snaggletooth skrev:
Kapar man ena halvperioden så får man en halvering av spänningen: 230V RMS / 2 = 115 V RMS och därmed sjunker effekten till 25% av märkeffekten
Under en halvperiod utvecklas en viss mängd värmeenergi i handdukstorken. Denna energi är densamma oberoende av vad som hände förra halvperioden eller vad som händer under nästa. Om man hoppar övar varannan halvperiod utvecklas halva effekten. I specialfallet att spänning och ström är sinusformade och i fas så är effekten RMS-spänningen i kvadrat delat med resistansen. Halvvågslikriktad sinusvåg följer inte samma regler.

Erik

Avemo skrev:
Under en halvperiod utvecklas en viss mängd värmeenergi i handdukstorken. Denna energi är densamma oberoende av vad som hände förra halvperioden eller vad som händer under nästa. Om man hoppar övar varannan halvperiod utvecklas halva effekten. I specialfallet att spänning och ström är sinusformade och i fas så är effekten RMS-spänningen i kvadrat delat med resistansen. Halvvågslikriktad sinusvåg följer inte samma regler.

Erik
Förstår inte riktigt hur du räknar men jag får det iaf till 25% av effekten. För det är ju RMS-värdet som räknas, eller hur? Under just den halvperiod som finns kvar uppstår ju helt riktigt halva effekten momentant, men den måste ju även tidsmässsigt fylla ut för den saknade halvperioden.

snaggletooth skrev:
Förstår inte riktigt hur du räknar men jag får det iaf till 25% av effekten. För det är ju RMS-värdet som räknas, eller hur? Under just den halvperiod som finns kvar uppstår ju helt riktigt halva effekten momentant, men den måste ju även tidsmässsigt fylla ut för den saknade halvperioden.
Se mitt inlägg nummer 30. Det är en likströmsdel och en växelströmsdel efter en halvvågs likriktning. Du kan inte längre räkna som om det bara vore växelström. ;) Du missar likströmsdelen när du bara tar med Urms.

Det går att härleda en formel för effektivvärdet på en halvvågslikriktad sinusvåg. Mer begripligt är att tänka sig att momentaneffekten under den halvperiod som dioden leder är samma som utan dioden. Under den andra halvperioden är effekten noll. Alltså hela effekten halva tiden. Vilken metod man än använder så bör man komma fram till att handdukstorkens avgivna effekt halveras med dioden i serie.

Erik

Att effekten halveras borde inte vara något att diskutera åtminstone inte efter en liten stunds funderande. Som nämnts tidigare tex arean av produkten UxI momentant över en period, eller vad man nu skulle föredra att tänka sig.

Vad sen ett effektivvärdesvisande TRMS instrument skulle visa för ström eller spänning följer ur definitionen:
P = I²rms x R eller P = U²rms / R om nu torkens R antas närmast konstant måste U²rms och I²rms halveras.
Alltså multipliceras med 1/√2 ≈ 0.7 så spänningen mätt med korrekt instrument ca: 160V förutsatt 230V nät.

Fick ett infall av klarsyn när jag ritade upp det framför mig och insåg att halvvågslikriktningen i princip funkar som en PWM-reglering med 50% duty-cycle. Åberopar sinnesförvirring och ställer mig i skamvrån så länge....

Kom på att om det bara finns utrymme i strömbrytardosan är det ju enkelt att göra modden reversibel. Koppla bort fasledningen ut från strömbrytaren och sätt in dioden där. Blir värmen för låg i handdukstorkaren tar man bort den igen och funderar på en timer som sätter på torken under en timme lite då och då.

...men jag fungerar lite på monteringen av dioded och dess tunna ben, är det enbart lödning som gäller - det blir väl inte så tillförlitlig kontakt annars? Eller hur gör en elektriker om han kopplar in en diod vid strömbrytaren?

En hempulare skulle koppla in ena benet på strömbrytarens skruv- eller snabbanslutning och en sockerbit i den andra som ledaren skarvas på i.

Tänk på att om du belastar elnätet med en sånhär last, och inte har förhållandevis försumbar impedans i elnätet, så riskerar du att få en liten "likströmskomponent" på elnätet. Det är inte jättebra för vanliga tunga transformatorer.

Om jag vore dig så skulle jag prova att spänningsmäta storleken på halvperioderna efter att du gjort den här inkopplingen. Den mätningen gör du ju lätt med en diod i serie med multimeter ställd för typ 350V DC, och vänder på stickproppen för att mäta åt andra hållet.

Om det skijer mer än nån enstaka volt så är det kanske läge att skaffa en vanlig dimmer i alla fall...

Eljo Trend infälld anslutningsdosa IP44 har flera skruvar i plinten och det var inget att problem att sätta den mellan två skruvar och i serie med fasen. Benen är någorlunda kraftiga på denna diod. På en annan brytare skulle jag skarva in dioden och en bit FK1,5 i apparatdosan med en isolerad toppklämma med skruv, t.ex. HE25. Tycker det är något säkrare än vanlig kopplingslist. Givetvis med isolerslang eller krympslang som skyddar synliga delar av diodens båda ben.

Likströmskomponenten blev utredd tidigare i tråden, ytterst ringa för dessa effekter. Dessutom splittar jag ju sinusvågen på samma fas och kör första 180 grader i torken på undervåningen och följande 180 grader i torken på övervåningen genom att vända dioden åt andra hållet där.

Handdukstork har man ju egentligen inte för att torka handdukarna. Utan för den lilla extra lyxen med att kunna torka sig med en varm å go handduk då man har duschat.

Josth skrev:
Likströmskomponenten blev utredd tidigare i tråden, ytterst ringa för dessa effekter. Dessutom splittar jag ju sinusvågen på samma fas och kör första 180 grader i torken på undervåningen och följande 180 grader i torken på övervåningen genom att vända dioden åt andra hållet där.

Aha, ja, med varsin tork åt varsitt håll så blir det nog kalasbra.

(Om man inte vet impedansen i matande nät så går det ju inte att räkna hur mycket likspänning som man får då man lastar nätet med t.ex. en tork i serie med diod. Med tanke på jobbet att passa telefontider å sånt för att ta reda på nätets impedans så är det nog enklare att mäta...).

För helt resistiva laster får man ju ut en energi som är integralen Pmommentan*Imomentan dt. Dvs arean mellan x-axeln och sinuskurvan, eller de delar som är kvar av den, det gäller ju såväl för diodkoppling, som olika former av fasvinkelstyrning. Så då inses lätt att en diod i serie ger ungefär halva effekten i torken.

Lite "petimetri", för att förklara det där med "ungefär":
Dioden sänker ju spänningen med ca 0,7V i framrikningen, iofs värms den ju upp av 0,7V * strömmen, men strömmen minskar ju med 0,7/Rtork så , skall man vara petimetrig: och räknar med två dubbelriktade dioder först:

230V, 70W(exempelvis) utan dioder, med dioder: 69,5636W i torken & 0,2124W i dioderna....Summa 69,776W, dvs
totala effekten sjunker med lite drygt totalt 0,2W ca. Med bara en diod blir det då halva detta dvs (70-0,2)/2 = 34,9W

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.