Narren666
Hon nämnde inget om att ca 15% av allt dricksvatten läcker ut i marken på vägen fram från producenten till förbrukaren.

Där borde man ju kunna spara några liter annars?

Eller kolla över hur industrierna förbrukar sitt vatten? Ex, pappersindustrin.

Några pooler i folks trädgårdar är ju en piss i nilen
i jämförelse.

• Gilla
Ulltand och 3 till
  • Laddar…
BigR
Lyxkonsumtion ska naturligtvis förbjudas. Världen går under medan vi ser på.

Hela familjen turas om i en träbalja med ljummet vatten hemma hos oss. 1000 års sedvänja kan inte vara fel.

• Gilla
  • Haha
tobiast och 11 till
  • Laddar…
Narren666 Narren666 skrev:
Hon nämnde inget om att ca 15% av allt dricksvatten läcker ut i marken på vägen fram från producenten till förbrukaren.

Där borde man ju kunna spara några liter annars?

Några pooler i folks trädgårdar är ju en piss i nilen
i jämförelse.
Artikeln handlar egentligen inte om vatten, utan det är avundssjuka på människor som har möjlighet att skaffa sig en egen pool som är det bärande temat i artikeln.

"För mig är det helt obegripligt att det är tillåtet för i stort sett vem som helst att gräva en pool på tomten"
"I det här fallet borde man inte ens få det."
"Enligt mig borde man ha särskilda skäl för att få skaffa sig en hemmabassäng."
"Andra kan ta cykeln."

Ovanstående citat ur artikeln säger mig att det handlar om Avundssjuka, Missunnsamhet och Jantelag. Det handlar inte om vatten.

• Gilla
jakobwesterberg och 10 till
  • Laddar…
BigR
@Fotografen Glöm inte hållbarhetspsykosen som är ytterst smittsam.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Regn? Det är uppenbart Västsverige som talar. Det regnar inga volymer på östsidan under sommarhalvåret numera. Återkom i november.
Såklart! Fick nog minst en halv kubik på midsommarafton. Perfekt att låta rinna ut i naturen och fylla barnpoolen med grundvatten istället...

• Gilla
oshu och 1 till
  • Laddar…
Två år i rad nu så har vi kört med samma vatten. Vi har inte ens behövt sänka vattennivån vinterhalvåret. Men vi har fyllt på lite grand när vattnet dunstat.

Nej, jag tror poolägare kanske till och med reser mindre utomlands (och på så sätt flyger mindre) eftersom de har pool hemmavid.

En bakgårdspool med uppblåsbara leksaker och en fotboll flytande på vattnet under soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Ulltand och 8 till
  • Laddar…
Pool har jag inte, däremot har vi sommarvatten från en närbelägen sjö. Måste säga att det känns BRA att inte vattna trädgården med dricksvatten.

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Det skulle vara ok att förbjuda pooler om man samtidigt förbjöd socialdemokratin.

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
PerFekt och 17 till
  • Laddar…
richardtenggren
Vi diskuterar pool, men är några år bort. Vi har dock en egen brunn och även kommunalt vatten, så vi kanske kommer behöva stödköra kommunalt vid drifttagning.
Kompensera för avdunstning osv bör vår egna brunn klara av :)

Hon skämde ut sig.. dummaste jag hört på länge.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Min pappa byggde pool för ca 10 år sedan, numera har min bror tagit över fastigheten. Eftersom det är egen brunn med dålig kapacitet och missfärgningar så har de 5st IBC som de tömmer över vattnet i vid vinterstängning och återanvänder på våren. De har aldrig fyllt på vatten på 10 år (utöver regnvatten). Så den förbrukningen är extremt låg om man slår ut det över tid. :D

• Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Sossarna borde ju förbjuda kommunalt v/a! Snacka om självmål!

• Gilla
Coddie
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Tycker alla ska ha rätt till pool om de vill och ingen ska behöva ha dåligt samvete för det.

Samtidigt tycker jag det är principiellt fel att fylla en pool med dricksvatten från vattenverket.
Eftersom det egentligen inte är ett problem att alla sveriges pooler fylls från en Stockholms-kran kan problemet inte vara så stort. Dessutom är det ju inte värre än att man, i Stockholm, bygger ett vattenreningsverk till. Här finns ingen vattenbrist, bara en kapacitetsbrist i verken.

• Älska
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P
Håller delvis med, delvis inte.
Bor man som mig som har typ massor av sjöar på 10-15 min avstånd tycker jag det bara är vansinne att ha en enorm pool. Men har man längre kan jag köpa det.
Sen kan jag tycka att de nyblivna poolägarna som ska fylla poolerna samma vecka speciellt den varmaste veckan hittills iår borde få en strypning på linjen i områden där magasinen inte hinner fyllas på i samma takt som pooler fylls.

I annat fall får folk gärna ha pool om det är som ni verkar ha det, att man inte tömmer ut typ allt.
Regnvatten bör man väl kunna samla under regnperioden ?

Men bli inte arga på mig nu, jag gillar bara inte att bada i en pool eller bada överhuvudtaget. Jag vill ha snö och -20, de har vi inte fått på ett par år nu (inte bitter, glad för er som gillar det)

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
j.erkers
Narren666 Narren666 skrev:
/... /
Industrierna använder vatten men inte kommunalt dricksvatten. Vad har du fått sådana idéer från? Förbjuds industrierna att använda vatten så kan vi säga farväl till välfärdssamhället som vi lever i.
Åter till poolarna...

• Gilla
Fields of Anfield Road
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.