12 240 läst ·
49 svar
12k läst
49 svar
Egen installation tvättmaskin
Nu blir jag förvirrad.
1. Hur ska jag koppla ihop sladdarna på bästa sätt?
2. Vilken dosa/strömbrytare ska jag använda?
Till kåpan i väggen går för övrigt både torktumlaren och tvättmaskinen. Båda är en-fas. Kan inget om säkringar, men det är tre switchar till denna kåpa.
1. Hur ska jag koppla ihop sladdarna på bästa sätt?
2. Vilken dosa/strömbrytare ska jag använda?
Till kåpan i väggen går för övrigt både torktumlaren och tvättmaskinen. Båda är en-fas. Kan inget om säkringar, men det är tre switchar till denna kåpa.
Med uttag menas uttag och inte brytare.
I stort sätt alla maskiner levereras i dag med stickpropp och är därmed avsedda för anslutning med stickpropp det får bla. till följd att även en icke el kunnig utan fara för sig eller omgivningen kan byta ut maskinen. Klipper man av stickproppen gör man ett ingrepp i maskinens konstruktion och man kan i värsta fall få "problem" med tex. garantier vid ev fel.
I nyproduktion sätter man i dag ALLTID uttag för tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp mm.
I stort sätt alla maskiner levereras i dag med stickpropp och är därmed avsedda för anslutning med stickpropp det får bla. till följd att även en icke el kunnig utan fara för sig eller omgivningen kan byta ut maskinen. Klipper man av stickproppen gör man ett ingrepp i maskinens konstruktion och man kan i värsta fall få "problem" med tex. garantier vid ev fel.
I nyproduktion sätter man i dag ALLTID uttag för tvättmaskiner, torktumlare och torkskåp mm.
continue skrev:
Jo det gör det för det tycker jag med
Brytare eller uttag ska man ha för att kunna göra maskinen spänningslös vid ev service/underhåll. På riktigt gamla maskiner var ofta "till knappen" godkänd som arbetsbrytare men det är länge sedan dom maskinerna slutade tillverkas
Rotselleri skrev:
Inte för att vara stygg men du verkar inte ha så bra koll och det är inte så lätt att beskriva så här när man inte vet mer (kan du ta bilder och lägga upp?) och du skall nog inte "chansa" utan att vara 100 på detta så svaret i inlägg nr 4 var kanske rätt bra ändå.
Jag har uttag också.
Jag kan rent teoretiskt sätta på en ny kontakt och dra upp sladden genom bänkskivan. Det kanske inte är det snyggaste, men kanske det lättaste?
Dock går detta uttag på en egen säkring och jag vet inte om den räcker till för en tvättmaskin. Det som också går på denna säkring är alla uttag samt belysning i tvättrummet samt WC nere.
Skulle det funka att sätta en tvättmaskin i ett sådant uttag? Uttaget sitter rakt ovanför bänken.
Jag kan rent teoretiskt sätta på en ny kontakt och dra upp sladden genom bänkskivan. Det kanske inte är det snyggaste, men kanske det lättaste?
Dock går detta uttag på en egen säkring och jag vet inte om den räcker till för en tvättmaskin. Det som också går på denna säkring är alla uttag samt belysning i tvättrummet samt WC nere.
Skulle det funka att sätta en tvättmaskin i ett sådant uttag? Uttaget sitter rakt ovanför bänken.
Ok, men nu var det ju inget uttag där och kan heller inte ta för givet att en JFB är installerad så då är ju inte det något alternativ i detta fallet om han inte vill lägga lite mer pengar på det.. Kan hålla med och vet att det alltid sätts uttag i nybyggen men jag personligen tycker att en fast installation känns bättre i många lägen. Sen hur ofta bytar du tvättmaskinen??
Jag kommer att kontakta en elektriker i morgon men jag samlar in information innan så att jag vet hur jag ska beskriva för honom/henne.
Jag ska försöka ta bilder och lägga upp.
Jag ska försöka ta bilder och lägga upp.
continue, i första inlägget står det att JFB löste ut och det blev strömlöst i hela huset.
Det kostar inte mer att sätta upp ett uttag än en riktig anslutningsdosa på en befintlig ledning, och skulle det ev vara lite dyrare betalar det sig nästa gång maskinen ska bytas.
Har man vitvaror som är äldre än tio år ska man räkna med att dom kommer att gå sönder när som helst, dessutom brukar tekniken utvecklas så att det blir lönsamt att byta även om det inte är ett fel på "maskinen".
Och jag håller helt med om att i vissa lägen är fast anslutning det helt överlägsna sättet, dock ej för vitvaror i allmänhet.
Det kostar inte mer att sätta upp ett uttag än en riktig anslutningsdosa på en befintlig ledning, och skulle det ev vara lite dyrare betalar det sig nästa gång maskinen ska bytas.
Har man vitvaror som är äldre än tio år ska man räkna med att dom kommer att gå sönder när som helst, dessutom brukar tekniken utvecklas så att det blir lönsamt att byta även om det inte är ett fel på "maskinen".
Och jag håller helt med om att i vissa lägen är fast anslutning det helt överlägsna sättet, dock ej för vitvaror i allmänhet.
Elmont, om jag förstår dig rätt så är ditt förslag att jag tar sladden från kåpan. Drar den upp på väggen och sedan installerar den i ett uttag.
Därefter kopplar jag på en kontakt på tvättmaskinssladden?
Därefter kopplar jag på en kontakt på tvättmaskinssladden?