N nybyggarn3 skrev:
Frågan är om det inte är billigare att köpa en färdig lättbalk med bara en skiva i mitten än bygga egna med dubbla skivor och xps. Isoleringen i balken tillför ju knappast något, bortsett från att den behövs när man bygger balken som en låda.
Förmodligen blir det billigare men det är inte priset jag är ute efter utan just att göra det mesta själv. Fick faktiskt dragbrott i XPSn vilket visar på att den för över last. Nu använde jag XPS med en tryckhållfasthet på 250 KPa men det finns XPS med en tryckhållfasthet på 700 KPa som borde vara ännu bättre. Detta är dock mer en akademisk fundering då kapaciteten är helt OK. Dock kommer jag att använda både skruv och lim för att få en extra säkerhet vid brand. Höjden spelar en stor roll, kolla böjmotståndet. Dock bör man i ett NNE hus ha 400 mm isolering eller mer.

• Gilla
Freniño
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag vet faktiskt inte. I mitt fall så kunde jag tillverka de skräddarsydda efter min konstruktion vilket var värt mycket för mig. Sen tillverkade jag dessa när en OSB kostade drygt 100 kr för 2.4x1.2m

Jo det kan man, men det kräver mer jobb eftersom du måste fräsa och limma/pressa fast skivan i reglarna. Med lådbalkar så är det enkelt att spika ihop konstruktionen.

Primärt för energieffektivitet. I mitt fall sitter ju balkarna så att utsidan av balken håller utomhustemp och insidan inomhustemp. Utan isolering skulle luften inne i balken kunna röra sig fritt och skapa köldbryggor.
Kan man inte spiklimma regel på var sida livet. Blir hemmabyggda balkar godkända av en inspektör?

O Orem Lipsum skrev:
Kan man inte spiklimma regel på var sida livet. Blir hemmabyggda balkar godkända av en inspektör?
Jo, det nog utmärkt att göra på det viset.
Angående din andra fråga så är det svårare att ge ett tydligt svar, godkända för vad och inspekterade i vilket avseende?
Ska de användas som bärande element i en byggnad så kan det ofta ställas krav på att kunna påvisa faktisk hållfasthet, vilket kan bli svårt. Någon CE-märkning eller certifiering av balkarna är inte heller så lätt att lösa. Men det är fortfarande ett relativt enkelt och billigt sätt att bygga balkar själv.

Jag menade om jag bygger ett hus till mig själv, kan man då få det godkänt att använda egna lättbalkar i vägg, golv och tak?

Det vågar jag inte lova. Jag vet dock att det gick bra i mitt fall, jag har dessa lättbalkar som takåsar i mitt hus sen två år tillbaka. Varken kommun eller KA hade några synpunkter eller krävde några papper/intyg.
Byggarbetsplats med trästomme och takåsar under uppbyggnad, med utsikt över ett landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
i94sveli
  • Laddar…
O Orem Lipsum skrev:
O Orem Lipsum skrev:
O Orem Lipsum skrev:
O Orem Lipsum skrev:
O Orem Lipsum skrev:
O Orem Lipsum skrev:
O Orem Lipsum skrev:
O Orem Lipsum skrev:
Hej, dels beror det på vilket lim du använder PVAc lim har kort öppettid och är inte fogfyllande. Har ingen större erfarenhet av dessa lim i konstruktivt syfte. När det gäller PU lim kan man få det med en öppetid på 30 minuter eller mer. Vidare är PU lim fogfyllande vilket passar mig bra. Då PU lim skall ha ett limtryck på 2 till 8 kg/cm2 är det inte säkert att limfogen blir tillräckligt bra. Om du får igenom det beror nog på personen i fråga. Jag håller nu på att bygga nya blakar, både lådbslkar ich i-balkar som jag kommer att testa. Har numera frångått C24 virke och använder numera lvl balkar i stället då dessa har en bättre formstabilistet. Jag kommer att testa 6 olika typer av balkar varav två är enkeltester, d.v.s. endast ett exemplar. De övriga testar jag som dubbelförsök eller kvadruppelförsök. Återkommer med resultat när testerna är utförda. Testerna kommer att utföras som 4-punkts tester för att få maxmoment på en större del av balken.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
7ender
Per Lindh Per Lindh skrev:
Hej, dels beror det på vilket lim du använder PVAc lim har kort öppettid och är inte fogfyllande. Har ingen större erfarenhet av dessa lim i konstruktivt syfte. När det gäller PU lim kan man få det med en öppetid på 30 minuter eller mer. Vidare är PU lim fogfyllande vilket passar mig bra. Då PU lim skall ha ett limtryck på 2 till 8 kg/cm2 är det inte säkert att limfogen blir tillräckligt bra. Om du får igenom det beror nog på personen i fråga. Jag håller nu på att bygga nya blakar, både lådbslkar ich i-balkar som jag kommer att testa. Har numera frångått C24 virke och använder numera lvl balkar i stället då dessa har en bättre formstabilistet. Jag kommer att testa 6 olika typer av balkar varav två är enkeltester, d.v.s. endast ett exemplar. De övriga testar jag som dubbelförsök eller kvadruppelförsök. Återkommer med resultat när testerna är utförda. Testerna kommer att utföras som 4-punkts tester för att få maxmoment på en större del av balken.
Citera gärna den du svarar 😉

