3 864 läst ·
71 svar
4k läst
71 svar
Ejektorpump, testa tillrinning
Nej bara så det blir lättare att märka när det är slut och lite tid att stänga av och stoppa pumpen. Som du ser är det inskrivet en slangbit 11 m under ejektorn dvs om den finns där kan den inte ta in luft där.D Derbyboy skrev:
Det är ingen direkt brådska att stänga av du kan ta det i lugn och ro dvs stäng kranen när trycket börjar ge sig ner från vad du kört på vid tappningen och sen stäng av pumpen. Ejektorn kan precis som vanliga sugpumpar inte suga mer än grovt sett 10 m under sitt inlopp så rörbiten där gör att det alltid står vatten över mynningen längst ner.
Det är bara att köra på med lite övervakning löser du det oavsett.
Det är bara att köra på med lite övervakning löser du det oavsett.
Efter den gamla aseapumpen sitter det en trycksteömbrytare och en hudrofor, förändrar det något?
Fan va svårt jag har att fatta det här men tänkte kolla tillrinningen om jag hittar någon ok metod för att sedan trycka borrhålet för att se om jag kan få mer vatten.
Fan va svårt jag har att fatta det här men tänkte kolla tillrinningen om jag hittar någon ok metod för att sedan trycka borrhålet för att se om jag kan få mer vatten.
Det är bara att tappa och gärna direkt vid hydroforen så du har koll och när du hamnar i läget att trycket inte stiger utan fortsätter ner mot 1 bar kan du stanna där. Allt förutsatt att du kan ställa in så du ligger stadigt säg över 2 bar när du tappar ut och det gör inget om den skulle orka upp till stopptryck heller men bäst om du kan justera så den går kontinuerligt och över starttrycket så du lätt ser när den kroknar.
Om du ändå ska göra en tryckning kan säkert brunnsborraren du anlitar hjälpa dig att mäta innan åtgärd också, de har högst sannolikt utrustning till det.D Derbyboy skrev:
Hydroforen, pumpen och tappkran sitter på samma ställe.GK100 skrev:
Det är bara att tappa och gärna direkt vid hydroforen så du har koll och när du hamnar i läget att trycket inte stiger utan fortsätter ner mot 1 bar kan du stanna där. Allt förutsatt att du kan ställa in så du ligger stadigt säg över 2 bar när du tappar ut och det gör inget om den skulle orka upp till stopptryck heller men bäst om du kan justera så den går kontinuerligt och över starttrycket så du lätt ser när den kroknar.
Förstår inte riktigt varför jag måste ligga över starttrycket vid tömningen.
När hela syetemet är fullt står trycket på 4,2 bar.
Sen börjar jag spola vatten då sjunker trycket vid 2 bar går pumpen igång (förutsatt att jag även tryckt in strömbrytaren som också finns).
Eventuellt kommer pumpen pumpa upp mer vatten än vad jag lyckas tappa och då kommer pumpen stänga av sig vid 4,2 bar.
Men jag kommer ju lyckas tömma systemet så småningom.
När det slutat komma vatten helt så stänger jag av pumpen med strömbrytaren, dvs den bryter strömmen oavsett tryck.
Väntar 1 timme.
Trycker igång strömbrytaren och eftersom trycket i systemet är nära noll så kommer pumpen börja pumpa upp det som runnit till den senaste timmen.
Avtappningen är öppen och jag möter det jag får upp i 10-liters hinkar.
Funkar det inte så?
Ja det är så du ska göra. Att hålla sig till ett tryck som ligger mellan start-stopp är lämpligt om du har möjlighet att tappa så hårt att pumpen inte orkar med även om brunnen inte är tömd. Nu har du det inte så troligtvis och då kör du bara på till dess det "tar slut".D Derbyboy skrev:Hydroforen, pumpen och tappkran sitter på samma ställe.
Förstår inte riktigt varför jag måste ligga över starttrycket vid tömningen.
När hela syetemet är fullt står trycket på 4,2 bar.
Sen börjar jag spola vatten då sjunker trycket vid 2 bar går pumpen igång (förutsatt att jag även tryckt in strömbrytaren som också finns).
Eventuellt kommer pumpen pumpa upp mer vatten än vad jag lyckas tappa och då kommer pumpen stänga av sig vid 4,2 bar.
Men jag kommer ju lyckas tömma systemet så småningom.
När det slutat komma vatten helt så stänger jag av pumpen med strömbrytaren, dvs den bryter strömmen oavsett tryck.
Väntar 1 timme.
Trycker igång strömbrytaren och eftersom trycket i systemet är nära noll så kommer pumpen börja pumpa upp det som runnit till den senaste timmen.
Avtappningen är öppen och jag möter det jag får upp i 10-liters hinkar.
Funkar det inte så?
Ja. Ett avancerat pumptest görs så att man hittar ett flöde där vattennivån hålls hyggligt konstant.D Derbyboy skrev:
Men du kommer fortfarande få en indikation om det är 20 L/h som gäller eller väsentligt mer eller mindre. Det kanske räcker?
Ja men du har rätt, det räcker ju för att avgöra om tryckningen givit resultat.
Men jag tror jag kan få till en lite bättre mätning genom att använda en Shelly Uni. Den kan skicka en notis till mig genom att en krets sluta när den får kontakt med vatten. En Shelly Uni kan sluta två kretsar.
Jag kan då först hitta en konstant maxnivå. Från den drar jag bort 1-2 meter. Säg att vi hamnar på 10 meter ner. Sen skickar jag ner en kabel till 50 meter (dvs i närheten av ejektorn).
Volymen vatten mellan mätpunkterna är 380 liter.
Jag får notering när vattnet når 50 meter, dvs hålet är nästan tomt.
Då startar jag tidtagningen
Sen x antal timmar senare når nivån den andra sensorn.
380/tiden i timmar så får jag fram ett värde.
(Jag vetbart du beskrev något liknande tidigare men jag e lite trög)
Men jag tror jag kan få till en lite bättre mätning genom att använda en Shelly Uni. Den kan skicka en notis till mig genom att en krets sluta när den får kontakt med vatten. En Shelly Uni kan sluta två kretsar.
Jag kan då först hitta en konstant maxnivå. Från den drar jag bort 1-2 meter. Säg att vi hamnar på 10 meter ner. Sen skickar jag ner en kabel till 50 meter (dvs i närheten av ejektorn).
Volymen vatten mellan mätpunkterna är 380 liter.
Jag får notering när vattnet når 50 meter, dvs hålet är nästan tomt.
Då startar jag tidtagningen
Sen x antal timmar senare når nivån den andra sensorn.
380/tiden i timmar så får jag fram ett värde.
(Jag vetbart du beskrev något liknande tidigare men jag e lite trög)