4 136 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Area till16A trefas uttag
Sida 1 av 2
Vad ska jag har för kabel till uttaget.
Förutsättningarna som råder är de här:
Zför 213mohm
Kabeln ska klamras på putsad vägg inomhus , tillsammans med 2 befintliga 10A gruppledningar. Omgivningstempen är max 25grader.
Längden är cirka 20m. Beställaren har väldigt ont om pengar och är nära att göra konkurs. Så han är väldigt mån om att detta ska göras så billigt som möjligt
Förutsättningarna som råder är de här:
Zför 213mohm
Kabeln ska klamras på putsad vägg inomhus , tillsammans med 2 befintliga 10A gruppledningar. Omgivningstempen är max 25grader.
Längden är cirka 20m. Beställaren har väldigt ont om pengar och är nära att göra konkurs. Så han är väldigt mån om att detta ska göras så billigt som möjligt
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag förstår inte riktigt det du skriver - finns det en beställare som är din kund och som har ont om pengar?
Om du ska använda EKK eller EKLK är det 2,5 mm2 som gäller. Med N1XV (PEX-kabel) ska det räcka med 1,5 mm2 enligt El-Vis iaf. Dock fyllde jag inte i Ik3 (kortslutningsströmmen) så jag vet inte hur den påverkar.
Det är precis på gränsen, väljer man att klamma 4 kablar ihop blir det 2,5 mm2.
Jag hade valt 2,5 mm2 ändå.
Det är precis på gränsen, väljer man att klamma 4 kablar ihop blir det 2,5 mm2.
Jag hade valt 2,5 mm2 ändå.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag frågade mest för att förstå om du är elektriker som tar betalt för dina tjänster.
Jag hade gått på 2,5 mm2 EKK.
Jag hade gått på 2,5 mm2 EKK.
5g 2,5 säger ni. Om jag väljer att säkra med en dvärgbrytare C16A så kommer jag fram till en ekk/eklk 5x1,5, med en omgivningtemp på 30grader. OM jag väljer att nyttja regeln där man inte utnyttjar kabelns hela belastningsförmåga. SÅ kan jag borträkna regeln för sammanlagringfaktorerna för ledararea 1,5-4kvadrat . Invändningar mottages tacksamt
Redigerat:
Teoretiskt klarar 5g1,5 vid utanpåliggande klamring 19A, vad det gäller värmeutveckling, om jag nu inte minns fel.
En kabel med PEX-isolering ytterligare lite extra.
Sen ska man väl även räkna på utlösningsvillkoret och spänningsfall ifall man vill hålla på och "optimera" det hela till minimal möjlig kabelarea. Utlösningsvillkoret bedömer jag att detta klarar, iaf med rätt säkringar, spänningsfall behöver det kanske räknas lite på, där ska även sp.fall i huvudledning(ar) ingå.
Om man ändå håller på och "optimerar", så ska det väl även optimeras mot ekonomi, dvs räkna i kronor vad det extra spänningsfallet kostar i form av förlusteffekt gentemot en mer normalt dimensionerad gruppledning på 2,5 mm2.
Samt att gnugga i kristallkulan om det i någon ev framtid ändå behöver bytas till kraftigare kabel p.g.a. installation av en maskin med större startström.
edit:
Jag själv skulle dock givetvis dra 2,5mm2 vid en nyinstallation, då det känns smått löjligt och ganska dåligt att optimera åt ett dåligt håll.
Om det gällde att nyttja en befintlig ledning, eller att det vore väldigt väldigt svårt att dra kraftigare än 5g1,5 så kommer saken i annat ljus, men det är väl inte fallet här?
En kabel med PEX-isolering ytterligare lite extra.
Sen ska man väl även räkna på utlösningsvillkoret och spänningsfall ifall man vill hålla på och "optimera" det hela till minimal möjlig kabelarea. Utlösningsvillkoret bedömer jag att detta klarar, iaf med rätt säkringar, spänningsfall behöver det kanske räknas lite på, där ska även sp.fall i huvudledning(ar) ingå.
Om man ändå håller på och "optimerar", så ska det väl även optimeras mot ekonomi, dvs räkna i kronor vad det extra spänningsfallet kostar i form av förlusteffekt gentemot en mer normalt dimensionerad gruppledning på 2,5 mm2.
Samt att gnugga i kristallkulan om det i någon ev framtid ändå behöver bytas till kraftigare kabel p.g.a. installation av en maskin med större startström.
edit:
Jag själv skulle dock givetvis dra 2,5mm2 vid en nyinstallation, då det känns smått löjligt och ganska dåligt att optimera åt ett dåligt håll.
Om det gällde att nyttja en befintlig ledning, eller att det vore väldigt väldigt svårt att dra kraftigare än 5g1,5 så kommer saken i annat ljus, men det är väl inte fallet här?
Redigerat:
Jag mindes fel, 17,5 A ska det vara.Mikael_L skrev:
Med enfaskabel så blir det däremot 19,5A.
Sen tillkommer det en korrektionsfaktorer.
Ikorr=I*1.06 pga 25°C.
Ikorr = I*0.79 pga av anhopning, 3 st kablar.
Nu har du fått mycket hjälp till ditt skolarbete!
Allt detta hittar du enkelt i SS4364000, ska du bli en behörig elektriker så tycker jag att du ska lära dig att hitta i SS4364000 istället för att behöva luta dig på att fråga sig fram.
Jag lät kanske hårdare än vad jag menade att göra. 
Men läs på lite själv och ställ de frågor du då blir kapabel att ställa, på en mer detaljerad (och initierad) nivå.
Att bara helt övergripande fråga, och få svar, om vilken kabel som ska väljas lär man sig inget av.
Men att försöka förstå tabellerna och sambanden och sen fråga om oklarheter här blir man däremot mycket klokare av.
På detta forum kan du nämligen få svar av oerhört kunniga människor, så har du bara viljan så finns det nästan ingen gräns på hur mycket du kan lära dig, ända ner på minsta detaljnivå.
Men läs på lite själv och ställ de frågor du då blir kapabel att ställa, på en mer detaljerad (och initierad) nivå.
Att bara helt övergripande fråga, och få svar, om vilken kabel som ska väljas lär man sig inget av.
Men att försöka förstå tabellerna och sambanden och sen fråga om oklarheter här blir man däremot mycket klokare av.
På detta forum kan du nämligen få svar av oerhört kunniga människor, så har du bara viljan så finns det nästan ingen gräns på hur mycket du kan lära dig, ända ner på minsta detaljnivå.
jo men grejen är den att jag har räknat ut ett svar som överraskade mig en del. Jag vill bara ha en annan infallsvinkel på uträkningen utan min input. summa kardemumma så var inledningen på tråden lite felaktig från min sida. Jag kan bara upplysa vederbörande atjag tsnart läst sönder SEK 421 Om du tar dig att läsa ett av inläggen lite högre upp, så kan du kanske anta att jag har räknat på det själ
Redigerat: