Hej,
jagar ett avvikande beteende jag funnit sedan jag kopplade in en sensor på P1-porten på elmätaren.
Jag har direktverkande el i huset. Alla element är avstängda sedan april.
Jordfelsbrytare finns som täcker hela huset. Men ej garaget. Finns ingen stor förbrukare inkopplad där.
(Och ja, det ska bli jordfelsbrytare även där en dag.)
När denna bild är tagen så är luftvärmepumpen av. Golvvärmen i badrum och hall är ej aktiverade. (MOES ZigBee)
Den höga konsumtionen är när varmvattenberedaren är igång.
Det som får mig att fundera extra är att effektspikarna ökar i effekt vid högre effektuttag på L1.
vid ett tidigare test har jag stängt av VVB och effektspikarna kvarstår som i början på bilden.
Även spis, kyl/frys har stängt av. Spikarna kvarstår. Återstår inga fler större komponenter som kan orsaka spikar på över 1Kw.
Jag får nog stänga av ännu fler delar av rummen / systemen för att försöka finna orsaken.
Att spikarna ökar i effekt får mig att fundera på om något matas baklänges ?
jagar ett avvikande beteende jag funnit sedan jag kopplade in en sensor på P1-porten på elmätaren.
Jag har direktverkande el i huset. Alla element är avstängda sedan april.
Jordfelsbrytare finns som täcker hela huset. Men ej garaget. Finns ingen stor förbrukare inkopplad där.
(Och ja, det ska bli jordfelsbrytare även där en dag.)
När denna bild är tagen så är luftvärmepumpen av. Golvvärmen i badrum och hall är ej aktiverade. (MOES ZigBee)
Den höga konsumtionen är när varmvattenberedaren är igång.
Det som får mig att fundera extra är att effektspikarna ökar i effekt vid högre effektuttag på L1.
vid ett tidigare test har jag stängt av VVB och effektspikarna kvarstår som i början på bilden.
Även spis, kyl/frys har stängt av. Spikarna kvarstår. Återstår inga fler större komponenter som kan orsaka spikar på över 1Kw.
Jag får nog stänga av ännu fler delar av rummen / systemen för att försöka finna orsaken.
Att spikarna ökar i effekt får mig att fundera på om något matas baklänges ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är du säker på att enheten Watt är korrekt? Din mjukvara kanske konverterar det, men från P1 får man ju vanligtvis ut Ampere (instantaneous current phase n) och Volt (instantaneous voltage phase n).
Fast din fråga gäller ju spikarna, och där tror jag problemet kanske är hur grafen är inställd i HA. Om jag kommer ihåg rätt får man bara mätvärden från P1 var 5e sekund, så grafen måste ju extrapolera för att kunna rita ut en kontinuerlig kurva. Du kan ju testa ändra period och om den ska visa medelvärde, max eller min, osv.
För att ta reda på exakt hur förbrukningen ser ut så skulle du nog behöva ta fram och titta på rådatat som du får ut från P1-porten.
Fast din fråga gäller ju spikarna, och där tror jag problemet kanske är hur grafen är inställd i HA. Om jag kommer ihåg rätt får man bara mätvärden från P1 var 5e sekund, så grafen måste ju extrapolera för att kunna rita ut en kontinuerlig kurva. Du kan ju testa ändra period och om den ska visa medelvärde, max eller min, osv.
För att ta reda på exakt hur förbrukningen ser ut så skulle du nog behöva ta fram och titta på rådatat som du får ut från P1-porten.
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Det låter rätt konstigt om varmvattenberedaren skulel hålla på att dutta sådär. Den kommer att starta när avttentemperaturen går under en viss nivå och stoppar när den kommit upp i en annan nivå. Brukar vara minst 4 graders hysteres på det. och då borde förbrukningen ligga på i ett antal minuter, iställer för någon sekund som det ser ut på grafen.
Som sagts, antingen ngt. fel med mätningen, eller så är det något annat som ger spikarna.
Som sagts, antingen ngt. fel med mätningen, eller så är det något annat som ger spikarna.
VVB är igån ca 11.17 till 11.22 PMH hempularen skrev:Det låter rätt konstigt om varmvattenberedaren skulel hålla på att dutta sådär. Den kommer att starta när avttentemperaturen går under en viss nivå och stoppar när den kommit upp i en annan nivå. Brukar vara minst 4 graders hysteres på det. och då borde förbrukningen ligga på i ett antal minuter, iställer för någon sekund som det ser ut på grafen.
Det är spikarna som verkar märkliga.
Men förklaringen att Home Assistent ritar grafen fel kan stämma. I så fall är det ett spöke jag jagar.
Jag provade precis ApexCharts (https://github.com/RomRider/apexcharts-card) istället för HAs inbyggda "Statistics graph". Den har många fler inställningar och bl.a. möjlighet att ställa in kortare tidsspann än 1 dag vilket är det kortaste spannet som den inbyggda kan visa. Den kan även rita upp samtliga mätvärden istället för att ha 5 minuter som lägsta period, vilket den inbyggda har och gör att den behöver ta ett snitt (eller max- eller min-värde) under denna period.
Om du vill testa ApexCharts så finns installationsinstruktioner på sidan jag länkade. Jag kör just nu med denna konfiguration:
Om du vill testa ApexCharts så finns installationsinstruktioner på sidan jag länkade. Jag kör just nu med denna konfiguration:
type: custom:apexcharts-cardgraph_span: 1hheader: show: true title: Hour show_states: true colorize_states: trueseries: - entity: sensor.instantaneous_current_phase_2 stroke_width: 2 curve: stepline - entity: sensor.instantaneous_current_phase_1 stroke_width: 2 curve: stepline - entity: sensor.instantaneous_current_phase_3 stroke_width: 2 curve: stepline
Klicka här för att svara