På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Den här fredagen tittar vi närmare på ett intressant hus på Solsidan från 1910. Det är renoverat och tillbyggt 1996 med ekologiska ambitioner.
Du kan läsa artikeln här: Ekologiskt tillbyggt 1910-tal på Solsidan
Du kan läsa artikeln här: Ekologiskt tillbyggt 1910-tal på Solsidan
Så himla fint men hur kan man missa vattenavriningen genom att sätta upp pressade stuprörsvinklar. Jätte miss!!
Superintressant hus och vinkling på rubriken men jag saknar mer stuns i artikeln efter den rubriken. Vad är ekologiskt? Hur har man resonerat? Vad har det gett för värden? Hur mår dessa materialval man gjort idag? Kunde varit så mycket mer inspirerande för oss som vill använda mer naturliga material än bara en fotokavalkad. Hade varit superkul att veta mer!
Förr var stuprören handgjorda så rörvinklarna "skarpa" alltså i två delar på tvären och inte två delar på längden som pressade är med mjuk böj "falukorvar"Alti skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Huset verkar vara fantastiskt. Tycker faktiskt det verkar billigt givet läget och utsikten, men jag gissar på att den oinspekterbara krypgrunden och risken för problem med vatten från det bakomliggande berget är en osäkerhetsfaktorer som får spekulanter att vara lite försiktiga.
Uffe, tack för infon. Tror jag rätt att det är en utseendefråga för Solsides-huset, men att vattenavrinningen tekniskt fungerar som den ska?UffePlåtis skrev:
Nu är ju det här tillbygget från 1996, men jag undrar hur man hade tvingats lösa tillgänglighetskraven om det gjorts idag? Rullstolsramper över hela tomten för att ta upp höjdskillnaden, eller någon hisslösning? I vilket fall som helst hade det nog helt förstört detta vackra hus.
Redigerat:
Man får undantag om tomten anses för svår. Dock så gäller kraven invändigt på plan ett.B b8q skrev:
Egen erfarenhet.
Klicka här för att svara