Det låter som om du har speciella behov, men dessa omfattar väl inte hela huset? Man kan mycket väl bygga ett isolerat system i exempelvis en labblokal. I ett helt hus är det tämligen utsiktslöst att hålla systemet isolerat från jord, och som sagt troligen inte ens tillåtet i Sverige.

Fast med IT-system kommer speciella krav på isolationsövervakning om man ska ha det säkert och garantera frånkopplingstider.

TT-system är problematiska då man inte alltid kan garantera frånkopplingstid vid jordslutning. Det finns andra problem med TT också.

En sugtransformator vid TN-C till TN-C-S-övergången minskar vagabonderande jordströmmar, men man måste fortfarande ha jordkontinuitet, så jordstörningarna kommer fortfarande in, även med lokalt jordtag. Tvärt om så kommer det lokala jordtaget att öka vagabondernade jordströmmar. De ger i sin tur upphov till rejäla magnetfält som inducerar störningar överallt.

Det enda som ger riktigt bra jord är en isolationstrasformator + lokalt jordtag. Den jorden blir då inte strömbelastad och rör sig därför minimalt.

En dubbelkonverterande UPS har jordkontinuitet normalt. Ytterst få har separerad jord, om de inte är utrustade med en isolationstranformator.

Vill man rensa bort spikar och annat högfrekvent skräp från jorden så är det tveksamt om ett eget jordtag hjälper. Induktansen i jordledningen blir hög hur man än gör.

Jag tror du får låta jordtaget ta hand om blixtnedslag och liknande och sedan bygga din audio/videolokal på ett klokt sätt (mata med EN fas, ha EN jordpunkt etc) för att undvika jordströmmar.

Eftersom TS verkar intresserad av frågan och ha speciella krav skulle jag rekommendera FMV:s publikation "Elektromagnetisk Miljö Användarhandbok".
Den tar upp de flesta aspekter på ett bra och rimligt praktiskt sätt. Jag har själv ibland använt den som lite av referens i dessa frågor.
Även ABB Sten Benda:s "Störningsfri elektronik" har mycket matnyttigt översiktligt i ämnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.