Hejsan!
Jag undrar hur mycket jobb det är med er panna för att uppnå full effektivitet.
Lyckas ni överhuvutaget med att komma upp i tex 90% verkningsgrad med en calmar panna eller 91% med en orlan .. baxi 91% (plus alla andra pannor här på forumet).
Jag kan bara skriva ner mina egna erfarenheter av viadrus v7d denna panna går utan problem att få väldigt dåliga resultat med men det går samtidigt med hjälp av all kunskap på dessa forum och linquist heating att uppnå tillochmed högre verknings grad än vad som är utlovat (skulle jag tro iaf har inte några belägg för det än mer än egna mätningar).
Så det skulle vara roligt att veta hur alla dessa fläktstyrda moderna pannor står sig i jämförelse, funkar dom perfekt varje gång eller är det en massa piller med dessa pannor ochså för att nå önska resultat.

I början när pannan var ny höll jag på och mäta verkningsgraden titt som tätt.
Jag kom ofta upp i 85-90%.
Men jag passade ju på att mäta när pannan brann som bäst.
Det var ett evigt pillande på spjällen, och man höll på att förlora synen bara för att man glodde i siktglaset hela tiden.
Calmar v33, och jag mätte med en såndär rökgasmätare med reaktorvätska.

Nu eldar jag bara.

Jag har en Effecta lambda, den visar hela tiden verkningsgraden på displayen. Ligger i stort sett hela tiden runt 90% plus minus 2%. Jag tror inte det är möjligt att åstadkomma så jämn och fin verkningsgrad utan elektronisk reglering. Den ändrar spjällen en hel del, speciellt från det att det är mycket ved i pannan tills det är lite ved. Primären minskas och sekundären ökar allt eftersom veden förbrukas.

marmander skrev:
.... Primären minskas och sekundären ökar allt eftersom veden förbrukas.
Nu har du väl fått det kring bakfoten! Jag har också en Effecta Woody Lambda, och på min så är primären låg i början av cykeln och slutar på 100 %!!!

ylven skrev:
Nu har du väl fått det kring bakfoten! Jag har också en Effecta Woody Lambda, och på min så är primären låg i början av cykeln och slutar på 100 %!!!
Ylvén,
Ber om urstäkt för att jag råkade förväxla detta, ni behöver dock inte skriva som att ni blir upprörd av denna felskrivning. Eller är det bara en svaghet ni har i ert skrivspråk som gör att ni avslutar med!!!?

Poängen och fördelen med lambdastyrningen är ju i alla fall uppenbar eftersom spjällen ändrar från låg öppning till 100% under eldningen, känns skönt att slippa justera detta manuellt för att få ut bästa verkningsgrad. Antar att även ni är nöjd med denna funktion Ylvén?

MVH/
Simon

Det tar ca 3-4 minuter från det jag har tänt tändstickan till att jag kan ställa in luften på max sekundär och nästan min primär.
Sedan om jag är hemma och kommer ihåg så kan jag öka primären efter ca 30 minuter.
Verkningsgraden vet jag inte men jag värmer upp ca 1500 liter 40 grader på ca 75-85 liter blandved, tror det är ganska bra.
Jag har inte ännu optimerat den med dragbegränsare och jag ska testa andra retardrar för jag kan få lite hög rökgas kortare perioder (300grader), jag har väldigt bra drag i skorstenen.

Combi Heat Unikum

Marmander. Ursäkta om jag uttryckte mig lite klumpigt. Ibland kan man behöva läsa igenom sitt inlägg mer än en gång. Jag är dock bara en person och kan därför tilltalas med "du". ;-)

Jag håller fullståndigt med dig om att poängen med en lambdastyrd panna är att primären och sekundären regleras optimalt, och det är ju sannerligen endel justerande under eldningscykeln. En panna utan lambdastyrning kan därför bara ha ha effektiv luftblandning under delar av eldningscykeln om man inte justerar manuellt och kan därför inte nå upp till samma effektivitet. Jag vill dessutom minnas att lambdapannans verkningsgrad inte har mätts specifikt, utan att man andvänder föregångarens siffror, som ju inte heller är dåliga.

Nu blåser jag liv i denna tråd igen.
Hur hög temperatur laddar ni in i era tankar?
Jag har märkt att om jag laddar över 85c så ökar min ved förbrukning markant, Sedan så håller inte min tankar temperaturer över 85c nå vidare bra (jag har 2x750 med endast 45pur hade extra isol förut borttagen tilsvidare).
Jag tycker att man får väldigt olika svar på hur effektiviten är på samma sorts pannor / olika användare har nog inte samma uppfattning om vad som är bra/dåligt.
Vi skulle enas om ett sätt att mäta vår pann effektivitet på, det tror jag skulle vara alla till gang.
För jag kan bara se till mig själv jag tyckte att min viadrus v7d fungerade helt jä***la kanon när jag fick ladda den full 2-3ggr för att värma mina 1500l/50c..
Sedan började jag att läsa på dessa forum och insåg att det var helt värdelöst att använda så mycket ved för den vattenmängen/temp ökningen.
Nu förbrukar jag ca 30kg vad för att värma 1500l/50c och det tycker jag är väldigt bra med de förutsättning jag har.
En sådan här tråd kan ju även vara till hjälp om man kommer på kant med panntillverkare/installatören om hur man tycker att det skall fungera/producera.
Eller vid ny installation så är det ju ovärdeligt att kunna skilja på försäljarsnack och verkligheten.
För om vi använder samma räknesätt allihopa så får vi fina riktlinjer att följa tycker jag.
Vad tycker ni??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.