Eftersom jag är mitt uppe i tillverkningen av 36st lättbalkar så tänkte jag passa på att posta en tråd om det hela. Se det som tips snarare än en uppmaning, eftersom det är bärande byggnadsdelar vi pratar om så bör man tänka efter innan man ger sig in på dylik tillverkning. Dessutom är det så att jag egentligen inte vet om det finns pengar att spara på egentillverkning, för mig har den främsta drivkraften vart att det dels är kul att göra saker själv och dels är det skönt att få en skräddarsydd geometri på balkarna.

Balkarna är tänkt att utgöra takåsar i kommande ett fritidshus på 100m2, tillsammans med en nockbalk kommer takåsarna utgöra stommen för ett 34 graders sadeltak.

Konstruktionen på balkarna är två st 45x70 på högkant med spiklimmad OSB på vardera sida. Enligt Steiners sats så blir tröghetsmomentet för konstruktionen ca 17400 cm4 vilket kan jämföras med en 45x220 regel som har knappt 4000 cm4, det är med andra ord rätt stadiga balkar. I denna beräkning har jag öht inte räknat med det extra tröghetsmoment som OSB-skivorna tillför, så i praktiken är nog skillnaden ändå större, men det är bra att ha marginal.

Ingredienserna (för 36st balkar)är om följer:
-200m 45x70 C24 (får ej skarvas så längden så virket måste anpassas efter konstruktionen)
-48 st OSB 1197x2500x11 som vardera sågas i tre lika stora delar.
-ca 4000 st maskinspik 2.8x50mm
-ca 10l utomhus trälim/vitlim (det finns antagligen många olika lim som gör jobbet)
-6st paket 1165x565x45 isoleringsskivor
Totalkostnad 17070 kr och ca 100 timmar arbete.

Vid hopsättningen underlättar det mycket om man först lägger lite tid på att bygga en fixtur. Det är viktigt att ha ett helt plant underlag, den form som balkarna har när OSB-sidorna monteras kommer balkarna att behålla, därav vikten av ett plant underlag.

Tveka inte att komma med synpunkter och/eller frågor om det är så att ni har funderingar.

Egengjorda lättbalkar av OSB och trä staplade i byggställning under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tillverkningsprocess av en lättbalk med två träreglar och OSB-skivor monterade på sidan i en verkstad.
Skapa konto
Lättbalk i tillverkning med två träreglar och en isoleringsskiva mellan dem, liggande på ett arbetsbord.
Skapa konto
Person som använder en spikpistol för att sammanfoga två träreglar med en OSB-skiva i en verkstad.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
i94sveli och 11 till
  • Laddar…
Här kommer en enkel ritning som visar de mest grundläggande måtten.

Ritningsprogram med en enkel 3D-ritning av en träbjälke och angivna mått på en datorskärm.
Skapa konto

• Gilla
tripelj och 1 till
  • Laddar…
Kul när någon vågar tänka utanför boxen!(y)

• Gilla
Pielstick och 4 till
  • Laddar…
Lönade det sig att tillverka dessa själv?

Kan man inte bygga lättbalkar med 10 mm OSB i livet typ Masonite Beams, Hunton eller liknande? Kan det löna sig?

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
Jag undrar hur mycket pengar det finns att spara. Jag byggde mitt hus med lättbalk från massonite beams och det var inte speciellt dyrt. En skillnad är att de bara innehåller 1 skiva osb i mitten. OSB är ju inte direkt gratis nu för tiden.

N
Är det för ljud det isoleras? Eller finns det någon annan anledning?

S Smurfen1 skrev:
Lönade det sig att tillverka dessa själv?
Jag vet faktiskt inte. I mitt fall så kunde jag tillverka de skräddarsydda efter min konstruktion vilket var värt mycket för mig. Sen tillverkade jag dessa när en OSB kostade drygt 100 kr för 2.4x1.2m

S Smurfen1 skrev:
Kan man inte bygga lättbalkar med 10 mm OSB i livet typ Masonite Beams, Hunton eller liknande? Kan det löna sig?
Jo det kan man, men det kräver mer jobb eftersom du måste fräsa och limma/pressa fast skivan i reglarna. Med lådbalkar så är det enkelt att spika ihop konstruktionen.

N Niq skrev:
Är det för ljud det isoleras? Eller finns det någon annan anledning?
Primärt för energieffektivitet. I mitt fall sitter ju balkarna så att utsidan av balken håller utomhustemp och insidan inomhustemp. Utan isolering skulle luften inne i balken kunna röra sig fritt och skapa köldbryggor.

Ok, men det blir ju en extra köldbrygga, vad jag förstår, med 2 st OSB i stället för en i livet.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
S Smurfen1 skrev:
Ok, men det blir ju en extra köldbrygga, vad jag förstår, med 2 st OSB i stället för en i livet.
Förvisso, men jag tror att det är försumbart på det stora hela. 11-12mm osb leder verkligen inga mängder värme.

• Gilla
Smurfen1
  • Laddar…
Har gjort liknande balkar i form av boxbalkar. Dock inte optimerade i ändupplagen. Var också inne på att använda vanlig isolering men bytte till XPS efter lite fundering. Testade balkarna, totalt fem, med både trepunkts- och med fyrpunktsbelastning till brott.

Material, reglar C24 45x95 som klövs till 70 mm, OSB 3 11 mm, XPS 70 mm, PU lim och konstruktionsskruv W 6,0x40 användes till balk 1, 3 och 5.

Balk 1 till 3 var 2500 mm, d.v.s. en OSB lång. Balk 4 och 5 var 4200 långa. De korta balkarna belastades med trepunktsbelastning och de långa med fyrpunktsbelastning.

Balk 1 var utförd med enbart skruvförband och en kärna av XPS.
Balk 2 var både skruvad och limmad med PU lim. Även XPSn var limmad till reglar och OSB. Därefter tog jag bort alla skruvar för att simulera endast limning, d.v.s. skrivarna var endast till för att hålla tillräcklig limpress. Visst skruvhålen ger teoretiskt en lite försvagning men med tanke på de övriga spridningen i materialparametrar är det försumbart i det stora hela.

Balk 3 var både skruvad och limmad precis som balk 2 men med skillnaden att skruvarna fick sitta kvar.

Balk 4 var den första balken jag gjorde och fick vara lite av ett pilotprojekt. Denna balk var också skruvad och limmad. Dock användes försänkta skruvar.

Balk 5 hade samma mått som balk 4 men dock andra skruvar, se ovan.

Då detta är ett hobbyprojekt kan det dröja något innan fullständig rapport är klar.

Hoppas detta kan inspirera andra. Graf med fem kurvor visar last mot deformation för olika balkar; balk 4 och 5 uppvisar avvikande beteenden.
Skapa konto
OSB-skivor på pall, isoleringsskikt synligt, utomhus vid byggarbetsplats.
Skapa konto
Industrihall med maskiner, transportband och arbetsbänkar. Ingen personal synlig, produktionsmiljö.
Skapa konto
Industriell utrustning med träskydd och metallram i teknisk testmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
spånhyvel och 12 till
  • Laddar…
Mycket intressant och snyggt presenterat!
Jag har bara min magkänsla att gå på när det gäller att dylika balkar blir väldigt stabila och starka. Din variant med limmad XPS i kärnan borde bli ytterligare mer stabil. Jag beräknade endast det teoretiska tröghetsmomentet, men några belastningsprov gjorde jag aldrig.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Spelar höjde på balken någon roll för hållfastheten eller hade man fått samma om man bara har typ 10cm isolering?

Höjden är den faktor som spelar störst roll när det gäller böjmotstånd och tröghetsmoment.

Jämför med vanliga träreglar, en 45x195 är flera gånger starkare än en 45x95 (båda på högkant).

Frågan är om det inte är billigare att köpa en färdig lättbalk med bara en skiva i mitten än bygga egna med dubbla skivor och xps. Isoleringen i balken tillför ju knappast något, bortsett från att den behövs när man bygger balken som en låda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.