Byggahus.se

Ni med Ecotec Tyr

1. L
    Medlem · 6 inlägg

LinusMarton

Medlem
    Hej ni som har Ecotec Tyr!
    Jag köpte ett radhus i somras som har en sådan och har lite dålig koll på den. Manualen är lite sparsam och tar inte upp vissa delar.

1. Konvektionsfläktar
    Dom sitter bak längst ner vid golvet? Som jag förstår ska dom blåsa ut värmen i rummet. Jag hör att dom går men kan inte känna att det blåser någonstans. VAR är tanken att dom ska blåsa ut? Rakt fram ovanför luckan?
    Kan något vara blockerat?

2. Spjäll
    Spjället under luckan nämns i manualen men jag har även ett vred i skorstensröret ovanför kaminen. Ska det vara öppet max? Nu har jag det halvöppet...

3. Strålskyddsplåt
    Det står i manualen att man ska ha strålskyddsplåten på baksidan när man vedeldar. Gör det något om den hänger där även med pellets? Min är alltid på just nu.

Tror det var allt för nu

2. E
    Medlem · 8 inlägg

e

Medlem
    Dåligt med svar här så jag gör ett försök
    1. Luften kommer ut under den översta plåten på kaminen. Om du som jag har skorsten ut baktill så kan du enkelt lyfta den och se ner på sidorna av kaminen.
    Jag upplever skillnad luftflöde när jag startar fläkten men skulle gärna vilja veta hur man på ett enkelt sätt kommer åt för att göra rent och eventuellt smörja upp.
    2. Spjället på skorstenen har jag hört ska stå halvöppen (så mycket stängt som möjligt) för att inte få för mycket drag. Men det beror också på dimension på skorsten.
    3. Jag har alltid haft min på, pellets som ved.

3. L
    Medlem · 6 inlägg

LinusMarton

Medlem
    Tack för svar! Det är inte lätt alltid att hitta info om den här kaminen :)

Jag har skorstenen rakt upp så det är lite svårt att lyfta den misstänker jag. Men jag känner inget luftflöde alls där. Jag har provat att hålla upp lite papper men det rör sig inte direkt. Jag får kika vidare om det är igenproppat med damm eller något.

Vet du hur varm din kamin blir ungefär?

Och, om man vill elda med ved. Är det bara att plocka ur kuggringen, lägga på plattan som täcker koppen och sen köra på?

Redigerat 11 feb 09:28
  4. E
    Medlem · 8 inlägg

e

Medlem
    Ja, för att elda med ved gör jag precis så. Rosettventilen under luckan ska vara helt öppen när man eldar ved, annars stängd. Se även till att spjället på skorstenen är helt öppet.
    Angående temperatur, vad tänker du på? Med pellets är kaminen inte jättevarm, det går att hålla på de flesta ytor utom luckan. Med ved är det en annan sak, då är den het. :D

5. L
    Medlem · 6 inlägg

LinusMarton

Medlem
    Ah, tack, jag hade ingen koll på detta med rosettventilen.

Ang. temperaturen så läste jag i någon annan post här att någon inte tyckte deras Tyr blev speciellt varm med pellets. Vår blir ju varm men inte jättehet! Men då är det säkert normalt då :)

Tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.