Någon som har förslag på en ENKEL smart klocka till en äldre person som bara har behov av att kunna ringa om denne tex ramlat? Alltså inte massa appar, pulskoll eller annat jox utan bara stor skärm med stor text utan finesser?

Rent larm har ju nackdelen att personen som blir larmad kanske inte noterar larmet och så blir den som ramlat liggandes utan hjälp. Så därför funderar jag på om en enklare smart klocka hade kunnat fungera, med typ 4 förprogrammerade nummer att ringa ifall något händer.
Några förslag?

Gammelnörden
Kanske den här? https://www.smartasaker.se/sv/trygghetsklocka-sensorem

Från hemsidan om produkten;
"...trygghetsklocka fungerar genom att användaren trycker på en larmknapp vid behov av hjälp. Då skickas ett larmmeddelande med GPS-position till anhöriga via sms och pushnotiser, samtidigt som klockan ringer upp dem i fördefinierad ordning. Om ingen svarar kopplas samtalet automatiskt till en dygnet runt-öppen larmcentral, som vid akuta situationer kan larma SOS Alarm. Klockan har en inbyggd högtalartelefon för direktkontakt med anhöriga och fungerar via mobilnätet i hela EU."

Redigerat:
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Den ser dyr ut - är det bara för att den är enkel??? 🤔😉

Gammelnörden
Den är dyr och dessutom så tillkommer abonnemang efter 12 månaders som sedan förnyas utan bindningstid...
Rädsla säljer, tyvärr.

Det fanns en till på samma hemsida, https://www.smartasaker.se/sv/gps-armband-minifinder-nano
"Smidigt personlarm med fallsensor och livespårning"

Den verkade dock ladda ur ganska snabbt enligt kundomdömen...

Redigerat:
Klarar inte TS' äldre att själv trycka på förinställda nummer? Jag är själv ute efter en som funkar när jag tex snubblar i förrådet eller om detta händer när jag är ute med hunden. Bor relativt isolerad. Idag tar jag alltid med mobilen omutifallatt.

Sekoda gps Smartwatch 1.699:- 🤔

• Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Jo absolut, trycka på ett inprogrammerat nummer - om det är stor text- är hela min tanke med klockan. Då är den ju alltid med även om telefonen ligger en bit ifrån.

Men utbudet verkar lite skralt, dyra abbonemang är så klart inget som står högt på önskelistan.

BirgitS
Går det inte att få larm via kommunen?
Då går väl larmet till en ständigt bemannad central.

Kolla på gps-klockor för barn. Om personen tillåter så kan du t o m få.koll på var den är.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.