Byggahus.se

Ekologiskt tillbyggt 1910-tal på Solsidan

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Den här fredagen tittar vi närmare på ett intressant hus på Solsidan från 1910. Det är renoverat och tillbyggt 1996 med ekologiska ambitioner.

Du kan läsa artikeln här: Ekologiskt tillbyggt 1910-tal på Solsidan

2. UffePlåtis
    Medlem Nivå 1
    Så himla fint men hur kan man missa vattenavriningen genom att sätta upp pressade stuprörsvinklar. Jätte miss!!

3. Oldboy
    Medlem · Nivå 14
    Det här var ett intressant hus, med tjärad fasad och grejor!
    Hade varit väldigt intressant att få veta mer om de olika byggtekniska lösningarna och resonemangen bakom.

• Laddar…
  4. Alti
    Medlem Nivå 4
    Vad är "pressade stuprörsvinklar"?

5. Kretikos
    Självbyggare · Nivå 10
    Gissar att det syftar till "daggmaskkrökarna"

• Laddar…
  6. MmeMim
    Medlem Nivå 7
    Superintressant hus och vinkling på rubriken men jag saknar mer stuns i artikeln efter den rubriken. Vad är ekologiskt? Hur har man resonerat? Vad har det gett för värden? Hur mår dessa materialval man gjort idag? Kunde varit så mycket mer inspirerande för oss som vill använda mer naturliga material än bara en fotokavalkad. Hade varit superkul att veta mer!

7. Alti
    Medlem Nivå 4
    Jag är 08:a, jag förstår inte.

8. H
    Medlem Nivå 8
    Sök på skarprörsvinklar och jämför utseendet med de moderna rör som sitter på huset.

Grymt fint hus! Hade vart kul att veta mer men det kanske är svårt när info mest kommer från en annons.

9. UffePlåtis
    Medlem Nivå 1
    Förr var stuprören handgjorda så rörvinklarna "skarpa" alltså i två delar på tvären och inte två delar på längden som pressade är med mjuk böj "falukorvar" :)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0003 1.JPG
    böj.jpg skarp böj.jpg

• Laddar…
  10. R
    Medlem · Nivå 6
    Huset verkar vara fantastiskt. Tycker faktiskt det verkar billigt givet läget och utsikten, men jag gissar på att den oinspekterbara krypgrunden och risken för problem med vatten från det bakomliggande berget är en osäkerhetsfaktorer som får spekulanter att vara lite försiktiga.

• Laddar…
  11. Alti
    Medlem Nivå 4
    Uffe, tack för infon. Tror jag rätt att det är en utseendefråga för Solsides-huset, men att vattenavrinningen tekniskt fungerar som den ska?

12. UffePlåtis
    Medlem Nivå 1
    Ja.

• Laddar…
  13. B
    Allvetare · Nivå 14
    Nu är ju det här tillbygget från 1996, men jag undrar hur man hade tvingats lösa tillgänglighetskraven om det gjorts idag? Rullstolsramper över hela tomten för att ta upp höjdskillnaden, eller någon hisslösning? I vilket fall som helst hade det nog helt förstört detta vackra hus.

Redigerat 23 sep 06:53
  14. H
    Medlem Nivå 8
    Man får undantag om tomten anses för svår. Dock så gäller kraven invändigt på plan ett.
    Egen erfarenhet.