De sitter ingen termostat i de allra flesta handdukstorkar.

Tack för alla svar och tips! Ska fixa lämplig strömbrytare att sätta dioden i. Väcker också en tanke på när det är dags att byta den halvgamla JFB till nya typen inkl pulserande likström... och sätta dioden på övervåningen åt andra hållet...

Handdukstorken är väldigt het trots "bara" 80W. Årsförbrukningen hamnar på 700 kWh. Inte obetydligt med dagens elpriser. Hos många sitter det dessutom två eller flera. Energimyndigheten rekommenderar de sätts på efter behov men det är krångligt och inbyggda strömbrytaren känns inte konstruerad eller dimensionerad för detta flera ggr dagligen.

Redigerat:
Josth skrev:
.. och sätta dioden på övervåningen åt andra hållet..
Bra tänkt, men du får se till att det handlar om samma fas, annars kan det kvitta.

Vi mätte upp drygt 88 VA med multimeters, något mer än märkeffekten och alltså nära 800 kWh/år per handdukstork. Satte på en bit flamsäker krympslang över en diod 1N5407 och monterade i anslutningsdosan. Efter några timmar är det nu rejält varmt men inte längre hett så det bränns. Räcker säkert för att torka handdukarna över natten och det blir inte onödigt varmt i badrummet:)

Spänningsmätning över fasen i läge likspänning gav fladdrande värden mellan -1,5V och +1,5V redan innan diod monterats.

Redigerat:
Vi har en handdukstork hemma som frugan tycker "blivit för varm". "Det måste blivit fel på termostaten", vilket ju är en logisk tanke. Men jag tror inte vår handdukstork inköpt för 10 år sedan för (kanske) 600 kr har någon termostat.

Kanske den alltid varit så varm, men hon nu blivit känsligare i fingrarna? Om det inte finns någon termostat kan ju knappast något annat ha hänt... Jag har ingen termometer att kolla med, men gissar på att den blir cirka 60 grader. Vilket ju känns varmt när det är ett metallrör, men inte utanför torkarspecar. Så den kanske alltig varit så.

Torkaren själv har ingen på/av-knapp, utan en strömbrytare är monterad på väggen, dock har den mest varit alltid-på. Och skulle frugan börja använda den mer skulle det resultera i att den är avstängd när den behöver vara på och tvärtom. Men det borde ju gå att montera in en diod där, men det är inget vår elektriker-bekant gjort tidigare. En diod inkopplad på fasledningen med ett par Wago, eller?

halvera spänningen resulterar i att det endast blir 1/4 av märkeffekten. En dimmer vore nog lämpligare.

Nja, det är väl inte halverad spänning utan full spänning halva tiden (= full effekt halva tiden) och sedan spänningslöst halva tiden...

Njaa, det är inte helt ellementärt att få till en sådan koppling så att den blir säker. Dioden skall ju synas på något sätt. Om du ex. borrar upp ett hål i brytaren och monterar dioden i hålet så uppfyller du inte kraven på isolation. Dvs om någon då tar med ett blött finger på ytan där hålet sitter så finns det en reel risk att man får en stöt. Rent teoretiskt så får man en stöt även med ett torrt finger. Det skall vara minst 8mm från en beröringsbar yta till en strömförande del (i torrt tillstånd).

Jag inser att jag tolkat inlägget helt fel, jag fick för mig att det gällde en LED för att se när den var igång. Förstår nu att det gäller en diod för att halvera effekten.

Tjaa, kanske funkar.

Ja, enligt Josth m.fl ovan ska det ju funka. Vi har en vanlig 8x8cm dosa med en strömbrytare, så det borde väl finnas plats inuti. Men elektrikern lät inte helt säker över telefon, var som sagt nytt för honom.

Funkar givetvis utmärkt, halva effekten och om du inte tar den klenaste dioden inga problem. En enkel seriekoppling någonstans mellan brytare och element så är det fixat.

Tidigare i tråden rekommenderas ju 1N5407, enligt Elfa är den som sagt på 3A. Sedan anges också "backspänning(topp) 800V". Är det den spänning den klarar innan den också börjar leda åt andra hållet?

Elfa har ju en hel serie från 1N5401 till 1N5408, alla 3A, alla lika billiga. Men med backspänning från 100V till 1000V - finns det då någon anledning att inte ta 1000V 1N5408? (https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?query=1N5407+#item=70-036-84;https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=70-036-84)

80W vid 230 V innebär 0,35A. Toppspänningen vid 230 Vac är 325V, och denna spänning måste dioden tåla. Toppströmmen blir 0,5A. Det är varken induktans eller kapacitans inblandat som kan skapa tillfälligt högre spänningar eller strömmar. Det är helt enkelt inte så noga vad du tar för diod om den bara tål minst 325V och 0,5A. Det kommer inte heller att hända något farligt om dioden går sönder.

Erik

tommypeters skrev:
Nja, det är väl inte halverad spänning utan full spänning halva tiden (= full effekt halva tiden) och sedan spänningslöst halva tiden...
Kapar man ena halvperioden så får man en halvering av spänningen: 230V RMS / 2 = 115 V RMS och därmed sjunker effekten till 25% av märkeffekten

Effektformeln är ju:

P = U^2 / R

För P = 80 Watt vid U 230 Volt så blir R = 661,25 Ohm

Formel från (http://web.comhem.se/~u85209111/elmatn/matning1.pdf) sid 5 likriktat medelvärde

Vid HalvvågsLikriktning gäller Umedel = Utopp / pi = 0.318 * Utop = 0.318 * 325 V = 107 Volt
Till det kommer Urms = 0.386 *Utop = 0.386 * 325 V = 125 Volt

Om vi då vill räkna ut P måste vi göra det för både medel och rms = Umedel^2 / R + Urms^2/2 = 107 *107 / 661,25 + 125*125/661,25 = 40 Watt!!!! d^_^b

Lurigheten ligger i att det efter likriktningen finns både en växelströmsdel och en likströmsdel. :rolleyes:
Rätta mig om jag räknat fel eller förstått fel, var länge sen man räknade på sådant här. :|

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.