Hej,

Jag är i början av planerandet av att bygga mitt eget bostadshus. Eftersom jag är uppvuxen på gård så är jag givetvis intresserad av att bygga huset av virke från gården. Det dyker då upp frågor om vad som är tillåtet och inte.
Idag är varje regel och planka man köper hos bygghandlarn märkt med en stämpel som visar virkets kvalité. Denna stämpel får man ju inte när man sågar själv.

Hur är reglerna kring detta?
Är det upp till den kvalitetsansvarige man väljer att bedöma om det är ok? Eller är det helt enkelt så att det inte är ok att bygga stomme av virke som inte är stämplat?

// Bergkvistan

Välkommen till forumet!

Jag byggde för 1.5 år sedan ett nytt hus och det var endast takstolarna som innehöll klassat virke, allt övrigt virke köptes av ett mindre familjeföretag som hade egen skog, såg och hyvleri. Min KA hade aldrig några problem med detta.

Hej
Min tro är följande... Bygger du åt dig själv är det ok, bygger du åt andra är det inte ok.

/ATW

Tror en bra ide är att köpa fabrikstillverkade takstolar. Då är dom klassade och godkända. Även mycket lätthanterligare än dom man tillverkar själv.

Virke som är stämplat med någon klassificering behövs endast i takstolar och vissa bärande delar, om det är långa fribärande konstruktioner där det anges i ritningsmaterialet. Regelverk och vanliga golvbjälkar behöver sällan klassat virke.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.