• Haha
john.h
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Citera gärna den du svarar 😉
Det fungerade sådär med citeringen. Fick inte upp någon svarsruta så jag försökte ett flertal gånge sen låg allt kvar och gick inte att ta bort. Jag lär mig förmodligen.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Det fungerade sådär med citeringen. Fick inte upp någon svarsruta så jag försökte ett flertal gånge sen låg allt kvar och gick inte att ta bort. Jag lär mig förmodligen.
@Per Lindh hur gick det med detta?
Har ett gäng OSB-skivor som jag skulle vilja använda till just detta sen tillverka väggelement efter mina egna mått. Så jag är väldigt intresserad att veta hur detta har gått.

Har gjort liknande balkar i form av boxbalkar. Dock inte optimerade i ändupplagen. Var också inne på att använda vanlig isolering men bytte till XPS efter lite fundering. Testade balkarna, totalt fem, med både trepunkts- och med fyrpunktsbelastning till brott.

Material, reglar C24 45x95 som klövs till 70 mm, OSB 3 11 mm, XPS 70 mm, PU lim och konstruktionsskruv W 6,0x40 användes till balk 1, 3 och 5.

Balk 1 till 3 var 2500 mm, d.v.s. en OSB lång. Balk 4 och 5 var 4200 långa. De korta balkarna belastades med trepunktsbelastning och de långa med fyrpunktsbelastning.

Balk 1 var utförd med enbart skruvförband och en kärna av XPS.
Balk 2 var både skruvad och limmad med PU lim. Även XPSn var limmad till reglar och OSB. Därefter tog jag bort alla skruvar för att simulera endast limning, d.v.s. skrivarna var endast till för att hålla tillräcklig limpress. Visst skruvhålen ger teoretiskt en lite försvagning men med tanke på de övriga spridningen i materialparametrar är det försumbart i det stora hela.

Balk 3 var både skruvad och limmad precis som balk 2 men med skillnaden att skruvarna fick sitta kvar.

Balk 4 var den första balken jag gjorde och fick vara lite av ett pilotprojekt. Denna balk var också skruvad och limmad. Dock användes försänkta skruvar.

Balk 5 hade samma mått som balk 4 men dock andra skruvar, se ovan.

Då detta är ett hobbyprojekt kan det dröja något innan fullständig rapport är klar.

Hoppas detta kan inspirera andra.[bild][bild][bild][bild]
Hej, fick en fråga hur det går och jag håller på med en lite uppdaterad variant där jag provar ett par med konstruktionsplywood och faktiskt fyra balkar med OSB. Jag kommer att testa dessa någon gång under januari och lägger förmodligen ut resultaten under februari. Allt beroende på tillgänglig tid.

• Gilla
torporoman och 2 till
  • Laddar…
Har nu börjat trycka mina uppdaterade balkar, kan ses här. https://studio.youtube.com/video/w42MOqaZyZs/edit

I de första använde jag konstruktionsvirke (C24), 45x95 som jag klöv till 70 mm för att passa till XPS isoleringens tjocklek. I den nya varianten provade jag att klyva upp Lvl (Kerto) balk. Balken var från början 51x400x4000 som jag senare klöv till 51x45x4000. Anledningen till valet av Lvl var att de är betydligt mer formstabila och därför lättare att hantera. Jag har hittils tryckt 4 balkar med OSB som liv och har en mycket bra repeterbarhet på mina försök. Kommer att trycka två balkar där liven består av 12 mm k-plywood som jämförelse. Återkommer med mer information när tiden räcker till.

• Graf över kompositbalkars last mot deformation med sex kurvor för olika balktyper, inklusive Balk 4 och 5 C24 samt Balk 7, 9, 10 Lvl, och Balk 11.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Har nu börjat trycka mina uppdaterade balkar, kan ses här. [länk]

I de första använde jag konstruktionsvirke (C24), 45x95 som jag klöv till 70 mm för att passa till XPS isoleringens tjocklek. I den nya varianten provade jag att klyva upp Lvl (Kerto) balk. Balken var från början 51x400x4000 som jag senare klöv till 51x45x4000. Anledningen till valet av Lvl var att de är betydligt mer formstabila och därför lättare att hantera. Jag har hittils tryckt 4 balkar med OSB som liv och har en mycket bra repeterbarhet på mina försök. Kommer att trycka två balkar där liven består av 12 mm k-plywood som jämförelse. Återkommer med mer information när tiden räcker till.
Häftigt! Länken funkar inte tyvärr

Prova denna länken

Mvh/pl

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Prova denna länken [media]
Mvh/pl
Den funkar, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.