C
M MrDizzy skrev:
Är dock tveksam att bomkörnings avgift skulle vara det (då den inte är specifikt uttryckt i det särskilda lagstödet)
Förvisso inte, men den är specifikt uttryckt i den tillhörande kommunala förordningen jag länkade till tidigare.
 
Det står förmodligen i Sotarens avtal med kommunen exakt vad som skall debiteras och det är lika för samtliga invånare, eller hur?
Vid nästa upphandling kommer kanske en firma in som ej vill ha bomavgift, men troligen inte. Kommun har godkänt dess prislista i samband med upphandlingen.
 
S
B Backspegel skrev:
Frågan är alltså inte om jag måste betala för sotning (eller intyga att jag sotar själv), det förstår jag att jag behöver. Det jag undrar är om jag är skyldig att läsa brev (i det här fallet digitalt) som talar om att de kommer en viss tid, eller i annat fall betala avbokningsavgiften om man missat notera det. För mig är det inte självklart. Om tandläkaren skickar ut en bokning och jag inte dyker upp för jag missat brevet kommer de knappast kunna debitera mig för tiden. Är det skillnad här? De flesta verkar tycka det konstigt nog, men det blandas ihop med om jag måste betala för sotning alls.
ARN gjorde en bedömning för ett tag sedan angående digital avisering. Kontentan var att om kunden hade accepterat digital avisering/kommunikation så ansågs att meddelandet hade nått fram den vägen.

Rimligtvis skulle TS kunna höra av sig till sotaren och begära få aviseringar på annat sätt, men det är givetvis försent nu.

Generellt gäller att post anses komma fram. Företag har rätt att lägga på en påminnelseavgift om en faktura ej betalats i tid trots att den rent teoretiskt skulle kunnat komma bort på vägen.
 
B Backspegel skrev:
Det här är juridikgrenen av forumet och jag ställer frågan om den legala delen, det förvånar mig att man har rätt att fakturera mig för bomkörning på en tid jag själv inte bekräftat. Jag har fortfarande inte fått något som solklart bevis som visar att det är så och jag är också mycket tveksam till att det skulle hålla i rätten. Här tror jag @Farstatjej90 har rätt tills någon bevisar motsatsen. Men som jag skriv i min post ovan, jag är ingen rättshaverist så jag kommer inte driva frågan.
Har du läst på länken jag postade i inlägg #69? Där skriver Storstockholms brandförsvar vad som gäller där, i bilagan för taxor, sista sidan finns ett antal särskilda bestämmelser. Så här är det Brandförsvaret som satt upp reglerna som ska gälla, inkl regel 5.1 som gäller ej avbokad sotning. Dvs det är inte sotaren själv som hittat på det. Hurvida Storstockholms brandförsvar har laglig rätt att sätta upp dessa regler kanske nån jurist kan svara på - om inte kan du kanske kolla med deras kundtjänst och se vad de säger?
 
H
S STB skrev:
ARN gjorde en bedömning för ett tag sedan angående digital avisering. Kontentan var att om kunden hade accepterat digital avisering/kommunikation så ansågs att meddelandet hade nått fram den vägen.

Rimligtvis skulle TS kunna höra av sig till sotaren och begära få aviseringar på annat sätt, men det är givetvis försent nu.

Generellt gäller att post anses komma fram. Företag har rätt att lägga på en påminnelseavgift om en faktura ej betalats i tid trots att den rent teoretiskt skulle kunnat komma bort på vägen.
Nej, avsändaren ansvarar att breven/fakturan kommer fram. Har inte fakturan nått kunden så kan inte avsändaren debitera påminnelseavgift. Har man köpt något då vet man förmodligen när fakturan kan tänkas komma, då kan man ju ta kontakt med företaget och efterlysa fakturan om det dröjer. Posten tar inte ansvar, det är avsändaren som ska se till att fakturan kommer fram.
 
B Backspegel skrev:
Snart kommer en faktura på "sen avbokning". Jag ser då att jag fått ett (digtalt) brev om att de kommer att sota en viss dag och tid, något jag helt missat att agera på. Har man verkligen rätt att ta ut en avgift för en tjänst jag aktivt hade behövt avboka?
Men nu verkar det som ts fått en tid som sotaren ska komma men missat det meddelandet.
 
