2 478 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Egen takstolskonstruktion
Jag vill bygga ut och förlänga taket på en kupa med spännvidden 6 meter. Jag vill att taket ska hänga ut ytterligare drygt 2 meter. Jag vill inte ha några hanbjälkar och ska inte stötta med några stolpar utan ska vara frihängande. Detta ska utgöra skärmtak över en uteplats.
Jag funderar på att göra egna takstolar med 220*45 plank och spikbleck och funderar på om det räcker med att låta takstolarna ligga på 3 st 220*45 plank som jag sticker in genom fasaden och låter löpa så långt som möjligt in på vinden. En i nock och två på varje sida så långt ut det går. Det blir sen tegelpannor på taket.
Om ni förstår vad jag menar; fungerar själva konstruktionen? Räcker plankdimensionerna eller behövs limträ att lägga takstolarna på?
Jag funderar på att göra egna takstolar med 220*45 plank och spikbleck och funderar på om det räcker med att låta takstolarna ligga på 3 st 220*45 plank som jag sticker in genom fasaden och låter löpa så långt som möjligt in på vinden. En i nock och två på varje sida så långt ut det går. Det blir sen tegelpannor på taket.
Om ni förstår vad jag menar; fungerar själva konstruktionen? Räcker plankdimensionerna eller behövs limträ att lägga takstolarna på?
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Hej, din lösning låter helt orimlig, men inte omöjlig. Du måste prata med en konstruktör. Min gissning är att du måste förankra dina tänkta limträbalkar ner I grunden både i hörnen och långt in i väggarna, hörnen för tryck och väggarna för drag.
/W
/W
Klicka här för att svara