2 654 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Effekt av tilläggsisolering i "höghus"?
Visst borde det vara så? Fläktanläggningen som står på vinden är ett gigantiskt monster som dånar likt en jumbojet... Borde rimligen vara enorma mängder luft som flyttas...Rickard.ag skrev:
Finns det några vettiga sätt att återvinna energin i frånluften i ett större hus? Jag tänker att FTX blir en enorm operation eftersom det kräver att man kompletterar med tilluftskanaler?
Finns det kanske lösningar som går att "docka" mot fjärrvärmeväxlaren? Jag tänker nått liknande en frånluft-värmepump där man utvinner energin i frånluften och sen använder den till att höja tempen på tilloppet i det vattenburna systemet så att man minskar mängden köpt energi via fjärrvärmen?
Det är inte ovanligt med såna lösningar typ FLVP i större format. Ett exempel du kan söka på är EcoHeater från IV Produkt. De är inte speciellt dyra och enkla att ansluta på olika sätt så en ganska bra sparbössa i många fall.
Ett bra tips Kasken!
https://www.ivprodukt.se/produkter/home-concept-ecoheater#
med en reservation. De kopplingar där FLVP värmer upp radiatorreturen innan den kommer till fjärrvärmecentralen (seriekoppling) kommer fjärrvärmebolaget ha synpunkter på eftersom en sådan lösning höjer fjärrvärmecentralens returtemperatur till fjärrvärmenätet och därmed höjer även flödet/pumparbetet. Av denna anledning har fjärrvärmebolag på många håll infört s k flödestaxa (man betalar inte bara för kWh utan även för m3 använt fjärrvärmevatten). Och vidare, kan det även finnas avkylningstaxa (de kunder som har returtemperatur högre än genomsnittet betalar proportionell straffavgift).
De lösningarna där man blandar flöde från FLVP och från fjärrvärmecentralen i en blandningsventil är OK (parallellkoppling).
Att producera tappvarmvatten med FLVP är problematiskt eftersom det blir samma problem som innan - seriekoppling där FLVP tar baslast och fjärrvärmecentralen spetslast, med mycket dålig returtemperatur som följd.
https://www.ivprodukt.se/produkter/home-concept-ecoheater#
med en reservation. De kopplingar där FLVP värmer upp radiatorreturen innan den kommer till fjärrvärmecentralen (seriekoppling) kommer fjärrvärmebolaget ha synpunkter på eftersom en sådan lösning höjer fjärrvärmecentralens returtemperatur till fjärrvärmenätet och därmed höjer även flödet/pumparbetet. Av denna anledning har fjärrvärmebolag på många håll infört s k flödestaxa (man betalar inte bara för kWh utan även för m3 använt fjärrvärmevatten). Och vidare, kan det även finnas avkylningstaxa (de kunder som har returtemperatur högre än genomsnittet betalar proportionell straffavgift).
De lösningarna där man blandar flöde från FLVP och från fjärrvärmecentralen i en blandningsventil är OK (parallellkoppling).
Att producera tappvarmvatten med FLVP är problematiskt eftersom det blir samma problem som innan - seriekoppling där FLVP tar baslast och fjärrvärmecentralen spetslast, med mycket dålig returtemperatur som följd.
Returtemperaturen blir högre, men flödet ökar definitivt inte.
Ja, det minskar totalt sätt på samma sätt som den köpta energimängden kommer att minska tack vare FLVP. Men förhållandet m3/kWh kommer att öka och då kommer det sammantagna kWh priset att öka. Det får man ta hänsyn till när man beräknar besparing som FLVP ska ge.
Tack för det utförliga svaret.J janusz_w skrev:Ett bra tips Kasken!
[länk]
med en reservation. De kopplingar där FLVP värmer upp radiatorreturen innan den kommer till fjärrvärmecentralen (seriekoppling) kommer fjärrvärmebolaget ha synpunkter på eftersom en sådan lösning höjer fjärrvärmecentralens returtemperatur till fjärrvärmenätet och därmed höjer även flödet/pumparbetet. Av denna anledning har fjärrvärmebolag på många håll infört s k flödestaxa (man betalar inte bara för kWh utan även för m3 använt fjärrvärmevatten). Och vidare, kan det även finnas avkylningstaxa (de kunder som har returtemperatur högre än genomsnittet betalar proportionell straffavgift).
De lösningarna där man blandar flöde från FLVP och från fjärrvärmecentralen i en blandningsventil är OK (parallellkoppling).
Att producera tappvarmvatten med FLVP är problematiskt eftersom det blir samma problem som innan - seriekoppling där FLVP tar baslast och fjärrvärmecentralen spetslast, med mycket dålig returtemperatur som följd.
Jag har ingen koll alls på hur vi blir debiterade idag, jag har bara den totala summan vi betalar per år.
Jag får helt enkelt sätta mig in i detta. Sitter vi i dagsläget med uppvärmningskostnader på över 1,5 miljoner så borde det absolut finns pengar att spara... Även rätt tunga investeringar går att motivera, med rimlig återbetalningstid.
Men om jag bara tillåts tänka högt....
Är det fullständigt orimligt att tänka i banorna med en stor FLVP som "primär" värmekälla, sen spetsa med fjärrvärmen?
Jag kanske har riktig otur när jag tänker nu, men vore inte detta en rätt effektiv lösning? Jag har dock som sagt ingen koll på vad vi har för fasta resp rörliga avgifter för fjärrvärmeanslutningen.
Det är en realistisk lösning.
I min förra BRF sänkte man fjärrvärmekostnaden med 30%.
Med injustering av värmeanläggningen med nya ventiler och växlare med mera.
Det sattes även in nya termostater i elementen som gav max 21 grader.
Nackdelen var de som gnällde i flera år efter det på att de inte kunde ha 25 grader inomhus.
Undrar om dessa skulle vara lika värmekåta om det var individuell betalning av fjärrvärmen per lägenhet.
Åtgärden med injustering gjorde att man kunde låta avgifterna ligga kvar på samma nivåer som innan och betala investeringar i fastighetens med hjälp av överskottet istället.
Så tipset är som sagt att se över uppvärmningen och inte bara isolering.
(det är väldigt bra att se över tilluft och tätning runt fönster. Tilluft bör ju värmeväxlas med utluft så att man inte behöver värma den i onödan. Med mera)
Med injustering av värmeanläggningen med nya ventiler och växlare med mera.
Det sattes även in nya termostater i elementen som gav max 21 grader.
Nackdelen var de som gnällde i flera år efter det på att de inte kunde ha 25 grader inomhus.
Undrar om dessa skulle vara lika värmekåta om det var individuell betalning av fjärrvärmen per lägenhet.
Åtgärden med injustering gjorde att man kunde låta avgifterna ligga kvar på samma nivåer som innan och betala investeringar i fastighetens med hjälp av överskottet istället.
Så tipset är som sagt att se över uppvärmningen och inte bara isolering.
(det är väldigt bra att se över tilluft och tätning runt fönster. Tilluft bör ju värmeväxlas med utluft så att man inte behöver värma den i onödan. Med mera)
Klicka här för att svara
