Det kan mycket väl ha att göra med att laddomaten sitter felmonterad.

Interncirkulationskretsen skall ju bara stjäla vatten från laddkretsen och inte helt vända flödesriktningen i t-röret som det är nu.

Tillägg:
Läste nog tråden lite slarvigt... Du har alltså inga problem med att pumpen i laddpaketet tar luft?

Då är nog mitt råd rätt värdelöst...

Redigerat:
När tempen i toppen når ca 80 grader börjar värmen gå neråt i tanken därefter så eldar jag tills botten är uppe i ca 83 grader då brukar vedilägget vara utbrunnet och då brukar jag sluta elda. därav tempen på ca 83 grader i tankarna.
Hur justerar man upp maxtermostaten på panna och var sitter den?

_ap_ skrev:
begriper inte hur det kan finnas luft i en anläggning som gått 200 timmar?

Det är inget konstigt alls, vatten som innehåller så lite luft att den tar åt sig luft vid 50 grader släpper luft när vattnets temp ökar vilket det gör i pannan. Laddomatens ventil står halvöppen och det mesta vattnet cirkulerar, det blir ingen kraft kvar från pumpen att orka trycka ner luft till tankarna.

Det är konstigare att du lyckas om du slarvar med rördragningen, vilket laddpaket använder du?

gravis skrev:
När tempen i toppen når ca 80 grader börjar värmen gå neråt i tanken därefter så eldar jag tills botten är uppe i ca 83 grader då brukar vedilägget vara utbrunnet och då brukar jag sluta elda. därav tempen på ca 83 grader i tankarna.
Hur justerar man upp maxtermostaten på panna och var sitter den?
Du får fortsätta elda lite till då, så märker du om det lyckas. När varmare vatten kommer tillbaks kommer tempen ut till tankarna att stiga så att det som nu är drygt 80℃ blir kanske >95℃ det är då som din maxtermostat eventuellt kommer bryta. Den sitter i pannans "instrumentpanel" och under ett litet skruvlock sitter återställningsknappen att trycka på när det svalnat om den löst ut. Justering gör man via en skruv på baksidan av termostaten men det ska du inte göra om du ändå lyckas ladda tankarna +90℃ om du inte känner dig trygg i hur du ska göra.

Redigerat:
analog skrev:
Det kan mycket väl ha att göra med att laddomaten sitter felmonterad.

Interncirkulationskretsen skall ju bara stjäla vatten från laddkretsen och inte helt vända flödesriktningen i t-röret som det är nu.

Att interncirkulationen går åt vänster och vatten till tankarna till höger har ingen betydelse, funktionen är den samma.

Matss skrev:
Att interncirkulationen går åt vänster och vatten till tankarna till höger har ingen betydelse, funktionen är den samma.
Jag har själv gjort det här felet på min panna, vid normal installation så klyver man ju vattnet horisontiellt dvs. interncirkulationen tar vatten från botten av röret.

Som det är draget hos gravis så klyvs vattnet vertikalt till höger och vänster i t-röret,
och vart tror du eventuella luftbubblor i röret färdas?

Men detta är bara ett problem så länge det finns luft kvar i systemet...

pr95 skrev:
Luft i systemet
Förekommer luft i slingorna uppstår ett susande ljud. Luften kan finnas i slingorna på grund av otillräcklig avluftning eller felaktig tryckuppsättning i anläggningen. Vid avluftning av en golvvärmeinstallation måste slingorna spolas igenom med tappvatten för att få tillräcklig hastighet på vattnet genom rören. Eftersom golvvärmeslingorna ligger horisontellt i hela sin längd är det svårt för luften att ta sig ut ur slingan av egen kraft varje luftbubbla måste tvingas ut ur slingan genom en tillräckligt hög vattenhastighet.

Felaktig tryckuppsättning i anläggningen
Luft kan komma in i golvvärmeslingorna trots att anläggningen vid ett flertal tillfällen avluftats. Det kan bero på att luft tränger in pga att tryckfallet i golvvärmeslingorna är större än tryckuppsättningen över cirkulationspumpen. Vattnet på en sträcka av returledningen närmast pumpen kommer då att ha ett undertryck. Undertrycket gör att luft kan tränga in genom kopplingar och förbi axeltätningar på cirkulationspumpen eller packboxar i anläggningen.
Intressant, för vissa system blir ju aldrig kvitt denna luft så nog kommer den in på något sätt?

analog skrev:
Jag har själv gjort det här felet på min panna, vid normal installation så klyver man ju vattnet horisontiellt dvs. interncirkulationen tar vatten från botten av röret.

Som det är draget hos gravis så klyvs vattnet vertikalt till höger och vänster i t-röret,
och vart tror du eventuella luftbubblor i röret färdas?

Men detta är bara ett problem så länge det finns luft kvar i systemet...

Och luft finns det ju alltid i vattnet, det är mycket möjligt att det förvärrar situationen men jag tror att får man ner det horisontella röret så funkar det. Men ska TS ändå börja såga i rören är det ju enkelt att ansluta laddomaten med ett T nedåt.

_ap_
Matss skrev:
Det är konstigare att du lyckas om du slarvar med rördragningen, vilket laddpaket använder du?
Rörmontaget är inte gjort av oss, utan div rörmockare.

Principen på laddpaketen är däremot samma överallt, pump och shunt med shuntmotor.

Sen skulle jag inte kalla det slarv om man är tvungen att gå i tex. tak med både
tillopp och retur.

Bifogar en bild på en "slarvig" installation, utförd av oss, där både tillopp och retur går lågt mot tank och åt andra hållet i tak innan det går ner i kulvert.
Luftproblem? Nä.

• 025small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Styrs möjligen shunten av pannans temp?

_ap_
Nja, den konstanthåller returen på 60-70 grader.

Det jag far efter är om shunten skulle stänga återcirkulationen vid ånglås. För gör den det så orkar ju pumpen trycka över luften till tanken.

_ap_
Förstår.. Det jag kan anmärka är att pumparna i dessa laddpaket oftast är betydligt större än i typ laddomat21.
Under normal drift går pumpen på kanske 50% av max effekt
skulle nu pannan stiga i temp finns det kanske kvar nog mycke pump kapacitet för att trycka bort lite luft.

Nu har jag proveldat för att se hur högt jag kan elda upp tankarna med befintlig rördragning. I tanktoppen blev det 85 grader och i botten ca 90 grader. Vid dessa temperaturer i tankarna så löste maxtermostaten ut och pannan stannade.

Borde det inte vara varmast i toppen??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.