35 574 läst ·
213 svar
36k läst
213 svar
Egen Pool borde förbjudas.
Hon nämnde inget om att ca 15% av allt dricksvatten läcker ut i marken på vägen fram från producenten till förbrukaren.
Där borde man ju kunna spara några liter annars?
Eller kolla över hur industrierna förbrukar sitt vatten? Ex, pappersindustrin.
Några pooler i folks trädgårdar är ju en piss i nilen
i jämförelse.
Där borde man ju kunna spara några liter annars?
Eller kolla över hur industrierna förbrukar sitt vatten? Ex, pappersindustrin.
Några pooler i folks trädgårdar är ju en piss i nilen
i jämförelse.
Artikeln handlar egentligen inte om vatten, utan det är avundssjuka på människor som har möjlighet att skaffa sig en egen pool som är det bärande temat i artikeln.Narren666 skrev:
Hon nämnde inget om att ca 15% av allt dricksvatten läcker ut i marken på vägen fram från producenten till förbrukaren.
Där borde man ju kunna spara några liter annars?
Eller kolla över hur industrierna förbrukar sitt vatten? Ex, pappersindustrin.
Några pooler i folks trädgårdar är ju en piss i nilen
i jämförelse.
"För mig är det helt obegripligt att det är tillåtet för i stort sett vem som helst att gräva en pool på tomten"
"I det här fallet borde man inte ens få det."
"Enligt mig borde man ha särskilda skäl för att få skaffa sig en hemmabassäng."
"Andra kan ta cykeln."
Ovanstående citat ur artikeln säger mig att det handlar om Avundssjuka, Missunnsamhet och Jantelag. Det handlar inte om vatten.
@Fotografen Glöm inte hållbarhetspsykosen som är ytterst smittsam.
Administrator
· Skåne
· 6 811 inlägg
Två år i rad nu så har vi kört med samma vatten. Vi har inte ens behövt sänka vattennivån vinterhalvåret. Men vi har fyllt på lite grand när vattnet dunstat.
Nej, jag tror poolägare kanske till och med reser mindre utomlands (och på så sätt flyger mindre) eftersom de har pool hemmavid.
Nej, jag tror poolägare kanske till och med reser mindre utomlands (och på så sätt flyger mindre) eftersom de har pool hemmavid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Vi diskuterar pool, men är några år bort. Vi har dock en egen brunn och även kommunalt vatten, så vi kanske kommer behöva stödköra kommunalt vid drifttagning.
Kompensera för avdunstning osv bör vår egna brunn klara av
Kompensera för avdunstning osv bör vår egna brunn klara av
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Min pappa byggde pool för ca 10 år sedan, numera har min bror tagit över fastigheten. Eftersom det är egen brunn med dålig kapacitet och missfärgningar så har de 5st IBC som de tömmer över vattnet i vid vinterstängning och återanvänder på våren. De har aldrig fyllt på vatten på 10 år (utöver regnvatten). Så den förbrukningen är extremt låg om man slår ut det över tid. 
Eftersom det egentligen inte är ett problem att alla sveriges pooler fylls från en Stockholms-kran kan problemet inte vara så stort. Dessutom är det ju inte värre än att man, i Stockholm, bygger ett vattenreningsverk till. Här finns ingen vattenbrist, bara en kapacitetsbrist i verken.N Nikorasu skrev:
Håller delvis med, delvis inte.
Bor man som mig som har typ massor av sjöar på 10-15 min avstånd tycker jag det bara är vansinne att ha en enorm pool. Men har man längre kan jag köpa det.
Sen kan jag tycka att de nyblivna poolägarna som ska fylla poolerna samma vecka speciellt den varmaste veckan hittills iår borde få en strypning på linjen i områden där magasinen inte hinner fyllas på i samma takt som pooler fylls.
I annat fall får folk gärna ha pool om det är som ni verkar ha det, att man inte tömmer ut typ allt.
Regnvatten bör man väl kunna samla under regnperioden ?
Men bli inte arga på mig nu, jag gillar bara inte att bada i en pool eller bada överhuvudtaget. Jag vill ha snö och -20, de har vi inte fått på ett par år nu (inte bitter, glad för er som gillar det)
Bor man som mig som har typ massor av sjöar på 10-15 min avstånd tycker jag det bara är vansinne att ha en enorm pool. Men har man längre kan jag köpa det.
Sen kan jag tycka att de nyblivna poolägarna som ska fylla poolerna samma vecka speciellt den varmaste veckan hittills iår borde få en strypning på linjen i områden där magasinen inte hinner fyllas på i samma takt som pooler fylls.
I annat fall får folk gärna ha pool om det är som ni verkar ha det, att man inte tömmer ut typ allt.
Regnvatten bör man väl kunna samla under regnperioden ?
Men bli inte arga på mig nu, jag gillar bara inte att bada i en pool eller bada överhuvudtaget. Jag vill ha snö och -20, de har vi inte fått på ett par år nu (inte bitter, glad för er som gillar det)
Industrierna använder vatten men inte kommunalt dricksvatten. Vad har du fått sådana idéer från? Förbjuds industrierna att använda vatten så kan vi säga farväl till välfärdssamhället som vi lever i.Narren666 skrev:
Åter till poolarna...
