Jag har slipat golvet här hemma och funderar på hur jag lösa två trösklar som helst är låga så man inte slår i tårna och så att robotdammsugaren kan ta sig över. Tänkte att jag kanske skulle ta en bit planhyvlad ek och såga till. Men som ni ser på bilderna är golven sneda så det är inte bara att lägga på en träbit och tro att det kommer funka bra. Eller? Tips mottages hur jag löser detta på bästa sätt. Ska jag ta och testa med en billigare bit furu och se hur det blir? Ska jag hyvla lite på biten så att den är smalare på sidan där golvet är högre?
Bild 1-4 visar ena tröskeln och bild 5-6 visar den andra. Det skiljer sig upp emot 1cm mellan de båda golven där det skiljer sig som mest.
Andra frågan är ju hur jag får tröskeln i samma färg som resten av golvet. Den planhyvlade eken man köper i affären brukar se mörkare ut jämfört med den ljus tonen på mitt ekgolv.
Bild 1-4 visar ena tröskeln och bild 5-6 visar den andra. Det skiljer sig upp emot 1cm mellan de båda golven där det skiljer sig som mest.
Andra frågan är ju hur jag får tröskeln i samma färg som resten av golvet. Den planhyvlade eken man köper i affären brukar se mörkare ut jämfört med den ljus tonen på mitt ekgolv.
https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Tröskelplatta&_gl=1*1b3tv1s*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=Cj0KCQjwmYzIBhC6ARIsAHA3IkSNXsbUEHS3s9a4ye6UJiZn2pjyj5FSwuw7PIz1ETLTDz2M2vKtfdsaApZ5EALw_wcB&gbraid=0AAAAADxd_kzi1yE0IGWYcJ6919vQael54
En tröskelplatta kanske? Finns i olika bredder och längder 9 mm tjock om jag minns rätt. Tunnare än så blir nog svårt att få till. Du får försöka hugga/hyvla/slipa till den där träbiten tills det passar. Jag hade fäst tröskelplattan med några klickar lämpligt montagelim.
En tröskelplatta kanske? Finns i olika bredder och längder 9 mm tjock om jag minns rätt. Tunnare än så blir nog svårt att få till. Du får försöka hugga/hyvla/slipa till den där träbiten tills det passar. Jag hade fäst tröskelplattan med några klickar lämpligt montagelim.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Alternativt någon lämplig eklist som distans mellan tröskelplattan och det lägre golvet. In på nån bygghandel och kolla vad det finns för lister. Sånt brukar man kunna köpa på metervara. Tror det finns nån som heter foglist till exempel.
Klicka här för att svara