10 815 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Eget jordtag, använda energibrunn?
Sida 1 av 2
Medlem
· kalmar
· 10 inlägg
Hej,
-------- INGA PK, Messersmith, Akta - Farligt - Är du behörig? - TACK --------
Ok
Intro: Under våren (när snön äntligen försvinner) kommer jag fortsätta renoveringen i källaren, i detta ingår även ombyggnad av befintlig TN-C --> TN-S inklusive installation av ventilavledare på el och tele-matning samt ny PUS. Jordfelsbrytare finns redan idag installerat.
Jordtaget för detta har jag funderat en del på. Jag har pratat med en del kollegor etc och ingen har haft någon invändning på min idé: Nämligen att använda energibrunnen (borrhål för jordvärme) som jordtag.
När tex elverket ställer upp en ny trafo plöjer man bara ned ett tio-tal meter kopparlina 30-50 cm under mark, och detta anses tillräckligt.. och visst, det är det ju nästan om marken är fuktig, och servisen kort, när man mäter..
Grundvattnet står konstant knappt 15 meter under marknivå i borrhålet, och har gjort den torraste sommar som blötaste höst, dessutom kommer ju wiren ligga i backen på väg till hålet, och jag tänker mig även att komplettera med några spett.
Foderröret är i rostfritt stål varför såväl kopparlina som rostfri wire kan tänkas fungera. Avstånd hål --> PUS-skena/elcentral är knappa tio meter varav 8 utomhus.
Idéer, konstruktiva påpekande och funderingar? hit me!
-------- INGA PK, Messersmith, Akta - Farligt - Är du behörig? - TACK --------
Ok
Intro: Under våren (när snön äntligen försvinner) kommer jag fortsätta renoveringen i källaren, i detta ingår även ombyggnad av befintlig TN-C --> TN-S inklusive installation av ventilavledare på el och tele-matning samt ny PUS. Jordfelsbrytare finns redan idag installerat.
Jordtaget för detta har jag funderat en del på. Jag har pratat med en del kollegor etc och ingen har haft någon invändning på min idé: Nämligen att använda energibrunnen (borrhål för jordvärme) som jordtag.
När tex elverket ställer upp en ny trafo plöjer man bara ned ett tio-tal meter kopparlina 30-50 cm under mark, och detta anses tillräckligt.. och visst, det är det ju nästan om marken är fuktig, och servisen kort, när man mäter..
Grundvattnet står konstant knappt 15 meter under marknivå i borrhålet, och har gjort den torraste sommar som blötaste höst, dessutom kommer ju wiren ligga i backen på väg till hålet, och jag tänker mig även att komplettera med några spett.
Foderröret är i rostfritt stål varför såväl kopparlina som rostfri wire kan tänkas fungera. Avstånd hål --> PUS-skena/elcentral är knappa tio meter varav 8 utomhus.
Idéer, konstruktiva påpekande och funderingar? hit me!
När man gör ett jordtag kan man även göra en djupjord.. man driver ner kopparlina så långt man kan ner i backen och hoppas på godkänt ohm värde
När man gör ett jordtag i ett borrhål i ett berg kan man fylla hålet med saltpetersyra.. om jag minns rätt.. fast då är det ju bara en jordlina där.
Medlem
· kalmar
· 10 inlägg
Tack för sakliga svar!
En elektrikerpolare har en jordtagsmätare, typ en stor bläckfisk så man kan ju testa och se.
Vad säger ni om material i linan? koppar el syrafast? koppar borde vara bättre?
Så det skulle inte bli bättre om man dessutom lät en lina gå ned i vattnet ett tiotal meter?GK100 skrev:
Jo, det var något sådant jag tänkt som komplement längs med linans väg in mot huset.Linjemontoren skrev:
En elektrikerpolare har en jordtagsmätare, typ en stor bläckfisk så man kan ju testa och se.
Du får bättre nytta av den linan om du grenar av på några ställen på vägen in och driver ner spett där.puderludret skrev:Så det skulle inte bli bättre om man dessutom lät en lina gå ned i vattnet ett tiotal meter?
Jo, det var något sådant jag tänkt som komplement längs med linans väg in mot huset.
För att få någon större effekt av delen i brunnen krävs större yta eller ganska stor längd lina, alltså ineffektivt.
Självklart ska ni mäta upp det om du har tillgång till instrument.
Material kan man tänka sig vilket som, men se till att du klarar dig undan galvanisk korrosion vid anslutningarna i mark.
är foderröret i rostfritt så använd rostfri lina också. du kan svetsa fast den mot foderröret för att få en åldersbeständig förbindning. men använd såklart rostfria svetselektroder, och linda linan ett varv runt foderröret och svetsa på några ställen runt röret.
du kan mäta upp om det räcker med endast foderröret som jordtag, det skulle jag tro det gör, och då slipper du besvära dig med spetten.
se till att få ett mätprotokoll av elektrikern på jordtaget då kan du installera reservkraftsbrytare då en sån kräver eget godkänt jordtag.
du kan mäta upp om det räcker med endast foderröret som jordtag, det skulle jag tro det gör, och då slipper du besvära dig med spetten.
se till att få ett mätprotokoll av elektrikern på jordtaget då kan du installera reservkraftsbrytare då en sån kräver eget godkänt jordtag.
Medlem
· kalmar
· 10 inlägg
Bara för att jag skall förstå; Anliggningsytan på en wire är ganska liten. För att det skall bli någon area att tala om krävs en lång wire, iom detta ökar även resistansen i linan. Ingen win-win alltså?GK100 skrev:
Var med och byggde en studio för många år sedan och vi behövde en riktig signaljord med femledar etc. Vi använde m2-stora kopparplåtar, tre stycken. Vill minnas att de kostade någon tusenlapp komplett med slaglodlödd lina och allt. Kostar närmare 6 papp/st idag.. :x cu-shejk skulle man bli...
Thx electrocuted!electrocuted skrev:
Mmm, det är just det att hitta någon som svetsar rostfritt. (hehe
Koppar mot rostfritt bör ju inte vara någon problem galvaniskt annars. eller minns jag fel? Kan man tänka sig att bulta med en vanlig förtennt ringkabelsko, typ http://www.elpress.se/elpress/fckImages/Image/Produkter/Cu-frbindningar(1).jpg annars? dessa kan jag pressa själv.
Varför skulle jag vilja det? Är det för att tex ansluta ett dieselverk vid spänningsbortfall...?electrocuted skrev:
Vad är definitionen på ett godkänt jordtag?
Tack alla för bra svar! Trevligt forum det här d^_^b
ja ett elverk kan man ansluta till anläggningen om man har godkänt jordtag och reservkraftsbrytare.puderludret skrev:Bara för att jag skall förstå; Anliggningsytan på en wire är ganska liten. För att det skall bli någon area att tala om krävs en lång wire, iom detta ökar även resistansen i linan. Ingen win-win alltså?
Var med och byggde en studio för många år sedan och vi behövde en riktig signaljord med femledar etc. Vi använde m2-stora kopparplåtar, tre stycken. Vill minnas att de kostade någon tusenlapp komplett med slaglodlödd lina och allt. Kostar närmare 6 papp/st idag.. :x cu-shejk skulle man bli...
Thx electrocuted!
Mmm, det är just det att hitta någon som svetsar rostfritt. (hehe)
Koppar mot rostfritt bör ju inte vara någon problem galvaniskt annars. eller minns jag fel? Kan man tänka sig att bulta med en vanlig förtennt ringkabelsko, typ [länk] annars? dessa kan jag pressa själv.
Varför skulle jag vilja det? Är det för att tex ansluta ett dieselverk vid spänningsbortfall...?
Vad är definitionen på ett godkänt jordtag?
Tack alla för bra svar! Trevligt forum det här d^_^b
svetsa rostfritt är inte så svårt med en pinnsvets men då krävs ju utrustningen.
själv har jag TIG-svets och hade kunnat hjälpt dig om du inte bodde så långt bort.
Medlem
· kalmar
· 10 inlägg
Främst för att slippa elleverantörens 'skitiga' system. Jobbar en del med audio/video, samt att jag även vill ha en bra ESD-jord och någonstans att skicka ned överspänningar från el/tele-nät. En bra jord är alltid bra.mr.Ola skrev:
Långa luftledningar och snedbelastning i nätet, så tja, det är inte mycket till "jord" man får. När man nu vill använda det som en bra jord.
Tack för erbjudandet iaf! Jag får se hur det kan lösas.electrocuted skrev:
Medlem
· kalmar
· 10 inlägg
Thx, jag känner till problematiken lite grann. Kör redan idag med en dubbelkonverterande UPS för viss utrustning, men har ju iaf problemet med skyddsjorden.petersv skrev:
Är du säker på detta med TT? Vet att någon av våra grannländer säger att det är ok iaf? Jag forskar vidare i det men om du vet något mer får du gärna hojta till!
Om du sätter en lämplig sugtrafo på TN-C sidan av din anläggning och ordnar ditt lokala jordtag så rejält som du verkar göra, då får du en mycket ren jord på TN-C-S delen.puderludret skrev:Thx, jag känner till problematiken lite grann. Kör redan idag med en dubbelkonverterande UPS för viss utrustning, men har ju iaf problemet med skyddsjorden.
Är du säker på detta med TT? Vet att någon av våra grannländer säger att det är ok iaf? Jag forskar vidare i det men om du vet något mer får du gärna hojta till!
TT-system är numera inte helt uteslutna ens i Sverige men det är inget vi ska gå in på här i detta forum.
Vad är det för olägenheter du lider mest av i din nuvarande elanläggnings jordsystem?
Medlem
· kalmar
· 10 inlägg
Intressant! Jag har aldrig hört talas om detta innan. Har googlat en stund nu men blir inte riktigt klok iaf. En torroid med två lindningar, fas i den ena lindningen. nolla i den andra. Dessa tar sedan ut varandra och ser till att nollans ström inte försvinner någon annan väg. Right? Men finns dessa även för trefas, eller sätter man fasspecifika? Detta borde man ganska enkelt kunna få till själv då färdiga verkar vara gjorda för minst 63 o uppåt. Inte riktigt något för villanGK100 skrev:
Nuvarande jordsystem är inget jordsystem.. Eller jo självfallet, vanligt fyrledarsystem. Som du vet är inte nollan speciellt ren och då den även används som skyddsjord, kopplad till chassie i olika utrustning där den även tjänar som signaljord och avkopplad med några kondingar så får man in mycket spikar och övertoner etc.GK100 skrev:
Trådens ämne, jordning, är inget universellt botemedel naturligtvis, men en början.