apotekarnes apotekarnes skrev:
Det där var ett skämtsamt exempel på hur vissa (bland annat du själv) gör grova felaktiga generaliseringar och framställer det som en sanning. Att du inte ens förstår att det var min poäng bevisar att det stämmer.

...kanske dags att nån stänger den här tråden innan den spårar ur helt.
Så det är skämtsamt när du skriver något raljerande eller generaliserande men inte när andra gör det?
 
  • Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
apotekarnes
Keiller Keiller skrev:
Så det är skämtsamt när du skriver något raljerande eller generaliserande men inte när andra gör det?
Men det var ju inte generaliserande. Jag försökte påpeka det absurda i jämförelsen med Nordkorea genom att ge exempel på en annan hypotetisk lika absurd liknelse. Jag ber återigen om ursäkt om några läsare inte forstod innebörden av inlägget.
 
Ok, men nu får ni ge er och börja diskutera pool och vattenförbrukning igen, eller helt enkelt hålla kakhålet stängt.
 
  • Gilla
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Jag har visserligen ingen pool men jag anser att vem som helst i Sverige ska kunna skaffa en och fylla med vatten utan att någon rabiat, och lite äcklig, skribent på en skvallerblaska skriver om att pooler borde förbjudas.

Vi har tillräckligt med förbud och restriktioner samt tvångsmedel i form av skatter, avgifter och pålagor när det kommer till husägande, husbyggande och annat som man vill göra med sin fastighet. Vi behöver inte fler förbud.
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 6 till
  • Laddar…
apotekarnes
Keiller Keiller skrev:
Jag har visserligen ingen pool men jag anser att vem som helst i Sverige ska kunna skaffa en och fylla med vatten utan att någon rabiat, och lite äcklig, skribent på en skvallerblaska skriver om att pooler borde förbjudas.

Vi har tillräckligt med förbud och restriktioner samt tvångsmedel i form av skatter, avgifter och pålagor när det kommer till husägande, husbyggande och annat som man vill göra med sin fastighet. Vi behöver inte fler förbud.
Håller helt med! Generellt förbud mot att ha pool är ju bara löjligt. Om vattenförsörjningen skulle vara ett problem någonstans är det bara för berörd kommun att införa lokala regler, avgifter eller liknande för att säkerställa invånarnas vatteförsörjning, alternativt höja kommunalskatten för att bygga ut systemen. Jag tror knappast att staten kommer att lägga sig i hur Sveriges olika vattennät sköts, helt enkelt för att den inte är ägare av dessa.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Aftonbladet tycker det är fördjävligt att man får bygga en egen pool och fylla den med dricksvatten.

[länk]

Vilket trams. Ett oerhört korkat debattinlägg grundat på okunskap och missunnsamhet.

Om man försöker sig på en seriös kalkyl från verkligheten.... Hjälp gärna till att korrigera den:

8 års drift. Har fyllt poolen helt 3 gånger dvs 3x40m3=120m3. Därefter fyller jag på poolen under säsong - säg en halv kubikmeter 10 gånger, högt räknat. Det blir ytterligare 40kubikmeter under 8 år. Dessutom tappar jag ur lite vatten vid vinterstängning, säg 6 kubikmeter. Det blir ytterligare 48m3 under 8 år.


Totalt har vi då gjort av med 208m3 över 8 år. Det är 26m3 extra jämfört med utan pool, per år.

Vi gör av med cirka 160kubik per år normalt, då har jag reducerat den siffran med snittförbrukningen för poolen. Det blir väl 12% extra.

Det finns cirka 65000 pooler utomhus, runda av det till 100 000 pooler så kanske alla är med?

Om vi antar att alla pooler i Sverige finns i Stockholm, vilket förstås är en nätt överdrift, så gör vi totalt av med cirka 2 600 000 m3 vatten varje år på pooler och i stockholm produceras 370 000 x 365 m3 vatten = 135Mm3. Poolvattnet för hela sverige motsvarar då 2% av Stockholms vattenproduktion.

Om sanningen är att bara hälften av poolerna finns i Stockholm så handlar det om 1% av produktionen.

Det låter inte som en katastrof? Behöver vi korsfästa alla poolägare?
Jag sänker vattennivån på hösten och höjer den till våren i min 1.2 m djupa pool. Jag behöver inte duscha så ofta, när jag är mycket i poolen. Poolen är mitt Gym, så jag behöver inte köpa något Gym-kort och åka bil till Gymmet, med bensinförbrukning och avgaser. Jag gillar att gå runt i vattnet i poolen, t o m 10 timmar/dag. Ibland har jag 1-2 fleece-jackor på min för att hålla värmen. Jag kyler ner min kropp i poolen, då behöver jag inte använda min AC så mycket. Mitt hus blir jättehett under sommaren, t o m 35 C och jag är tvungen att sova i uterummet på baksidan.
 
N Nikorasu skrev:
Tycker alla ska ha rätt till pool om de vill och ingen ska behöva ha dåligt samvete för det.

Samtidigt tycker jag det är principiellt fel att fylla en pool med dricksvatten från vattenverket.
Med brunnsvatten får man i väldigt mycket järn i poolen, men visst - det går att rena det med. Vi har kommunalt VA nuförtiden, så torra brunnar behöver vi inte längre oroa oss för.
 
H Harrison skrev:
Med brunnsvatten får man i väldigt mycket järn i poolen, men visst - det går att rena det med. Vi har kommunalt VA nuförtiden, så torra brunnar behöver vi inte längre oroa oss för.
Det beror ju helt och hållet på hur bra eller dålig ens brunn är.
 
P Prodigys skrev:
Det beror ju helt och hållet på hur bra eller dålig ens brunn är.
61 m djup brunn, borrad i berg. VÄLDIGT mycket järn i, 5 ggr gränsvärdet för teknisk och estetisk anmärkning. Men det brukade ta några dagar innan det klarnade, med upprepade backspolningar för att få ut järnet. Sedan kunde vattnet kloreras.
 
P Prodigys skrev:
Det beror ju helt och hållet på hur bra eller dålig ens brunn är.
Väldigt mycket järn och mangan.
 
H Harrison skrev:
61 m djup brunn, borrad i berg. VÄLDIGT mycket järn i, 5 ggr gränsvärdet för teknisk och estetisk anmärkning. Men det brukade ta några dagar innan det klarnade, med upprepade backspolningar för att få ut järnet. Sedan kunde vattnet kloreras.
Som sagt, alla med egen brunn har inte problem med järn.
 
P Prodigys skrev:
Som sagt, alla med egen brunn har inte problem med järn.
På mitt område var det mycket järn hos många. Om man tappade upp en hink varmvatten, såg det ut som ett urin.
 
H Harrison skrev:
På mitt område var det mycket järn hos många.
Du är medveten om att sverige är lite större än ditt område va?
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Du är medveten om att sverige är lite större än ditt område va?
Järn i dricksvattnet är ett vanligt problem, tyvärr.
 
H Harrison skrev:
Järn i dricksvattnet är ett vanligt problem, tyvärr.
Det må hända men inte tillräckligt för att man kan skriva "med brunnsvatten får man mycket järn i vattnet" som en universal sanning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.