S
H HEM2121 skrev:
Nej, avsändaren ansvarar att breven/fakturan kommer fram. Har inte fakturan nått kunden så kan inte avsändaren debitera påminnelseavgift. Har man köpt något då vet man förmodligen när fakturan kan tänkas komma, då kan man ju ta kontakt med företaget och efterlysa fakturan om det dröjer. Posten tar inte ansvar, det är avsändaren som ska se till att fakturan kommer fram.
Det verkar som att Hallå Konsument inte håller med dig:
"När du köper något är du alltid skyldig att betala. Det gäller även om du inte fått fakturan eller om den kommit bort i posten. Kontakta företaget om du saknar en faktura, så du kan få de uppgifter du behöver för att betala.
Betalar du inte i tid kan du bli skyldig att betala dröjsmålsränta och påminnelseavgift."
Källa: https://www.hallakonsument.se/ekonomi/regler-fakturor/
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Du missförstår medvetet och verkar mer intresserad av att "vinna" än en seriös diskussion. Sånt lägger jag inte tid på. Elstödet var offentligt tills regeringen tog ett särskilt beslut att det inte skulle vara det och det visste du säkert. Jag diskuterar hellre med andra.
Jag förstår att det inte är något roligt att diskutera när man hittar på "sanningar" och sedan får bluffen synad. Du klipper bort lämpliga delar, så låt mig återgå till originalfrågan. Du påstod att det är vanligt att en kommun har avtalat med flera sotare som ansvarar för ett distrikt. Kan du ge exempel på sådan kommun, går bra att skippa din hemkommun i exempellistan.
J Jocke_D skrev:
Jag har haft konflikt med sotaren i min kommun (Örebro) tidigare om att de vill jag ska betala för en tjänst jag inte beställt (minns tyvärr inte utfallet till 100% men vill minnas att de till slut rev fakturan).
I normalfallet beställer inte fastighetsägaren tjänsten sotning. Det är kommunen som har ansvaret för sotning och att den utförs, inte fastighetsägaren. Det är alltså kommunen som "beställt tjänsten" från sotaren. Fastighetsägarens ansvar är "bara" att ge sotaren tillgång och att betala avgiften.
B Backspegel skrev:
Jag tycker för övrigt analogin med bilbesiktning ovan är bra.
Det är en dålig analogi, eftersom ansvaret för att en bil blir besiktad ligger inte på kommunen.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
B Backspegel skrev:
Jag tycker för övrigt analogin med bilbesiktning ovan är bra. Självklart måste jag besiktiga min bil med jämna intervaller, men det är upp till mig att godkänna en bokad tid innan jag faktiskt blir straffad för att jag inte dyker upp. Och kommer jag inte till sist så blir bilen belagd med körförbud.
Dock stämmer den inte, eftersom de lagstiftningar som det gäller är olika konstruerade.

Det är bilägaren som ansvarar för att bilen blir besiktigad. Och därmed anlitar ett valfritt besiktningsföretag. Som betalas enligt bolagets prissättning baserat på ett civilrättsligt avtal. Verksamheten sker inte på uppdrag av någon myndighet, utan rätten att fullgöra myndighetsuppgiften att fatta beslut om godkännande eller inte baseras på författningsstöd.

Det är kommunen som ansvarar för att alla eldstäder som står i registret blir sotade enligt den sotningsintervall som de är anmälda för. Så det är alltså kommunen som anlitar sotaren. Och den som äger fastigheten betalar enligt fastställd taxa. Även om sotarens uppdrag även inkluderar att ta in de avgifterna och ställa ut fakturorna.

Det du behöver göra är att skaffa fram den skriftliga och kompletta versionen av kommunens taxa för att se vad som verkligen står skrivet där eller inte. Maila kommunen och be om en kopia så har du ditt svar där.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
H
S STB skrev:
Det verkar som att Hallå Konsument inte håller med dig:
"När du köper något är du alltid skyldig att betala. Det gäller även om du inte fått fakturan eller om den kommit bort i posten. Kontakta företaget om du saknar en faktura, så du kan få de uppgifter du behöver för att betala.
Betalar du inte i tid kan du bli skyldig att betala dröjsmålsränta och påminnelseavgift."
Källa: [länk]
Beror lite på hur du har ställt frågan till Hallo Konsument.
Det var det jag skrev, väntar du en faktura och inte får den så är det bra att kontakta fakturautställaren. Säger fakturautställaren att den skickade vi för en månad sedan och du inte har fått så kan de inte ta betalt för påminnelse eller dröjsmålsränta, det brukar heller inte vara något problem. De skickar en ny faktura och du betalar direkt förhoppningsvis eller efter det nya betalningsdatumet, betalar du då inte den fakturan i tid så kan du få påminnelseavgift om de har skickat en påminnelse vill säga och även lägga på dröjsmålsränta.
Jag vet att det är på detta sättet, det vet de flesta företag också och därför är det aldrig något tjafs om en faktura skulle komma på avvägar.
Men är det en faktura du inte förväntar dig så blir det en ju en annan sak.
 
Redigerat:
Farstatjej90
BeaumontX BeaumontX skrev:
Jag förstår att det inte är något roligt att diskutera när man hittar på "sanningar" och sedan får bluffen synad.
Om du känner så kan du ju bara sluta. Det är ingen som tvingar dig att hitta på saker.
 
S
H HEM2121 skrev:
Beror lite på hur du har ställt frågan till Hallo Konsument.
Det var det jag skrev, väntar du en faktura och inte får den så är det bra att kontakta fakturautställaren. Säger fakturautställaren att den skickade vi för en månad sedan och du inte har fått så kan de inte ta betalt för påminnelse eller dröjsmålsränta, det brukar heller inte vara något problem. De skickar en ny faktura och du betalar direkt förhoppningsvis eller efter det nya betalningsdatumet, betalar du då inte den fakturan i tid så kan du få påminnelseavgift om de har skickat en påminnelse vill säga och även lägga på dröjsmålsränta.
Jag vet att det är på detta sättet, det vet de flesta företag också och därför är det aldrig något tjafs om en faktura skulle komma på avvägar.
Men är det en faktura du inte förväntar dig så blir det en ju en annan sak.
Jag har inte ställt någon fråga. Mitt citat är från Hallå Konsuments hemsida. Jag lämnade en länk för att du skulle kunna läsa det i sin kontext.
Givetvis brukar de flesta företag ändå vara resonliga eftersom de är rädda om sin goodwill.

Du skrev så här:
H HEM2121 skrev:
Nej, avsändaren ansvarar att breven/fakturan kommer fram. Har inte fakturan nått kunden så kan inte avsändaren debitera påminnelseavgift.
Det du skrev är alltså precis motsatsen till det som står på Hallå Konsuments hemsida. Egentligen är det ganska självklart eftersom alla bara skulle hävda att de aldrig fått fakturan och därmed alltid slippa betala påminnelseavgifter.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du känner så kan du ju bara sluta. Det är ingen som tvingar dig att hitta på saker.
Återigen försöker du klippa i citaten för att få diskussionen till något annat. Men försöker igen:

Du påstod att det är vanligt att en kommun handlar upp så det är flera sotare som ansvarar för ett distrikt. Ge exempel på någon eller några kommuner som gjort detta. Lämna den kommun du bor i utanför listan på exempelkommun/er, eftersom du inte vill berätta det.
 
H
S STB skrev:
Jag har inte ställt någon fråga. Mitt citat är från Hallå Konsuments hemsida. Jag lämnade en länk för att du skulle kunna läsa det i sin kontext.
Givetvis brukar de flesta företag ändå vara resonliga eftersom de är rädda om sin goodwill.

Du skrev så här:

Det du skrev är alltså precis motsatsen till det som står på Hallå Konsuments hemsida. Egentligen är det ganska självklart eftersom alla bara skulle hävda att de aldrig fått fakturan och därmed alltid slippa betala påminnelseavgifter.
Tror kanske inte att de flesta inte sätter det i system att säga att de inte har fått fakturan, när de fått fakturan.
Låt oss säga att någon bygger om och det är flera hantverksföretag som skickar flera fakturor allt efter arbetes gång, du är själv upptagen med ditt vanliga arbete och/eller är också själv med och arbetar med renoveringen. Det är lätt att tro att du har fått alla fakturor, efter 1-2 år som ett exempel kommer det en faktura från en av hantverkare som har missat att att skicka en faktura, inte skriver hantverkaren en faktura med ett räntepåslag. Det vore horribelt, fakturautställaren har också ett ansvar.
Det kommer bort fakturor på posten, inte så ovanligt, det går lite i perioder också. Vi fått flera brev där bara husnumret stämmer. Vi lämnar in dem i postens brevlåda men det finns många som inte gör det utan slänger det i soporna.
Pga att posten inte är säker så skickar de flesta företag fakturor via mail, själva skickar vi aldrig fakturor via brev och vi har heller inga leverantörer som skickar fakturor via brev.
Även alla privata fakturor går via mail, telefon, el, VA osv.

Man kan ju som hantverkare begära att få en bekräftelse att mailet med fakturan är mottagen.
 
B Blackfield skrev:
Har aviseringen skett på korrekt sätt, vilket den verkar ha gjort,
Har du inte accepterat digitala aviseringar ska de skicka med vanlig post. Annars är det inte korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.