Nu ska jag bara se viken topptimförbrukning vi ligger på. Tack och lov tillhandahåller ellevio den infon.
Problemet är ju att jag inte vet vilken modell på effekttaxa de tänker sig.

Men man får väl resonera som fohm. Platta ut kurvan.

hsd
EON betalade genom kreditering på fakturan och om utbetalnings beloppet blev större så blir det avdrag på nästa faktura

Ja nu kom den, 246: för vaddå?
Sur å bitter kan man vara, men åt fel håll ändå.
Dumma effektavgift.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
U
Det här med kostnadsneutralitet kan enligt mina uträkningar bara stämma om snittet för alla fastigheter ligger på 28MWh/år
För oss blir det klart dyrare med nya avgifterna, trots minskad förbrukning. De med över 28MWh/år i förbrukning får det billigare så länge de inte har sjukt hög effektavgift.
Stapeldiagram: månadvis elanvändning och kostnader inklusive fasta och rörliga avgifter för 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapeldiagram visar elförbrukning i kWh per månad för 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Attitudeswe
U Utsliten och utdömd skrev:
Det här med kostnadsneutralitet kan enligt mina uträkningar bara stämma om snittet för alla fastigheter ligger på 28MWh/år
För oss blir det klart dyrare med nya avgifterna, trots minskad förbrukning. De med över 28MWh/år i förbrukning får det billigare så länge de inte har sjukt hög effektavgift.
[bild] [bild]
Finns det elbil i hushållet? Vi plockade ut 6kW innan elbil och. Nu med strypt laddning på 6-7a nattetid så blir det 10.5kW

U
Nej vi jag ingen elbil tyvärr :)

Hej
Jag tycker det fortfarande att det är luddigt.
Att elen är dyrare på natten ibland luddar till det ännu mer.
Jag är INTE nöjd.
/W

Attitudeswe
Gör en analys över när du förbrukar el och överväg att automatisera din största förbrukares effektanvändning. T.ex. en gammal VVB kan för 3000kr (inkl 1h elektriker) bli smart och göra att du får säg 2.5kW effekttopp istället för 5.5kW.

Beroende på priset på effekt kan det löna sig redan på ett år.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Att elen är dyrare på natten ibland luddar till det ännu mer.
Jag är INTE nöjd.
/W
Elhandelspriset har ingenting med elnätavtalet att göra.

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.