Har en Daikin luft vatten panna installerad 2018 ( EHVH-X04-08C_ERLQ004-008CV3_4PSV313775-1C) med max 60 gr varmvatten, går ej skruva upp högre.
Jag ville ha en panna som kan fylla ett badkar o den som sålde sa att denna skulle leverera det.
Men varmvattnet räcker inte ens till två duschar efter varandra och går ej att få max varmt i duschen heller däremot i kranarna.
Jag har frågat Daikin hur mycket varmvatten pannan kan leverera Dom.hänvisar till säljaren.
Säljaren har gått under jorden så jag har haft en värme tekniker här som inte bidrog till något alls.
Min fråga är, jag får leva med den här j-a pannan tills den pajar MEN kan man lägga till en fristående varmvattenberedare o leda varmvatten från den till enbart dusch o badkar? Varmvattnet i kranarna räcker.

Ja, det går utmärkt att installera en elektrisk VVB efter värmepumpen.
Ja, det går att koppla så att den extra VVBn bara betjänar dusch/badkar. Hur lätt/svårt det blir med rördragningen beror på hur allt är kopplat idag.

Demmpa Demmpa skrev:
Ja, det går utmärkt att installera en elektrisk VVB efter värmepumpen.
Ja, det går att koppla så att den extra VVBn bara betjänar dusch/badkar. Hur lätt/svårt det blir med rördragningen beror på hur allt är kopplat idag.
Wow tack, överlycklig att ev få en lösning på detta.
Jag har världens bästa röris så kan någon läsa det så är det han.

Det går att koppla i serie så att den separata beredaren är sist i kedjan. Då används den primärt och sen fylls den på med uppvärmt vatten och den värmer det som behövs bara. Så skulle jag göra. Inte dela upp det på nåt vis.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Precis som Stefan1972 och Demmpa säger. Koppla beredaren i serie efter värmepumpen. En mycket vanlig lösning.
Men det finns ingen anledning att krångla med att dela upp det.

S Stefan1972 skrev:
Det går att koppla i serie så att den separata beredaren är sist i kedjan. Då används den primärt och sen fylls den på med uppvärmt vatten och den värmer det som behövs bara. Så skulle jag göra. Inte dela upp det på nåt vis.
Tack ska presentera detta för röris, se vilket som är enklast med tanke på hur man kommer åt rören.

L lordi skrev:
Precis som Stefan1972 och Demmpa säger. Koppla beredaren i serie efter värmepumpen. En mycket vanlig lösning.
Men det finns ingen anledning att krångla med att dela upp det.
Nä ser det nu, lättare seriekoppla. Överlycklig över att få varmvatten i min dusch!

K Kullatorp skrev:
går ej att få max varmt i duschen heller däremot i kranarna.
Men då är väl inte problemet (eller lösningen?) i själva pannan?

K Kullatorp skrev:
Nä ser det nu, lättare seriekoppla. Överlycklig över att få varmvatten i min dusch!
Hur det ska seriekopplas då, vet röris det. Bara som tips, Blandararmaturen under VVB , lossas och vrides ca 45 grader. VV-ut ska sitta kvar på blandaren. Ingående till VVB:s KV-rör på blandaren, pluggas. VV-rör från VP kopplas direkt in på den kalla sidan i VVB. Då finns det en blandning av VV, att hålla ca 55 C ut till tappställe och mååånga liter extra VV blir det, samt att förvärmning av VV är billigast i VP. Lämplig VVB är minst 200 L, gärna 300 L.

J jonaserik skrev:
Hur det ska seriekopplas då, vet röris det. Bara som tips, Blandararmaturen under VVB , lossas och vrides ca 45 grader. VV-ut ska sitta kvar på blandaren. Ingående till VVB:s KV-rör på blandaren, pluggas. VV-rör från VP kopplas direkt in på den kalla sidan i VVB. Då finns det en blandning av VV, att hålla ca 55 C ut till tappställe och mååånga liter extra VV blir det, samt att förvärmning av VV är billigast i VP. Lämplig VVB är minst 200 L, gärna 300 L.
Alltså hur snällt är inte detta! Så fin du är ❤️

useless useless skrev:
Men då är väl inte problemet (eller lösningen?) i själva pannan?
Jo min luft vatten panna är den som värmer vattnet nu, volymen räcker inte för en normal dusch o definitivt inte om.jag har en gäst i huset.
Och lösningen går inte att få fram i pannan, maxtemp.är 60.gr.
Så lösningen blir varmvattenberedare.
Mitt pannrum är litet, så.blir 2 st Velis a 100 liter. Plattaste VVB på.marknaden.
.

K Kullatorp skrev:
Jo min luft vatten panna är den som värmer vattnet nu, volymen räcker inte för en normal dusch o definitivt inte om.jag har en gäst i huset.
Och lösningen går inte att få fram i pannan, maxtemp.är 60.gr.
Så lösningen blir varmvattenberedare.
Mitt pannrum är litet, så.blir 2 st Velis a 100 liter. Plattaste VVB på.marknaden.
.
Och om du sätter 2 st VVB, så blir det rakt in ( bort med blandararmaturen ) på KV första och ut från VV till nästa, ingen blandning VV, bara hetvatten. Sen på sista så blir det som jag skrev tidigare. Sen kan man trixa till det lite extra, men blir lite mer grejer för det. När jag eldar, så laddas VVB med en liten cirkpump som styrs av en termostat. Då blir VVB 200 L ca 80 grader, samt förvärmning i tanken av KV genom slinga i den. Tempen på VV, håller 3 dygn med normalt uttag av VV. Men då är vi bara 2 st.

J jonaserik skrev:
Och om du sätter 2 st VVB, så blir det rakt in ( bort med blandararmaturen ) på KV första och ut från VV till nästa, ingen blandning VV, bara hetvatten. Sen på sista så blir det som jag skrev tidigare. Sen kan man trixa till det lite extra, men blir lite mer grejer för det. När jag eldar, så laddas VVB med en liten cirkpump som styrs av en termostat. Då blir VVB 200 L ca 80 grader, samt förvärmning i tanken av KV genom slinga i den. Tempen på VV, håller 3 dygn med normalt uttag av VV. Men då är vi bara 2 st.
Vad du kan!
Jag tänkte 2 st 100 liters Ariston Velis, de plattaste VVB jag kan hitta.
Ska visa dina texter för röris!.🙏

K Kullatorp skrev:
Vad du kan!
Jag tänkte 2 st 100 liters Ariston Velis, de plattaste VVB jag kan hitta.
Ska visa dina texter för röris!.🙏
Jepp, nu syns det inte om dom levereras med blandarventil ( kostar separat ca 700 kr ) Du behöver 1 st som sättes på sista VVB och på pannan finns troligen en blandarventil, så den termostaten stääls upp på max. Går att trimma upp för högre temp ut.
Så pannan ger ca 75 C ut , nästa VVB sätts till ca 60 C ut ( då startar den inte förän inkommande temp kommer ner till 60 C ) sista VVB sätts till 75C och den kommer att spetsa VV. Sjunker tempen under inställt värde i pannan, så startar den. Kommer att bli en massa VV för dig, men betänk, ett badkar rymmer ca 300 L fullt och ca 100 L behövs för småbarnen att plaska i. Så det är bara vuxna som behöver en hög höjd i karet.

PS dom VVB som du tänker på, är med patron 1500 W 1 fas. så det går inte att ha dom på samma uttag med 10 amp säkring. samt att det ska kopplas på olika fser i centralen, för så jämn belastning av hvudsäkringarna, som möjligt.

J jonaserik skrev:
Jepp, nu syns det inte om dom levereras med blandarventil ( kostar separat ca 700 kr ) Du behöver 1 st som sättes på sista VVB och på pannan finns troligen en blandarventil, så den termostaten stääls upp på max. Går att trimma upp för högre temp ut.
Så pannan ger ca 75 C ut , nästa VVB sätts till ca 60 C ut ( då startar den inte förän inkommande temp kommer ner till 60 C ) sista VVB sätts till 75C och den kommer att spetsa VV. Sjunker tempen under inställt värde i pannan, så startar den. Kommer att bli en massa VV för dig, men betänk, ett badkar rymmer ca 300 L fullt och ca 100 L behövs för småbarnen att plaska i. Så det är bara vuxna som behöver en hög höjd i karet.

PS dom VVB som du tänker på, är med patron 1500 W 1 fas. så det går inte att ha dom på samma uttag med 10 amp säkring. samt att det ska kopplas på olika fser i centralen, för så jämn belastning av hvudsäkringarna, som möjligt.
Jisses! 😂. Som en uppslagsbok, behöver snart inte röris mer 😁.
Tack för allt, toppen få veta att dom.ska kopplas till 2 olika faser, har en elis också som är jätteduktig o kan hjälpa.
Ska kolla med pann Nissen om han kan trimma blandarventilen. Har frågat flera ggr o han har sagt nej, jag tror inte han vill/vågar/kan ändra på Daikins inställningar.
Han är rätt lat o vill helst bara ha kaffe.

Menar du att VVB seriekopplas så att första VVB går inte in förrän pannans temp sjunker o andra VVB tvåan går inte in förrän ettan är tom? Men dom står väl o värmer vatten hela tiden ? Funderar lite på elkostnaden. Är ensam o duschar o badar inte dagarna i ända 😁.
Fast det kanske går att programmera dom så att dom går igång morgon o kväll när man vill ha mycket vatten.
Vad jag älskar kunniga människor ❤️

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.