Varför i hela friden ligger inte dom nya inbyggnadshällarna+spis på trefas.
Låter ju som någon fått hjärnsnurp"##%¤!.
?????????? :o
 
ClasseClas
Det undrar jag också! Kan det vara ngn EU-harmonisering så att de kan sälja prylarna i så många länder som möjligt? Typprovning lär ju bli billigare.

Det är väl inte alla länder som kör med 3-fas? (UK, Norge? mfl)
 
Jag tittade på en Electrolux häll och den skall ha 2X16A. Det kommer fungera bra om hällen är på 2fas och ungnen också är inkopplade på två faser. Det kommer inte att bli perfekt jämn belasting på huvudsäkringarna.
OBS. Det finns också folk som bor i lägenheter och de har oftast bara enfas.
 
I samband med köksrenoveringar så brukar jag koppla moderna hällar på 2 faser och ugnar på 1 fas.
Dvs, dra fram 5G2,5, säkra med en trepolig säkring och voila det fungerar ;D
 
det finns några få modeller som har en stor valfrihet i vad det gäller inkopling.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.