1 077 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Egen JFB och central i större växthus?
Jag planerar för elen i ett större växthus/uterum som vi har byggt. Jag har förberett med ett 50mm gult rör mellan garaget, där det nu finns gammal central med smältsäkringar, ingen JFB, och växthuset. Frågan är nu vad jag ska beställa. Jag kommer att ha några vägguttag och led-belysning. Av och till kör vi stödvärme i form av infravärmare och en induktionsplatta för att värma glögg eller brygga öl. Vad är smartast när vi ändå är på gång? Byta central i garaget och bara lägga ned typ 5G 1,5 till växthuset? Räcker det? Eller byta i garaget och också sätta nån form av undercentral i växthuset? Det behövs väl inte JFB i både garage och växthus?
Om det räcker med 5G1,5 beror delvis på avståndet. Är det nära borde det inte vara ett problem. Om du klarar dig med 3x10 A så måste du inte ha någon central i växthuset. Det är väl främst om du skulle vilja ha garage och växthus på olika jordfelsbrytare som det skulle behövas. Men som du är inne på går det att ha en till båda också.
Är centralen i garaget i dåligt skick? Eller är den för liten? Det är inte säkert att den behöver bytas. Det går att komplettera med en liten normkapsling som innehåller jordfelsbrytare och eventuellt säkringar till växthuset.
Är centralen i garaget i dåligt skick? Eller är den för liten? Det är inte säkert att den behöver bytas. Det går att komplettera med en liten normkapsling som innehåller jordfelsbrytare och eventuellt säkringar till växthuset.
Avståndet är 5-6 meter mellan centralen och växthuset, är det inom marginalen för att använda 1,5 mm? Är alternativet att gå upp till 2,5 mm? Befintlig central i garaget är vare sig för liten eller i dåligt skick och kan ju egentligen vara kvar om man gör som du föreslår.
Om det är på marginalen beror på hur hög impedansen är på matningen till garaget. Det vill säga att om matningen till garaget redan är dimensionerad på marginalen blir det inte bättre av att förlänga den. Men 6 meter är inte farligt långt. Och som du är inne på är det bara att gå upp i dimension om det inte räcker med 1,5 mm².
Klicka här för att svara