12 475 läst ·
53 svar
12k läst
53 svar
EFFEKTAVGIFT!!! Luddigt avtal, vad betyder det för mig?
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Det var en rejäl höjning av årsavgiften (tittade på 16 A då det är det jag själv har).Workingclasshero skrev:
Vattenfall som jag har kommer säkert att införa effektariff de också när de bytt ut alla elmätare (beräknas klart 2024).
Kan man styra sin förbrukning så man undviker effekttoppar 07.00-20.00 under vintern så tror jag inte det behöver bli så mycket dyrare än med nuvarande system.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Nätföretagen har sina uppsatta intäktsramar. De kan inte öka sina intäkter med den här förändringen. Men det kan ju bli en annan (sannolikt bättre) fördelning mellan kunderna.
Redigerat:
Det skall beräknas som kostnadsneutralt tror jag så har man möjligheten att styra sin förbrukning och tänker efter lite så behöver det inte alls bli dyrare.N Nalleman64 skrev:Det var en rejäl höjning av årsavgiften (tittade på 16 A då det är det jag själv har).
Vattenfall som jag har kommer säkert att införa effektariff de också när de bytt ut alla elmätare (beräknas klart 2024).
Kan man styra sin förbrukning så man undviker effekttoppar 07.00-20.00 under vintern så tror jag inte det behöver bli så mycket dyrare än med nuvarande system.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Lite beror det på vilken modell det aktuella elföretaget väljer. Som det ser ut i detta fall (Telge) ser det inte alls illa utF fsn skrev:
Jag undersökte några olika företag när det började talas om effekttariffer. Det fanns några skräckexempel och Jukkasjärvi energi var något bland det allra värsta med ett riktigt dyrt upplägg.
Nej, de får inte öka sina intäkter över sin intäktsram.
spelar ingen roll, totalt sett måste det ändå vara kosrnadsneutralt men alla har lite olika modeller. Göteborg Energi har tex samma effekttaxa året om, dygnet runt. Ingen ”rabatt” öht för att styra sin förbrukning till lågtrafikperioder. Men kostnadsneutralt är det.N Nalleman64 skrev:Lite beror det på vilken modell det aktuella elföretaget väljer. Som det ser ut i detta fall (Telge) ser det inte alls illa ut
Jag undersökte några olika företag när det började talas om effekttariffer. Det fanns några skräckexempel och Jukkasjärvi energi var något bland det allra värsta med ett riktigt dyrt upplägg.
Har också telge och har räknat på detta.
För mig blir det en 42% prishöjning om jag är duktig och flyttar förbrukningen till nätter.
Jag har 16A säkring och en förbrukning på 8000kWh
2325kr för säkringen
0.2225kr/kwh * 8000 = 1780kr
Ger totalt 4105kr/år
Med det nya systemet
4545 kr för säkringen (redan där är 10% dyrare)
Hög tariff 2500 *0.1138 = 284kr
Låg tariff 5500 *0.0225 = 124kr
Effektavgift 3kw *5 månader*60=900kr (då är det bara värme och lyse som är igång 07-20, ingen tvätt, matlagning, dusch, eller laddning av bil).
5853kr/år
=42% prishöjning
Det går att göra en överslag för hur det skulle bli för dig men med största sannolikhet blir det dyrare. Har räknat åt några kompisar och det är samma lika. lite fult att det börjar gälla i juli och sen kommer det slå till i nov och komma en fet räkning lagom till jul.
Om du lägger upp din förbrukning per månad, säkringsstorlek och typ av uppvärming, elbil, hur ni duchar och tvättar osv så kan jag göra ett överslag.
För mig blir det en 42% prishöjning om jag är duktig och flyttar förbrukningen till nätter.
2325kr för säkringen
Ger totalt 4105kr/år
Med det nya systemet
Effektavgift 3kw *5 månader*60=900kr (då är det bara värme och lyse som är igång 07-20, ingen tvätt, matlagning, dusch, eller laddning av bil).
5853kr/år
=42% prishöjning
Det går att göra en överslag för hur det skulle bli för dig men med största sannolikhet blir det dyrare. Har räknat åt några kompisar och det är samma lika. lite fult att det börjar gälla i juli och sen kommer det slå till i nov och komma en fet räkning lagom till jul.
Om du lägger upp din förbrukning per månad, säkringsstorlek och typ av uppvärming, elbil, hur ni duchar och tvättar osv så kan jag göra ett överslag.
Redigerat:
Var ligger brytpunkten? För det är rätt uppenbart att Telges modell inte är gynnsam för de som håller nere sin förbrukning. Det där borde dom få en del skit för faktiskt.schnyggve skrev:
Har också telge och har räknat på detta.
2325kr för säkringen
Ger totalt 4105kr/år
Med det nya systemet
5853kr/år
=42% prishöjning
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Jag räknar också på det, har Telge vi med.
I snitt 2012-2021 har det blivit 7573kr/år
Använder jag samma siffror så blir det ca 7% höjning för oss. Med antaganden att nov-mars är förbrukning fördelad 50% låg-/höglast osv.
Men detta är ju för att vi historiskt haft en förbrukning på 22 000kwh/år, med el-panna. Nu är luftvattenvärmepumpen beställd så skillnaden kommer bli ännu högre. Sänker vi års-förbrukningen med 30% med nya pumpen så blir nya sättet att debitera nästan 30% dyrare än innan.
Men detta är inte helt exakt räknat eftersom jag inte vet vår peak Timeffekt varje månad (antagit 5kw) och fördelningen mellan låg-/höglast förbrukning. Men att det ska vara ett nollsummespel verkar inte helt stämma.
Använder jag samma siffror så blir det ca 7% höjning för oss. Med antaganden att nov-mars är förbrukning fördelad 50% låg-/höglast osv.
Men detta är ju för att vi historiskt haft en förbrukning på 22 000kwh/år, med el-panna. Nu är luftvattenvärmepumpen beställd så skillnaden kommer bli ännu högre. Sänker vi års-förbrukningen med 30% med nya pumpen så blir nya sättet att debitera nästan 30% dyrare än innan.
Men detta är inte helt exakt räknat eftersom jag inte vet vår peak Timeffekt varje månad (antagit 5kw) och fördelningen mellan låg-/höglast förbrukning. Men att det ska vara ett nollsummespel verkar inte helt stämma.
Enligt lagen så skall det vara ett nollsummespel.U Utsliten och utdömd skrev:Jag räknar också på det, har Telge vi med.
Alla nollsummespel där man börjar med en REJÄL höjning av den fasta avgiften (årsavgiften) innebär ju att man redan där drastiskt minskat möjligheten att påverka sin kostnad (och därmed incitament för optimering etc) eftersom den fasta avgiften plötsligt blev dominerande på totalen.F fsn skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
får jag ner peak-timeffekten till 2kw (kommer aldrig hända) och fördelningen på låg/hög till 30/70 så borde jag få samma kostnad sen med lvvp.F fsn skrev:
Men vi går ofta och lägger oss 21-22 så det återstår att se, men jag är skeptisk
Redigerat:
Japp, det är uppenbart. Samt att man helst skall ha en hög årsförbrukning på 25-28000kWh med fördel natt för att det skall gå ihop. Telge verkar vara idioter.martin43 skrev: