35 574 läst ·
213 svar
36k läst
213 svar
Egen Pool borde förbjudas.
Jag tände också till då jag läste krönikan/debattartikeln.
Lena har ibland rätt men oftast så är hon ute o cyklar på redaktionen.
Vårat vatten kommer från piteälven så det tar aldrig slut om nu inte stockholmarna vill dämma upp den ordentligt för att slippa bygga någon vindsnurra i närheten av sig själva.
Däremot finns det kapacitetsbrist, infrastrukturen har inte hängt med i ändrade vanor och befolkningsökning, så i många fall är det inte brist på vatten om man har kommunalt.
Lena har ibland rätt men oftast så är hon ute o cyklar på redaktionen.
Vårat vatten kommer från piteälven så det tar aldrig slut om nu inte stockholmarna vill dämma upp den ordentligt för att slippa bygga någon vindsnurra i närheten av sig själva.
Däremot finns det kapacitetsbrist, infrastrukturen har inte hängt med i ändrade vanor och befolkningsökning, så i många fall är det inte brist på vatten om man har kommunalt.
Pappersindustrin borde nästan rena sitt vatten? Ingen aning om hur de funkar. Vet åtminstone en industri som aldrig släpper ut sitt vatten utan renar själv helt och hållet.j.erkers skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag får nog ta på mig skämsstruten, varje år december till februari så spolar jag ut 100 kubikmeter mycket fint dricksvatten bara rakt ut på marken, fast byns ungar har skitskoj när de spelar hockey.
prutte
prutte
Om det är ett bekymmer att det på vissa håll är en kapacitetsbrist är det i mina ögon hyfsat lätt fixat så snart alla bytt vattenmätare till den typ som går att läsa av dygnsvis (eller oftare?) via radio. Inför bara samma modell som vissa leverantörer har för fjärrvärme där du får betala efter den högsta förbrukade effekten under en rullande tolvmånadersperiod.
Skulle gå att ha det differentierat över året, så om du fyller poolen under ett dygn i maj/juni, så får du också pynta rejält för det. Går att hitta på massor kring en sådan lösning. Målet är ju att sprida ut uttaget av vatten såpass att kapacitetsbristen inte är så påtaglig.
Men att förbjuda folk att ha pool? Nä, det stinker.
Skulle gå att ha det differentierat över året, så om du fyller poolen under ett dygn i maj/juni, så får du också pynta rejält för det. Går att hitta på massor kring en sådan lösning. Målet är ju att sprida ut uttaget av vatten såpass att kapacitetsbristen inte är så påtaglig.
Men att förbjuda folk att ha pool? Nä, det stinker.
Medlem
· Stockholm
· 4 631 inlägg
Egen pool sen 53 år tillbaka, och det här skrattade jag gott åt.
Faktafel, avundsjuka och dåliga råd.
Önskar jag kunde ge henne en egen pool så hon fick smaka framgångens sötma för en gångs skull.
Faktafel, avundsjuka och dåliga råd.
Önskar jag kunde ge henne en egen pool så hon fick smaka framgångens sötma för en gångs skull.
Särskilt som vi har så mycket bra vatten??? Grym logik, vore det inte så mycket dummare om vi hade väldigt lite bra vatten?Fujim skrev:
Ur ett rent ideologiskt perspektiv kan jag tycka att hon har rätt.
Det är lite korkat att vi slänger ut bra vatten på att vi ska kunna bada. Särskilt då vi har så mycket bra vatten. Räknar du också in materialåtgång och el för att producera vatten samt värma poolen så blir det ju än dummare.
Samtidigt är hennes matte ute och cyklar. Du tömmer/fyller inte på poolen varje säsong. Mängden vatten är kanske inte försumbar men det utgör inte särskilt många procent av landets totala årsförbrukning.
Det bra vattnet rinner rakt ut i havet om jag inte använder det. När det närmar sig vattenbrist på vissa ställen så inför respektive kommun bevattningsförbud och förbud att fylla pooler, räcker inte det? Om jag fyller min pool och värmer vattnet så gör jag det för mina egna skattade pengar, det är inte på kommunens bekostnad. Då kan soc-kärringen lika gärna kräva att man inte slentrian- eller nöjeskör med bil, inte äter mer än 1kg nötkött om året mm.
Nä, flytta till Nord Korea istället (Kuba är väl för liberalt) och ta med dig kärringen från Aftonbladet.
D
Daniel_82
Medlem
· Västra Götaland
· 629 inlägg
Daniel_82
Medlem
- Västra Götaland
- 629 inlägg
När jag var liten så bodde man närmare havet. Var långa bilköer till stranden på morgonen men inte mycket trafik in mot stan mot kvällen tvärt om. Har inte själv pool inte heller villa men när man läser andras kommentarer här så verkar ju inte gå åt så mycket vatten som kolumnisten nämner. Frågan är hur miljö vänligt det är om man jämför de som kör bil till stranden vid havet och sjöar jämfört med de som i stället använder sin hemma pool.
Problemet är att när kommunen väl sagt att nu ska vi vara försiktiga, nu förbjuder vi bevattning.F fsn skrev:Särskilt som vi har så mycket bra vatten??? Grym logik, vore det inte så mycket dummare om vi hade väldigt lite bra vatten?
Det bra vattnet rinner rakt ut i havet om jag inte använder det. När det närmar sig vattenbrist på vissa ställen så inför respektive kommun bevattningsförbud och förbud att fylla pooler, räcker inte det? Om jag fyller min pool och värmer vattnet så gör jag det för mina egna skattade pengar, det är inte på kommunens bekostnad. Då kan soc-kärringen lika gärna kräva att man inte slentrian- eller nöjeskör med bil, inte äter mer än 1kg nötkött om året mm.
Nä, flytta till Nord Korea istället (Kuba är väl för liberalt) och ta med dig kärringen från Aftonbladet.
Så fyller folk likfan pooler och bevattnar likväl det jävla gräset.
Åk till Båstad och Torekov ska du få se på dumheter. Där får kommunen åka ut och strypa vattenflödet till villor för att de fattar då inte ett dugg.
Det kvittar ju hur många hundratusen du är beredd att lägga, om det blir vattenbrist så håller man inte på så. Reningsverken är omoderna och fixar inte 2000 talet.
Sen verkar det faktiskt som att det är en poolbooom just nu. Så det är knappast gamla poolar som är problemet idag.
Sant. När det är ont om vatten så är det ont om vatten. Insiktsfullt.V vedklyv skrev:
Men nu var det ju inte det? För vi pratar väl inte om de som fyller poolen när det råder vattenbrist, vilket det kanske gör några veckor om året. Utan vi pratar om alla andra dagar, när vi har vatten i överflöd.
Men det ska införas ett obligatoriskt bygglov för alla typer av pool, och att information från byggnadsnämnden går till vattenverket, så att de kan ta ut en betydligt högre anslutningsavgift och vattenavgift. Jag vill inte vara med att betala för utbyggnad av vattenförsörjningen i kommunen på grund av mina grannars pooler. Lika illa är det med dom som vattnar sina gräsmattor dygnet runt, bara för att "det ska vara fint".N Nikorasu skrev:
men visst var det tydligt av kalkylen tidigare att volymen vatten till pooler årligen är så liten att det är försumbart och inte kräver någon specialbehandling?V vedklyv skrev:Men det ska införas ett obligatoriskt bygglov för alla typer av pool, och att information från byggnadsnämnden går till vattenverket, så att de kan ta ut en betydligt högre anslutningsavgift och vattenavgift. Jag vill inte vara med att betala för utbyggnad av vattenförsörjningen i kommunen på grund av mina grannars pooler. Lika illa är det med dom som vattnar sina gräsmattor dygnet runt, bara för att "det ska vara fint".
I annat fall får man ju och lägga högre avgift på alla som har gräs och grönt i trädgården eftersom det kan behöva vattnas....
du verkar likt Aftonbladet göra poolen till en större vattenbov än vad den är.
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 421 inlägg
Det borde absolut vara förbjudet att fylla sin pool med dricksvatten om alternativ finns.
Det borde även vara förbjudet att använda dricksvatten i toastolen om alternativ finns.
Men finns det några vettiga alternativ? Om inte så är ju förbud bara löjligt.
Det borde även vara förbjudet att använda dricksvatten i toastolen om alternativ finns.
Men finns det några vettiga alternativ? Om inte så är ju förbud bara löjligt.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Varför? Det är ingen bristvara, det är i de flesta fall inget som går att magasinera och det sliter inte på infrastruktur.Darling McFluff skrev: