12 240 läst ·
49 svar
12k läst
49 svar
Egen installation tvättmaskin
Bild ***.15 visar kåpan i väggen samt att man ser skenan för sladdarna för tvättmaskinen och torktumlaren.
Bild ***.16 visar skenans fortsättning samt hur avloppet är placerat. Tvättmaskinen ska in i öppningen bakom TT.
Bild ***.18 visar säkringsskåpet. De nedfällda är till TM och TT. (Denna bild säger väl egentligen inget.
Jag har nog fastnat för Elmonts förslag att ta TM sladd och dra den till ett uttag som jag placerar på väggen bakom TM.
Klarar denna sladd sedan att föda både en TT och en TM den dagen jag tar bort TT? Bef TT är också kopplad (med egen sladd) in i samma kåpa som TM.
Bild ***.16 visar skenans fortsättning samt hur avloppet är placerat. Tvättmaskinen ska in i öppningen bakom TT.
Bild ***.18 visar säkringsskåpet. De nedfällda är till TM och TT. (Denna bild säger väl egentligen inget.
Jag har nog fastnat för Elmonts förslag att ta TM sladd och dra den till ett uttag som jag placerar på väggen bakom TM.
Klarar denna sladd sedan att föda både en TT och en TM den dagen jag tar bort TT? Bef TT är också kopplad (med egen sladd) in i samma kåpa som TM.
Elmont, jag vill helst undvika att skruva isär TM. Sladden till nya TM räcker inte till anslutningsdosan.
Du behöver separata uttag för TM och TT. Sätt upp två enkla uttag i närheten av TM/TT och dra kabel från dosan där maskinerna nu är ansluta. Är du tveksam så ta hjälp av en fackman det tar kanske 1,5-2 timmar inkl resa om du inte bor långt ute i skogen.
Tack Elmont (och ni andra). Nu har jag en plan. Jag kommer att kontakta en elektriker i morgon och göra som Elmont skriver ovan. Återkommer med hur det gick.
Tänk att det alltid ska vara pyssel.....
Tänk att det alltid ska vara pyssel.....
Ska du sätta upp uttag måste du alltså dra ny kabel från dosan, den mjuka kabel du har nu är anslutningskabel och får inte användas för att mata ett uttag, det är inte heller speciellt lämpligt att skarva den i en dosa på väggen.
Alternativ 1 (underlättar framtida byten): dra två nya lämpliga kablar (EKLK), från dosan till maskinerna och sätt upp två uttag, montera stickpropp på TM och TT.
Alternativ 2: Dra en ny EKLK från dosan till tvättmaskinen där du sätter en brytare liknande den i inlägg #12. Anslut befintlig kabel från tvättmaskinen samt torktumlaren i brytaren på varsin fas.
Om du inte har koll på din trefas är det som nämnts lämpligt att anlita elektriker...
Alternativ 1 (underlättar framtida byten): dra två nya lämpliga kablar (EKLK), från dosan till maskinerna och sätt upp två uttag, montera stickpropp på TM och TT.
Alternativ 2: Dra en ny EKLK från dosan till tvättmaskinen där du sätter en brytare liknande den i inlägg #12. Anslut befintlig kabel från tvättmaskinen samt torktumlaren i brytaren på varsin fas.
Om du inte har koll på din trefas är det som nämnts lämpligt att anlita elektriker...
En sådan kopplingsdosa som sitter där, med dragavlastning. Vad är den korrekta benämningen på dem? (sökte lite men hittade inte rätt)
Hittade en installation här där det inte finns någon dragavlastning så det kan vara värt att byta den vid tillfälle...
Hittade en installation här där det inte finns någon dragavlastning så det kan vara värt att byta den vid tillfälle...
Säger du tvättmaskinsplint hos grossisten får du nog en sån, annars "anslutningsdosa med utgång för kabel med dragavlastnig" eller nåt liknande.Bjurran skrev:
Bjurran skrev:
ELJO - Anslutningsdosa TREND
Anslutningsdosa för infällt IP20 montage i apparatdosa, med tätningssats även infällt IP44, eller för helt utanpåliggande IP20-montage. Med nipplar för två inkommande anslutningsledningar och dragavlastningar. Med max 5x2,5mm² skruvplint.
E-nr. Typ Utförande Färg Material Dimension mm Fp
14 377 31 Trend 5-pol skruvplint P-vit Termoplast 90/90 1
14 377 35 Trend utan plint P-vit Termoplast 82/82 1
ELKO - Anslutningslock
Anslutningslock för 2 kablar, IP44
Ram och centrumlock av termoplast. För montage i apparatdosa med 60mm fästskruvavstånd. Med dubbel nippel och dragavlastare för kablar med diameter 6 - 14 mm. Levereras med innerdosa för kapslingsklass IP44. Utan innerdosa IP20.
E-nr. Utförande Färg Vikt kg/100st Fp
14 377 52 Anslutningslock Fjällvit 6,5 1
Fick hem elektriker som gjorde en "nödinstallation" av TM.
Han dömde ut befintlig installation; fel anslutningsdosa och mjukkabel rätt in i maskinerna. Han kommer efter jul och drar om allt rätt.
Jag håller med Bjurran och saluterar detta forum. Tack vare detta bekräftades min varningsradar om att skarvning med sockerbit inte var OK.
Jag har aldrig, och kommer aldrig att ge mig på el, i mitt fall handlar det om att ha information och att vara förberedd innan elektrikern kommer första gången så att jag har kunnat tänka mig in i olika alternativ. Annars står man där och ska ta snabba beslut. Nu blir man åtminstone lite förberedd och får tack vare er en lösning som är billig och bra.
Han dömde ut befintlig installation; fel anslutningsdosa och mjukkabel rätt in i maskinerna. Han kommer efter jul och drar om allt rätt.
Jag håller med Bjurran och saluterar detta forum. Tack vare detta bekräftades min varningsradar om att skarvning med sockerbit inte var OK.
Jag har aldrig, och kommer aldrig att ge mig på el, i mitt fall handlar det om att ha information och att vara förberedd innan elektrikern kommer första gången så att jag har kunnat tänka mig in i olika alternativ. Annars står man där och ska ta snabba beslut. Nu blir man åtminstone lite förberedd och får tack vare er en lösning som är billig och bra.
För att avsluta denna tråd. Elektrikern har varit här och han:
- Bytte kåpa i väggen till en platt rund skiva.
- Dragit en EKLK-kabel från denna skiva till en kopplingsdosa (?).
- Från denna dosa har han sedan dragit två tjocka kablar till varsitt enkeluttag bakom respektive maskin.
(- satte en stickpropp på maskinen)
- Bytte kåpa i väggen till en platt rund skiva.
- Dragit en EKLK-kabel från denna skiva till en kopplingsdosa (?).
- Från denna dosa har han sedan dragit två tjocka kablar till varsitt enkeluttag bakom respektive maskin.
(- satte en stickpropp på maskinen)