Jag har skorsten på toppen av kaminen och en täck-skiva bak om röken ska gå ut bakåt. Jag lossade täckbrickan som bara är fastklämd och då jag petade lite på den runda tjocka täckplåten i kaminen mot rökgaserna, och den lossnade(!) och for ner i innanmätet i kaminen mellan kaminen och manteln!! Totalt haveri och bara att stänga ned eldningen idag.
Många frågor behöver få svar.
- Hur ska jag kunna lirka upp den tunga runda täckplåten från innanmätet på kamin.
- Hur var den fäst? Innan den for ner såg jag inga skruvhål.
- I rökutrymmet sitter det en fläns med tre skruvar från insidan, men inga brottanvisningar mot täckplåten
- Mellan fläns och kaminväggen i rökutrymmet finns nån slags packning (gullfiber?)
- Hur är det monterat?

Kaminen är från 2004 och används som husets huvudsakliga energikälla vintertid så jag vill få fart på den så snart som möjligt. Kör både pellets och ved. Har gott om utrymme bakom kamin då det går upp en trappa där.

• Närbild av rostig kant på en rund täckplåt inne i en kamin, delvis täckt med sot och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning på baksidan av en kamin där en rund täckplåt har lossnat och fallit in i kaminens innandöme. Tre andra hål syns också på panelen.
    Skapa konto
Redigerat:
Mats-S
Fabrikat och modell på kaminen?
Täckskivan som ramlat ner kanske går att fiska upp med magnet?
Eller kraftig ståltråd som du har en skarp u-böj i änden på så att du kan "kroka" fast den?
Eller en smal lång pincett, typ som man har till matlagning (metall eller plast).

• Gilla
DagSa
  • Laddar…
DagSa DagSa skrev:
Många frågor behöver få svar.
- Hur ska jag kunna lirka upp den tunga runda täckplåten från innanmätet på kamin.
- Hur var den fäst? Innan den for ner såg jag inga skruvhål.
- I rökutrymmet sitter det en fläns med tre skruvar från insidan, men inga brottanvisningar mot täckplåten
- Mellan fläns och kaminväggen i rökutrymmet finns nån slags packning (gullfiber?)
- Hur är det monterat?
Tror jag hittat lite svar själv på nätet. Dock: Hur få upp täckplåten som for ner i djupet?
En bild ur manualen för RAIS MINO, som är stommen för Ecotec Tyr, ger lite svar. Det ska nog vara tre M6 piggar på täckplåten som lossnat. Pigg och mutter sitter kvar i kaminen på flänsen.
Får jag bara upp täckplåten/rökluckan så kan jag gänga om med nya bultar och skorstenskitt.

• Monteringsillustration från en manual för täckplåt till RAIS MINO med stegvisa instruktioner att fästa plåten med tre M6-muttrar.
    Skapa konto
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
DagSa DagSa skrev:
Får jag bara upp täckplåten/rökluckan så kan jag gänga om med nya bultar och skorstenskitt.
Kom på en till variant att fiska, kanske två vanliga metkrok fungerar 🤔
Låt fantasin flöda, tänk utanför boxen 😉

Mats-S Mats-S skrev:
Fabrikat och modell på kaminen?
Täckskivan som ramlat ner kanske går att fiska upp med magnet?
Eller kraftig ståltråd som du har en skarp u-böj i änden på så att du kan "kroka" fast den?
Eller en smal lång pincett, typ som man har till matlagning (metall eller plast).
Utrymmet är ju bara någon centimeter, och täckplåten ca 3 mm tjock och ca 15 cm rund. Det finns knappt något att greppa med. Längst ned finna ju fläktar som blåser in, men där är hålen för små.
En utmaning för helgen.
Funderar på ett tjockt rep som ska träs ner och runt och upp igen.

Frågan är hur mycket som är kvar av täckskivan med tanken på hur det ser ut runt kanten i hålet - kanske bättre att tillverka en ny skiva med hjälp av någon verkstad/smidesföretag i närheten (eller köpa den som reservdel då produkten verkar fortfarande aktiv i försäljning) om den som ramlat ned inte påverkar kaminen i andra avseenden som ventilation/cirkulation av värmen i någon märkbar grad.

X xxargs skrev:
Frågan är hur mycket som är kvar av täckskivan med tanken på hur det ser ut runt kanten i hålet
Skivan är OK och har samma godstjocklek som kamin i övrigt. Har fått upp den nu!
Den hade fastnat en bit ned mot pellets mataren. Jag rullade den åt sidan med trådar från hyllupphängare. Därefter borrade ett 5mm hål och ett 3mm hål i skivan. Träde in en styv tråd i hålet med riktning uppåt med ett stopp i nedändan. Sedan dra upp skivan. Gängat upp hålet och i med en 6mm skruv så den biten är klar nu.
Nu ska skivan åter monteras med ny skruv i nya gängade hål.
Mycket jobb får ingenting.

• Person håller en plåt med ett runt urtag och hål, förberedd för montering med ny skruv efter att ha fastnat i pellets mataren.
    Skapa konto
  • Händer justerar en panel med ett borrat hål och en tråd, del av en kamin eller pelletsmatare.
    Skapa konto
Det där var faktiskt tänk utanför box i att få upp skivan - kan inte annat än göra tummen upp för detta!!

Det såg ut att vara väldigt mycket liknande 'brottytor' i kanten runt hålet - är det något som kommer från täckskivan eller eller är det saker som byggts på från eldningen över åren eller rent av den gamla tätningsmassan?

Själv tycker jag att det är lite tur att det hände medans du gjorde något med kaminen, det kanske inte hade varit lika kul om skivan ramlade medans det oövervakat eldade i kaminen med pellet och gå med hål rakt ut bak med kanske både eld och rökgaser en tid innan det upptäcks..

• Gilla
DagSa
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det där var faktiskt tänk utanför box i att få upp skivan - kan inte annat än göra tummen upp för detta!!

Det såg ut att vara väldigt mycket liknande 'brottytor' i kanten runt hålet - är det något som kommer från täckskivan eller eller är det saker som byggts på från eldningen över åren eller rent av den gamla tätningsmassan?

Själv tycker jag att det är lite tur att det hände medans du gjorde något med kaminen, det kanske inte hade varit lika kul om skivan ramlade medans det oövervakat eldade i kaminen med pellet och gå med hål rakt ut bak med kanske både eld och rökgaser en tid innan det upptäcks..
Tack för komplimangen. Som du säger så var det nog tur att den rasade ner medans jag såg på. Det kunde hända när som helst annars.

Tätningsmassan var nån slags tunn elefantmatta och regn som kommit ner genom skorsten har gjort att det rostat på bägge sidor som sugits upp av packningen. Troligen sprängt av bultarna då det expanderat som rost gör.

Nu är det monterat igen och kittet. Ingen packning utan bara kitt. Hålet jag gjorde har jag satt i en extra lång skruv och om den faller så kommer den inte så långt😆.

• Rund öppning i metall med tre synliga skruvar och mörkare kitt runt kanterna, omgiven av en ljusare bakgrundsyta.
    Skapa konto
Om du får en massa vatten via skorstenen som når pannan så skulle jag kolla att det dels är regnvatten som kommer och inte kondens av eldningen som rasar tillbaka för att skorstenen kyler för mycket eller att du har en användarmönster med korta eldningsperioder där skorsten hinner kallna mycket mellan perioderna.

Vatten som rinner in efter insidan av skorsten innehåller ofta mycket syror inklusive svavelsyra (ja, att bränna ved avger också en smula svavel som till liten del kan bli svavelsyra i skorstensstocken) och det har starkt korrosiv verkan som du med detta redan har märkt.

Är det murad stock så skulle jag säga att det är väldigt sällan att regnvatten når så långt ned att det börja rinna in i pannan/kamin ens efter en väldigt häftig skur - teglet suger upp mycket (all) vatten och sedan försvinner snart igen med självdraget när det är torrare igen och snabbare förstås på om man också eldar (lite lugnt först) - har det regnat väldigt mycket under flertal dagar så brukar jag köra kaminen med lugn eldning till en början just för att med värmen få ut en del av vattnet som samlas i stockens tegel

Om det är säkerställt att det är regnvatten som rinner in hela vägen (om det tex. är plåtrörsskorsten av något slag) så skulle jag skarp fundera på en regnskydd över utloppet, speciellt om det står länge oledat i perioder och av det får in vatten i kaminen.

Om vattnet är av kondens från eldningen så börja prova med att elda i längre perioder som gör skorstenstocken varmare högre upp, kanske isolera överdelen bättre - för oljepannor satte man ofta smalare rör i rostströg stål i befintlig rökkanal i murstock för att få upp rökgastemperaturen bättre och högre upp i skorstenen med den mindre rökgasmängden just för att det inte skulle kondensera ut svavelsyra i skorstenen, vilket krävde i princip 180 grader C i rökgastemperatur till väldigt nära skorstenstoppen för att inte få svavelsyrautfällning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.