytta i att elda med ved 💪
Då har man valt fel eldstad och fel eldningsteknik, en ny kakelugn har 93% verkningsgrad och min mer än 30år gamla gjutjärnskamin med katalysator från VermontCastings över 80%L Liljeros skrev:Jag tror att det är väldigt få personer idag som besitter kompetensen att få ut 90% verkningsgrad ur en kakelugn… problem nr 2 är att det ofta blir en väldigt begränsad yta som den värmer om man inte har väldigt öppen planlösning. Med en vanlig braskamin vilket är det som dom flesta har ser jag det som svårt att tro att folk kommer över 60-70% i verkningsgrad.
Hej!G Gjutjärn skrev:Ja jag kände det också.. ved verkar vara svårt att köpa. Många säljer ju till vänner och bekanta och då väl all ved säljs svart (?) så går det ju inte direkt reklamera om man får för lite ved.. var går den gränsen lixom? Man kan ju ha tur att en bonde ha stor skopa eller så har dom lite skopa.
Det står ju att 1 kubik stjälpt ved motsvarar ungefär 60-70% travad ved.. men som sagt.. var går den gränsen? Man köper ju inget på kvitto direkt så det går ju inte "klaga". Utan man får ju det man får.
Nej jag tror detta blir sista vintern jag köper ved för värme till detta priset faktiskt! Jag kände mig lite lurad så här i efterhand.
Kanske att man köper något lite mindre för ren mys-värme! Men det blir ändå väldigt dyr mys....
Kan säga att detta är i Göteborgs-området! Och dom jag sett säljer för 1000 kr kubiken (björk).... så 980 var ju lite billigare! (Som sagt hemkörningen kan jag ju få bort om jag hyr släp själv...).
Skiljer priset kanske mycket över landet?
Jag köpte blandved för 500kr/m3. Ink hemkörning.
Stäng av radiatorerna helt för de kostar helvetes mkt el. Du ska kombinera luftvärmepumpen med braskamin så får du ut bästa effekt. Antar att du inte heller behöver hålla 20gr i utrymmen du inte använder. Ditt vedköp är hutlöst dyrt så den bonden säljer bara en gång till sina kunder. Vad är poängen att köpa björkved? Googla på nätet om olika vedsorter och dess verkningsgrad. Al och asp har högre verkningsgrad än björk.
Björk är mysigt att elda men du vinner inte mycket mer än så. Att björk är bäst är en myt om syftet är att hålla god värme.
Spelar ingen roll om det går att "smörja kråset" som vedförsäljare.tensiden skrev:
Ved med dagens priser på löskubik i säck har mer prisvärda alternativ.
Låt veden stå kvar kvar i skogen om det inte är lönsamt att hugga, frakta, klyva, packa och leverera.
Att det fins människor som inte informerar sig om verkliga kostnader / kwh vedvärme är en kortsiktig lycka för vedhandlarna.
TS antyder att han bor Göteborgsområdet.pacman42 skrev:
Nikkaluokta har givetvis andra förhållanden, och i Skåne blir det inte många dagar under minus 10 grader/år.
Försökte bara belysa att värmepump under stor del av året är ett konkurrenskraftigt alternativ till vedvärme med de vedpriser TS nämner.
Du säger tvärtemot alla andra när det gäller värmepump vs vedeldning. Och att det är tungt att hålla koll elpriser stämmer heller inte då det finns automatik för det.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag eldar med ved sedan cirka tio år tillbaka förmodligen mest därför att jag gillar att elda i allmänhet.
Hur många äldre eller fysiskt handikappade orkar pyssla med ved och en vedpanna dagarna i ända?
👍Jonatan79 skrev:
Tyvärr är det generellt många inlägg i detta forum som beskriver egen förträfflighet och egna förutsättningar utan att besvara eller ge de råd som TS efterlyser.
Nu måste du väl ändå skoja? 😂Hyltran från Veglemyren skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Att hålla koll på rådande elpris och förhålla sig till det är jobbigt på ett annat sätt. Och jag uppskattar att slippa tänka på rådande el pris och att inte behöva besvära min omgivning med det.Jonatan79 skrev:
Så länge jag inte är särskilt fysiskt handikappad eller gammal är det bara bra för just mig att syssla med ved och samma sak kanske gäller ts?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto