2 424 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
EKLK till spis från dosa?
Ska byta ut min spis mot en ny, den gamla spisen satt fast installerad i en infälld rund dosa i väggen. Jag vill gärna få dit ett periflex uttag. Köpte ett infällt periflex uttag som fick plats i dosan men inte med ledarna på.
Ledningarna i dosan är 2,5 och är enfas avsäkrat med 20 A.
Är det okej att skarva EKLK 2.5 mot dosans ledningar med sockerbit och sedan dra EKLK cirka 15 cm från dosan till ett utanpåliggande periflex uttag?. Sedan limma på ett täcklock över den gamla dosan.
Kommer göra jobbet själv och anser att jag har kunskapen och känner mig helt säker på momenten, men vill bekräfta med de behöriga elektrikerna om min ide är godkänd eller förkastlig.
Ledningarna i dosan är 2,5 och är enfas avsäkrat med 20 A.
Är det okej att skarva EKLK 2.5 mot dosans ledningar med sockerbit och sedan dra EKLK cirka 15 cm från dosan till ett utanpåliggande periflex uttag?. Sedan limma på ett täcklock över den gamla dosan.
Kommer göra jobbet själv och anser att jag har kunskapen och känner mig helt säker på momenten, men vill bekräfta med de behöriga elektrikerna om min ide är godkänd eller förkastlig.
Om din spismatning är avsäkrad 1fas 20A, varför ska du då ha ett PERILEX-uttag?
Perilexuttag är endast godkänt för 16A.
Limma ett doslock känns lite sådär.. kommer lossna efter ett tag. Ska du ha ett perilexuttag så sätt ett utanpåliggande (sockeluttag) över dosan så täcker den hela dosan.
Perilexuttag är endast godkänt för 16A.
Limma ett doslock känns lite sådär.. kommer lossna efter ett tag. Ska du ha ett perilexuttag så sätt ett utanpåliggande (sockeluttag) över dosan så täcker den hela dosan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Ja, anslut fast. Det ska finnas perilex för 20A eller mer, men det är ingen bra ide då det inte blir fullkopplat.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Det finns ju ngn. form av enfasuttag för 25A avsedda för spisar.
http://www.elot.se/product.html?product_id=3964
http://www.elot.se/product.html?product_id=3964
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
MEN du skriver att det är 2,5kvmm. Då borde det inte vara OK med 20A säkring.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 inlägg
Oj det såg jag inte. För 2.5mm2 blir max säkring 16A. Jag ser heller ingen uppgift om antal faser (antal ledare) som är framdraget - jag antog 1 fas?
Varför ska du sätta ett tre-fasuttag till en en-fasmaskin? Går ju lika bra med ett vanligt 230V schuckouttag om du säkrar ner till 16A. Är dock inte att rekommendera att ha sådant vid kontinuerlig hög belastning. Koppla den fast eller sätt ett 1fasuttag som hempularn länkade till.
Klicka här för att svara