apotekarnes
Jag har en borrad brunn med 0,05mg/l järn, vilket är en tiondel av gränsvärdet. Det finns många brunnar utan järnproblematik.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Aftonbladet tycker det är fördjävligt att man får bygga en egen pool och fylla den med dricksvatten.

[länk]

Vilket trams. Ett oerhört korkat debattinlägg grundat på okunskap och missunnsamhet.

Om man försöker sig på en seriös kalkyl från verkligheten.... Hjälp gärna till att korrigera den:

8 års drift. Har fyllt poolen helt 3 gånger dvs 3x40m3=120m3. Därefter fyller jag på poolen under säsong - säg en halv kubikmeter 10 gånger, högt räknat. Det blir ytterligare 40kubikmeter under 8 år. Dessutom tappar jag ur lite vatten vid vinterstängning, säg 6 kubikmeter. Det blir ytterligare 48m3 under 8 år.


Totalt har vi då gjort av med 208m3 över 8 år. Det är 26m3 extra jämfört med utan pool, per år.

Vi gör av med cirka 160kubik per år normalt, då har jag reducerat den siffran med snittförbrukningen för poolen. Det blir väl 12% extra.

Det finns cirka 65000 pooler utomhus, runda av det till 100 000 pooler så kanske alla är med?

Om vi antar att alla pooler i Sverige finns i Stockholm, vilket förstås är en nätt överdrift, så gör vi totalt av med cirka 2 600 000 m3 vatten varje år på pooler och i stockholm produceras 370 000 x 365 m3 vatten = 135Mm3. Poolvattnet för hela sverige motsvarar då 2% av Stockholms vattenproduktion.

Om sanningen är att bara hälften av poolerna finns i Stockholm så handlar det om 1% av produktionen.

Det låter inte som en katastrof? Behöver vi korsfästa alla poolägare?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brandkåren, som fyllde min pool för 27 år sedan, påpekade hur bra det är att ha 26 kubik vatten till hands, om de behöver släcka en eld. Dessutom är min extra breda och långa infart den huvudsakliga släckvägen till skogen bakom mina hus samt 6 bostadshus. Grannen har en kort parkering närmast vägen och där finns tre bostadshus, där det bor folk permanent, plus ett garage. Andra grannen har två hus, varav en är en gäststuga. Där finns knappt någon parkering alls. Min fastighet har två bostadshus som det bor folk i.

Och det HAR brunnit i närheten flera gånger. Tre av mina närmaste hus, eller nästa hus efter, har haft en brand. Grannes gäststuga brann upp och det var fullt med brandbilar på min tomt då. En gräsbrand spred sig okontrollerat till skogen bakom huset från min granne två hus längre bort. Mannen hade tänt en hög med kvistar och ris och stack iväg med sin bil. Frun blev kvar och försökte släcka, men slangrullen hade kärvat ihop sig. Hon sprang till min granne för hjälp men hon sa:bara "ring brandkåren" och kåren kom och släckte.

Min granne snett mittemot hade en brand som förstörde hela huset, den ansågs vara anlagd. Sedan brann det också ca 300 m längre bort, en man hade somnat i sin bastu och handduken gled ner på de heta stenarna. Bakom väggen fanns en bensindunk, som exploderade och hela husets tak brann upp.

Ibland räcker inte brandkårens resurser, om det är många bränder samtidigt, t ex vid flera blixtslag, som nyligen. Tankvagnarna med 7 kubik vatten räcker då inte till och då kan de behöva använda även vårt badvatten.
 
Redigerat:
V vedklyv skrev:
Ända tills det helt plötsligt tar slut.
nederbörden kommer öka i landet framöver..
 
apotekarnes
S
apotekarnes apotekarnes skrev:
Högre total nederbörd innebär inte automatiskt högre grundvattennivåer i hela landet. Södra Sverige kommer antagligen att få lägre grundvatten under sommarhalvåret i framtiden.
Läs vad sgu kommer fram till här:
[länk]
Vilka är vattenproblemen med pool? Min pool rymmer 43 kbm. Jag sänker nivån på vintern, kan cara ca 4 kbm det handlar om som fylls upp på våren. Sedan jan det pga avdunstning gå åt ytterligare någon kubik mellan april och november.
Vill påpeka att en genomsnittlig familj på fyra pers spolar ut sin skit med ca 44 kbm/år. Detta är väl det stora vansinnet, att använda färskvatten att spola ut skit med. Det hade funkat att använda reningsverkens renade vatten till detta. Problemet är att det skulle behövas en vatteledning till.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Vilka är vattenproblemen med pool? Min pool rymmer 43 kbm. Jag sänker nivån på vintern, kan cara ca 4 kbm det handlar om som fylls upp på våren. Sedan jan det pga avdunstning gå åt ytterligare någon kubik mellan april och november.
Vill påpeka att en genomsnittlig familj på fyra pers spolar ut sin skit med ca 44 kbm/år. Detta är väl det stora vansinnet, att använda färskvatten att spola ut skit med. Det hade funkat att använda reningsverkens renade vatten till detta. Problemet är att det skulle behövas en vatteledning till.
För mig är poolen ett viktigt motionsredskap. Efter fyra timmars dagliga vattenjoggning på sommaren är man ganska mör. Dessutom kan man svalka sig i poolen på sommaren och ägna sig åt svettigare idrott (i mitt fall bevattning i min stora trädgård.
 
