12 574 läst ·
29 svar
13k läst
29 svar
EKLK bakom sockel?
Men det är tillåtet. I installationer med pansarrör är det att föredra med EKK istället för FK. Samt vid elsaneringar brukar vi dra wasan-flex eller motsvarande.. är ju en kabel de med.elmont skrev:
Jag testar att lyfta tråden för hur mycket jag än läser här blir jag inte riktigt klok på vad som gäller.
Vi slipade nyligen golven i vardagsrummet, och i samband med det skall det till nya lister. Då all el är dåligt draget utanpåliggande längs tak, och ej heller jordat, funderar jag på att lägga den bakom listerna istället. Då elen skall vidare upp ur listen 20 cm på några ställen till utanpåliggande uttag, så tänker jag att det klart enklaste är att dra EKLK snarare än rör med FK bakom listen. Så vitt jag kan läsa här verkar det vara tveksamt som bäst, framförallt pga risk för genomspikning.
Dock inser jag (se bilder) att det finns utrymme att förlägga kabeln under golvnivå, i glipan mellan golv och vägg. Ev krävs att jag knackar bort lite av vad som liknar en kloasongvägg (alltså spröd puts med vassarmering) för att få ner kabeln, men det kommer ju inte synas bakom listen. Det enda ställe med kabel bakom list är i så fall de ställen där jag blir tvungen att fräsa ur för att dra upp kabeln till kontakt. Där är ju risken för genomspikning ganska liten också, eftersom man isf måste spika precis där man ser att det går en kabel.
Så, kan jag låta elkillen göra som jag tänker? Jag undanber mig förslag av typen "spika kulo ovanpå och foga in och måla över, det syns inte". Jo, det gör det visst. Jag vill inte.
Vi slipade nyligen golven i vardagsrummet, och i samband med det skall det till nya lister. Då all el är dåligt draget utanpåliggande längs tak, och ej heller jordat, funderar jag på att lägga den bakom listerna istället. Då elen skall vidare upp ur listen 20 cm på några ställen till utanpåliggande uttag, så tänker jag att det klart enklaste är att dra EKLK snarare än rör med FK bakom listen. Så vitt jag kan läsa här verkar det vara tveksamt som bäst, framförallt pga risk för genomspikning.
Dock inser jag (se bilder) att det finns utrymme att förlägga kabeln under golvnivå, i glipan mellan golv och vägg. Ev krävs att jag knackar bort lite av vad som liknar en kloasongvägg (alltså spröd puts med vassarmering) för att få ner kabeln, men det kommer ju inte synas bakom listen. Det enda ställe med kabel bakom list är i så fall de ställen där jag blir tvungen att fräsa ur för att dra upp kabeln till kontakt. Där är ju risken för genomspikning ganska liten också, eftersom man isf måste spika precis där man ser att det går en kabel.
Så, kan jag låta elkillen göra som jag tänker? Jag undanber mig förslag av typen "spika kulo ovanpå och foga in och måla över, det syns inte". Jo, det gör det visst. Jag vill inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan idé var att, för att slippa utanpåliggande uttag, borra upp ett hål med dosfräs och sätta i en apparatdosa utifrån. Sedan kan man knacka upp en kanal ner till listen och dra vidare fk:en i rör ner till under golvnivå och vidare.
Bara en tanke, för det är ju så irriterande om man lägger ner massa energi på att gömma skiten och så blir man tvungen att ha en hög med klumpiga lådor på väggen. Finns det smidiga utanpåliggande uttag? Lite OT, men ändå.
Bara en tanke, för det är ju så irriterande om man lägger ner massa energi på att gömma skiten och så blir man tvungen att ha en hög med klumpiga lådor på väggen. Finns det smidiga utanpåliggande uttag? Lite OT, men ändå.
Den "elektrikern" jag hade sa att det var "ok men inte rekommenderat" att dra EKK i golvsockel som sattes dit med clips och var gjord för att ha kablar i sig (från byggmax). EKK'n sitter fast i samma clips som listen och man kan ta bort listen när som helst. (Om jag nu inte limmat fast den). Listen var sen uppfräst så som du beskriver och utanpåliggande uttag monterade.
Sen kanske man inte ska lyssna på just denna "elektriker" då jag har hittat flera oskalade FK's i wago's i kopplingsdosor...
Sen kanske man inte ska lyssna på just denna "elektriker" då jag har hittat flera oskalade FK's i wago's i kopplingsdosor...
Hehe, du sammanfattar det så bra i sista stycket ...MarcB skrev:Den "elektrikern" jag hade sa att det var "ok men inte rekommenderat" att dra EKK i golvsockel som sattes dit med clips och var gjord för att ha kablar i sig (från byggmax). EKK'n sitter fast i samma clips som listen och man kan ta bort listen när som helst. (Om jag nu inte limmat fast den). Listen var sen uppfräst så som du beskriver och utanpåliggande uttag monterade.
Men visst. Man får dra EKK/EKLK löst i väggar (med några krav) och putsa in osv. Så det går i princip att göra som du TS funderar.
Det är nog mest det där med kabelskyddet som är att fundera på. Inte så kul eller smart att dra en kabel några mm bakom där man garanterat tänker spika eller skruva, eller hur?
Och visst, du vet att det ligger kabel där, men nästa ägare av lgheten/huset vet kanske inte om det. En strömförande spikskalle i golvhöjd och en ettårig unge = dålig kombo.
Det blir nog till syvende og sidst din elektriker som måste bestämma. Det är lite av ett gränsfall, ja utan att det uttryckligt är förbjudet. I vilket fall tycker jag att man absolut ska använda EKLK (eller kanske exlq eller någon annan PEX-isolerad) och skyddsjorda biledaren ordentligt i bägge ändar för att öka skyddet ordentligt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Är inte risken för genomspikning i en golvlist en aning överdriven? Om vi räknar bort de spikar som sätts när listen monteras, när man har kabelns läge i färskt minne, vilken anledning har man att sätta ytterligare spik efter typ några år?
Det finns ju lister som är avsedda för kabel. De är lite annorlunda utformade, och det medföljer en varningsdekal om att det finns en kabel där bakom.
http://www.kanallisten.se/elsakerhet.htm
Det finns ju lister som är avsedda för kabel. De är lite annorlunda utformade, och det medföljer en varningsdekal om att det finns en kabel där bakom.
http://www.kanallisten.se/elsakerhet.htm
Det är väl bara vid ev renovering.Bo.Siltberg skrev:
En del tar väck golvlister t.o.m vid tapetsering ...
Jag antar att min 145mm breda list kvalar in som "herrejösses bred". Men jag har som sagt tänkt att kabeln skall dras under golvnivå, så man måste spika 45 grader om man ska träffa kabeln... Därför känner jag mig ganska trygg att även en dummy kommer att ha svårt att spika i den kabeln.
Ja om det blir jättebred list sätter man kanske en rad spik i både överkant som underkant.
Men det är väl ändå troligt att t.o.m utan att ha en kabel att ta hänsyn till så ligger man en 3-5 cm över golv med nedre raden spik.
Men det är väl ändå troligt att t.o.m utan att ha en kabel att ta hänsyn till så ligger man en 3-5 cm över golv med nedre raden spik.
Precis. Jag borde vara lugn med andra ord. Eftersom det är kass puts som listen inte fäster i måste man antagligen ha rätt långa spikar rakt in i väggen oavsett, finns ingen anledning att sikta nedåt mot hålrummet mellan golv och vägg.
Klicka här för att svara