1 232 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Efterisolering av grypkrund metoder
Jag har varit så knäpp att jag har byggt in ett problem i vår stuga. Vi köpte en stuga från 70 talet på ca 50m2. Så byggde vi ut ca 30m2 och byggde ett loft. Väggarna har nu ca 30 cm isolation och taket ca 40 cm. Tyvärr tog vi inte och rev opp golvet i gamla stugan och isolerade samtidigt. Det var helt nytt kök och bad, så det kändes inte riktigt då. Isoleringen i det golvet är väl 15 cm av 40-50 år gammal isolering. Krypgrunden är delad i två områden. En liten med bra höjd på ca 100 cm. Den större har höjd på 25 cm på det lägsta och 80 cm på det högsta. Dvs svårt att komma till på det lägsta. Bägge områdena har ett hål in på ca 80x80 cm. För inspektion tänker jag. Dessa är öppna i dag, så inte konstigt att mus och kyla kommer in. Det är också 8 små hål i toppen av grunden runt om. Säkert tänkta som ventiler, men öppna håll dag.
Jag märker att det enda som gör stugan riktigt kall är golvet i den gamla delen. Med bara eluppvärmning så blir det dyrt att hålla varmt också. Vi har också problem med mus då och då.
Har läst en god del om efterisolering, men är osäker på lösning för mig.
1. Bör jag isolera mot det gamla golvet, eller bör jag isolera backen och muren från insidan?
2. Om jag isolerar mot golvet, vilket material är lämpligt när jag har det så trångt?
3. Om jag isolerat backen och muren, vilket material kan jag lägga rätt på backen och hur skarvar jag?
4. Om jag isolerar mot backen och muren, ska det verkligen vara oisolerat då?
5. Finns det nåt jag bara kan blåsa in och fylla hela grunden med (på det tighta området)
På förhand tack!!
Jag märker att det enda som gör stugan riktigt kall är golvet i den gamla delen. Med bara eluppvärmning så blir det dyrt att hålla varmt också. Vi har också problem med mus då och då.
Har läst en god del om efterisolering, men är osäker på lösning för mig.
1. Bör jag isolera mot det gamla golvet, eller bör jag isolera backen och muren från insidan?
2. Om jag isolerar mot golvet, vilket material är lämpligt när jag har det så trångt?
3. Om jag isolerat backen och muren, vilket material kan jag lägga rätt på backen och hur skarvar jag?
4. Om jag isolerar mot backen och muren, ska det verkligen vara oisolerat då?
5. Finns det nåt jag bara kan blåsa in och fylla hela grunden med (på det tighta området)
På förhand tack!!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Blåsa in och fylla kan man göra med sprayisolering typ foamking mm.
Jag tycker det är bättre att lägga plast på marken och sen isolera med cellplast ovanför plaster och mot insidan av grunden. Då har du kvar ett krypbart utrymme.
Sen sätter du igen alla hålen med nät direkt
Jag tycker det är bättre att lägga plast på marken och sen isolera med cellplast ovanför plaster och mot insidan av grunden. Då har du kvar ett krypbart utrymme.
Sen sätter du igen alla hålen med nät direkt
Foam king ser ju riktigt bra ut! Nån aning vad sånt kostar?Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Vet inte pris men det är nog dyrare än övriga metoder. Skicka efter några offerter så får du svar
Jepp, har bett om offert, men är så nyfiken om jag har rådJohannes Carlsson skrev:
Stugan ligger i Hudiksvall i Hälsingland. Ser att foamking har kontor i Njurunda. Typ 8 mil bort. Nån som sett konkurrenter i området som erbjuder det samma?
Då fick jag äntligen kontakt med Foam King. Dom estimerade 1-1,5 dagars jobb på mina 50 kvadrat. Trodde inte att dom kom till det lägsta området då dom gärna vill ha minst 50 cm. Det kunde dom eventuelt ta från utsidan menade dom. Tillsvarande jobb hade kommit på 17.000 kr + moms.
Ingen aning om detta är en OK pris, men jag bokade in det iallafall.
Ingen aning om detta är en OK pris, men jag bokade in det iallafall.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Bilder på resultatet före/efter hoppas jag på
Klicka här för att svara