apotekarnes
S Stego1 skrev:
Vilka är vattenproblemen med pool? Min pool rymmer 43 kbm. Jag sänker nivån på vintern, kan cara ca 4 kbm det handlar om som fylls upp på våren. Sedan jan det pga avdunstning gå åt ytterligare någon kubik mellan april och november.
Vill påpeka att en genomsnittlig familj på fyra pers spolar ut sin skit med ca 44 kbm/år. Detta är väl det stora vansinnet, att använda färskvatten att spola ut skit med. Det hade funkat att använda reningsverkens renade vatten till detta. Problemet är att det skulle behövas en vatteledning till.
Var det en fråga till mig? Jag har väl inte sagt att det är något problem med att ha pool? Jag har själv en på ca 20 kubik.
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Var det en fråga till mig? Jag har väl inte sagt att det är något problem med att ha pool? Jag har själv en på ca 20 kubik.
Jag ville bara påpeka att en pool gör mycket nytta också. Den är också bra att ta vatten ifrån, har brandkåren sagt till mig, när de fyllde min pool (delvis) i början. Brandförsvarets vatten-bil tog 7 kubik. Det blir många vändor. Min pool rymmer 4 ggr så mycket.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Jag ville bara påpeka att en pool gör mycket nytta också. Den är också bra att ta vatten ifrån, har brandkåren sagt till mig, när de fyllde min pool (delvis) i början. Brandförsvarets vatten-bil tog 7 kubik. Det blir många vändor. Min pool rymmer 4 ggr så mycket.
ja då blir det ju fyra gånger fler vändor.. förstår inte riktigt problemet.

vissa markarbeten kräver tusen vändor med lastbil. Andra tio tusen.

vi bor inte i öknen.. det kommer bli varmare över tid. Och regna mer. Mer mat.

på stenåldern kunde man odla vin här. I Norrland.

Ni hade försvunnit om Aftonbladet skrev att ni inte fanns. Håller tummarna! :)
 
apotekarnes apotekarnes skrev:
Högre total nederbörd innebär inte automatiskt högre grundvattennivåer i hela landet. Södra Sverige kommer antagligen att få lägre grundvatten under sommarhalvåret i framtiden.
Läs vad sgu kommer fram till här:
[länk]
vill nog veta efternamnen på de ansvariga.

och hur grundvattennivån skulle sjunka med ökad nederbörd.. ja där ligger nog bevisbördan hos dig. Tyvärr

du får nog hänvisa till ett oberoende institut i Israel iaf.. :)
 
Att grundvattnet knappast stiger på sommaren, även om det är blött är väl välkänt av de flesta? Regnet går direkt till växtlighet eller rinner bort.

För grundvattenökning behövs nederbörd under höst och vinter.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
vill nog veta efternamnen på de ansvariga.

och hur grundvattennivån skulle sjunka med ökad nederbörd.. ja där ligger nog bevisbördan hos dig. Tyvärr

du får nog hänvisa till ett oberoende institut i Israel iaf.. :)
Du tycker inte att SGU är tillräckligt oberoende för att dina egna slutsatser inte stämmer med forskningen som SGU tagit fram på området?
 
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
apotekarnes
E Erik Salhammar skrev:
vill nog veta efternamnen på de ansvariga.

och hur grundvattennivån skulle sjunka med ökad nederbörd.. ja där ligger nog bevisbördan hos dig. Tyvärr

du får nog hänvisa till ett oberoende institut i Israel iaf.. :)
Vadå ”vill nog veta efternamnen”? Om du läser rapporten i sin helhet finns hur mycket namn som helst samt referenser till aktuell forskning. Det finns väl knappast något institut mer oberoende och kompetent än SGU när det gäller kunskap om grundvatten i Sverige.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
apotekarnes apotekarnes skrev:
Vadå ”vill nog veta efternamnen”? Om du läser rapporten i sin helhet finns hur mycket namn som helst samt referenser till aktuell forskning. Det finns väl knappast något institut mer oberoende och kompetent än SGU när det gäller kunskap om grundvatten i Sverige.
om det handlar om några kända miljöalarmister. Jag litar helt enkelt inte på våra myndigheter.. det regnar hysteriskt mycket både höst och tidig vinter. Ja hela december tom. Vill hellre se en rapport från utomstående forskare. Ju längre härifrån desto bättre.
 
Redigerat:
S
apotekarnes apotekarnes skrev:
Var det en fråga till mig? Jag har väl inte sagt att det är något problem med att ha pool? Jag har själv en på ca 20 kubik.
Nej, det var ett bemötande av rubruken till tråden. Det var ju Lena Mellin i Aftonbladet som hade poolåsikter i höstas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.