20 523 läst ·
45 svar
21k läst
45 svar
Egentillverkade lättbalkar
Kul att se!Per Lindh skrev:
Har nu börjat trycka mina uppdaterade balkar, kan ses här. [länk]
I de första använde jag konstruktionsvirke (C24), 45x95 som jag klöv till 70 mm för att passa till XPS isoleringens tjocklek. I den nya varianten provade jag att klyva upp Lvl (Kerto) balk. Balken var från början 51x400x4000 som jag senare klöv till 51x45x4000. Anledningen till valet av Lvl var att de är betydligt mer formstabila och därför lättare att hantera. Jag har hittils tryckt 4 balkar med OSB som liv och har en mycket bra repeterbarhet på mina försök. Kommer att trycka två balkar där liven består av 12 mm k-plywood som jämförelse. Återkommer med mer information när tiden räcker till.
Har du kommit fram till någon modell du själv vill använda för ett bygge?
Tänker på pris/hållbarhet/byggtid osv. Vilken modell du tycker är bäst?
Hej,
jag kommer att välja lvl som jag klyver till lämplig dimension och sedan 11 mm OSB men förodligen byta ut XPS mit PIR då den har bättre brandprestandard, OSB gav bättre prestanda än plywood. Eftersom balkarna inte blir synliga känns OSB bäst ur prestanda/pris,
Håller nu på med en fackverksbalk av plywood som jag förspänner med en slät armeringsstång i underkant. Denna variant skall vara synlig och därför blir utseendet lite viktigare.
jag kommer att välja lvl som jag klyver till lämplig dimension och sedan 11 mm OSB men förodligen byta ut XPS mit PIR då den har bättre brandprestandard, OSB gav bättre prestanda än plywood. Eftersom balkarna inte blir synliga känns OSB bäst ur prestanda/pris,
Håller nu på med en fackverksbalk av plywood som jag förspänner med en slät armeringsstång i underkant. Denna variant skall vara synlig och därför blir utseendet lite viktigare.
Lite Påskpyssel. Lättbak bestående av 12 mm k-plywood i centrum och sedan 21 mm k-plywood på ömse sidor. Facket är utformat för att ta tryck i strävorna och i underkant som tar drag har jag ett 12 mm stål där jag gängat ändarna för att kunna förspänna balken något. Blir nog provtryckning i vår.Per Lindh skrev:
Hej,
Per Lindh skrev:
Hej,Per Lindh skrev:
Har du någon bild på det?
Några frågor;
Klyvda LVL/kertobalkar förstår jag att de båda är mer formstabila och hållbarare men det blir ju väldigt mycket dyrare än att till exempel använda 45x70 inne i balken. Vad tror du om det?
Har det någon betydelse om de korta reglarna i balken ligger innan för de långa eller ovanpå för hållbarheten? Finns det några för- eller nackdelar för hur de är placerade?
Givetvis blir 45x70 billigare än motsvarande lvl balk. Fördelen med lvl är att den är 51 mm och det passar perfekt med att limma 50 mm pir eller xps. Bifogar bild på de olika typerna.A Anton Olofsson4 skrev:Hej,
Har du någon bild på det?
Några frågor;
Klyvda LVL/kertobalkar förstår jag att de båda är mer formstabila och hållbarare men det blir ju väldigt mycket dyrare än att till exempel använda 45x70 inne i balken. Vad tror du om det?
Har det någon betydelse om de korta reglarna i balken ligger innan för de långa eller ovanpå för hållbarheten? Finns det några för- eller nackdelar för hur de är placerade?
Förstår. Vad är det för någon lvl balk som du klyver? Hittat någon prisvärd?Per Lindh skrev:
Tänkte att det finns mycket olika 45mm isolering om man kör med reglar.
Jag köpte Kertobalk 51x400. När jag använde C24 virke köpte jag 45x95 som jag sågade till 45x71 för att få lite plats till lim. Använde PU lim eftersom dels limmar plast, trä, metall etcetera. PU är även förgyllande och har en bra öppettid, ca 30 min. Dock är resultatet beroende på bra presstryck under härdning.A Anton Olofsson4 skrev:
Hur gör man med OSB om man vill ha längre balk än 3m? Det blir väl inte så bra att skarva på längden?Per Lindh skrev:
Hej,
De jag gjorde var fyra meter och jag använde 2,5 meters OSB. Förskjut skarvarna mellan sidorna. På plywood gick det bra att använda en variant av ”double lap joint” men det behövs inte.M Majskaka skrev:
Okej, kanon! Borde förvisso inte hamna så stor last på skivorna heller, det är ju "reglarna" som ska ta det. Såg förresten att Kerto även gör lvl reglar om man vill slippa klyva balk själv.Per Lindh skrev: