85 384 läst ·
787 svar
85k läst
787 svar
Ebba Busch köper hus
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag tror inte detta har med höger och vänster att göra oavsett vilken topp politiker det var frågan om så tror jag att löpsedlarna skulle se likadana ut allt för att sälja tidningar.Maskintok skrev:
Det blir så om topp politiker bråkar med vanligt folk.
Jösses vad okunnig du är. Ebba anlitade minst två mäklare, det hade inte påverkat någonting om hon anlitat ytterligare en.Hyltran från Veglemyren skrev:
Fråga 1 Om man skriver den typen av kontrakt så är risken större att man ska få problem. Hon kunde löst det på så sätt att hon bekostnad mäklaren istället. Och om säljaren inte vill skriva på under de omständigheterna skulle jag dra mig ur affären.
Fråga 2 Hand penningen han kanske har ”slussat iväg” pengarna och har så mycket skulder att han inte kan hosta fram motsvarande summa. Och då måste Ebba verkligen ta detta till domstol om hon inte vill acceptera att hon blivit lurad.
Esbjörn kunde anlitat en mäklare om han velat, men inte heller det hade förändrat någonting.
Ebba har gjort allt hon kan och till sist återstod bara en utväg, den utväg som Esbjörn tvingade fram genom att göra sig själv oanträffbar för Ebba.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ja hon anlitade mäklare men de friskrev sig och när Esbjörn inte vill ha mäklare borde hon anat ugglor i mossen.S Snickerick skrev:Jösses vad okunnig du är. Ebba anlitade minst två mäklare, det hade inte påverkat någonting om hon anlitat ytterligare en.
Esbjörn kunde anlitat en mäklare om han velat, men inte heller det hade förändrat någonting.
Ebba har gjort allt hon kan och till sist återstod bara en utväg, den utväg som Esbjörn tvingade fram genom att göra sig själv oanträffbar för Ebba.
Och om det nu är så att mäklaren friskrev sig inte påverkar någonting varför gör mäklaren det då? Om det ändå inte har någon betydelse?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Hon anlitade väl mäklare för värdering och sen anlitade hon en mäklare för kontaktskrivning (detta kostar väl några tusenlappar) normalt anlitas ju mäklare för att mäkla hus, men då av säljaren. Nu ville ju denna säljare inte anlita någon mäklare (tyckte väl det var dyrt och onödigt, stod ju nån artikel här att det kan kosta omkring 75 000 kr)Hyltran från Veglemyren skrev:
Tror aldrig jag hört om någon köpare som anlitat en mäklare för annat än kontaktskrivning, och detta är mycket billigare. Här är ett exempel där det kostar under 10 000 kr.
https://maklarsakrat.se/?utm_source...lawHW5zaUma4VUN0lJZgzQTcmiBE-aGRoCIgIQAvD_BwE
Det är tragiskt att du har så dålig koll. Mäklaren som bistod med avtalet har inte friskrivit sig från någonting. Han har på ett korrekt och professionellt sett informerat parterna om vilket ansvar han har och vilket ansvar han inte har, och aldrig haft. Man kan inte friskriva sig från ansvar man aldrig haft eller skulle ha haft. En friskrivning är en klausul i ett avtal där den ena parter frånsäger sig ett ansvar denne parten annars skulle ha haft. Mäklaren är inte en part i avtalet och han har inte heller friskrivit sig från något ansvar han annars skulle ha haft. Det kan han inte göra eftersom han dels inte är en part i avtalet och det ansvar han faktiskt har dessutom inte är dispositivt.Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag skulle kunna skriva att jag inte är ansvarig för vad USA's militär hittar på i Afghanistan. Du kan kalla det för en friskrivning om du vill, men i själva verket är det bara en upplysning om vilket ansvar jag inte har, aldrig har haft och aldrig skulle komma att få.
Det är fullt naturlig att två parter som är överens om en fastighetsöverlåtelse inte anlitar en mäklare för att genomföra affären. Varför skulle de?
Om du skall sälja en bil och du och köparen är överens, inte kommer ni då på idén att åka till en bilhandlare och be att få göra affären genom honom. Det är bara urbota korkat.
Alla dessa meningslösa okunniga kommentarer från skribenter som dig visar bara att ni har en dold agena som syftar till att smutskasta en part i affären. Det har absolut ingenting med affären att göra och är fjärran ifrån sanning och verklighet. Ni är verkligen den värsta sortens människor som bara är ute efter att smutskasta andra.
mäklaren friskrev sig pga att är anhörig till Ebbas väninna..S Snickerick skrev:Det är tragiskt att du har så dålig koll. Mäklaren som bistod med avtalet har inte friskrivit sig från någonting. Han har på ett korrekt och professionellt sett informerat parterna om vilket ansvar han har och vilket ansvar han inte har, och aldrig haft. Man kan inte friskriva sig från ansvar man aldrig haft eller skulle ha haft. En friskrivning är en klausul i ett avtal där den ena parter frånsäger sig ett ansvar denne parten annars skulle ha haft. Mäklaren är inte en part i avtalet och han har inte heller friskrivit sig från något ansvar han annars skulle ha haft. Det kan han inte göra eftersom han dels inte är en part i avtalet och det ansvar han faktiskt har dessutom inte är dispositivt.
Jag skulle kunna skriva att jag inte är ansvarig för vad USA's militär hittar på i Afghanistan. Du kan kalla det för en friskrivning om du vill, men i själva verket är det bara en upplysning om vilket ansvar jag inte har, aldrig har haft och aldrig skulle komma att få.
Det är fullt naturlig att två parter som är överens om en fastighetsöverlåtelse inte anlitar en mäklare för att genomföra affären. Varför skulle de?
Om du skall sälja en bil och du och köparen är överens, inte kommer ni då på idén att åka till en bilhandlare och be att få göra affären genom honom. Det är bara urbota korkat.
Alla dessa meningslösa okunniga kommentarer från skribenter som dig visar bara att ni har en dold agena som syftar till att smutskasta en part i affären. Det har absolut ingenting med affären att göra och är fjärran ifrån sanning och verklighet. Ni är verkligen den värsta sortens människor som bara är ute efter att smutskasta andra.
Tror han är bror till henne..
Så för att inte skapa en intressekonflikt...
helt sant.S Snickerick skrev:Det är tragiskt att du har så dålig koll. Mäklaren som bistod med avtalet har inte friskrivit sig från någonting. Han har på ett korrekt och professionellt sett informerat parterna om vilket ansvar han har och vilket ansvar han inte har, och aldrig haft. Man kan inte friskriva sig från ansvar man aldrig haft eller skulle ha haft. En friskrivning är en klausul i ett avtal där den ena parter frånsäger sig ett ansvar denne parten annars skulle ha haft. Mäklaren är inte en part i avtalet och han har inte heller friskrivit sig från något ansvar han annars skulle ha haft. Det kan han inte göra eftersom han dels inte är en part i avtalet och det ansvar han faktiskt har dessutom inte är dispositivt.
Men istället för att sköta affären så valde man att upprätta ett kontrakt bara mellan parterna..
Sedan att mäklaren är bror till en annan känd person är inte relevant i det stora.
Inte alls.Maskintok skrev:
Han har som sagt var inte friskrivit sig från någonting. Det föreligger inte heller någon form av jävssituation eller "intressekonflikt". Alla mäklare är anlitade av ena parten, därmed föreligger alltid en form av intressekonflikt, och alldeles särskilt i de fall där mäklarens arvode bestäms av försäljningspriset.
I detta fallet hade mäklaren endast ett skrivuppdrag, och den text i avtalet där det ges information om mäklarens ansvar i ett skrivuppdrag är en standardtext i sådana avtal. Den finns där för att informera parterna om att mäklaren endast har ett skrivuppdrag, och inget annat. Som sagt, en korrekt, saklig och professionell information. Mäklaren kunde valt att inte ha med texten. Det hade då inte förändrat mäklarens ansvar på något vis. Mäklaren hade inte haft en gnutta mer ansvar om texten inte funnits med.
S Snickerick skrev:Inte alls.
Han har som sagt var inte friskrivit sig från någonting. Det föreligger inte heller någon form av jävssituation eller "intressekonflikt". Alla mäklare är anlitade av ena parten, därmed föreligger alltid en form av intressekonflikt, och alldeles särskilt i de fall där mäklarens arvode bestäms av försäljningspriset.
I detta fallet hade mäklaren endast ett skrivuppdrag, och den text i avtalet där det ges information om mäklarens ansvar i ett skrivuppdrag är en standardtext i sådana avtal. Den finns där för att informera parterna om att mäklaren endast har ett skrivuppdrag, och inget annat. Som sagt, en korrekt, saklig och professionell information. Mäklaren kunde valt att inte ha med texten. Det hade då inte förändrat mäklarens ansvar på något vis. Mäklaren hade inte haft en gnutta mer ansvar om texten inte funnits med.
nog för att expressen.se ägs av rivaler till KD
Men jag tror inte de håller på med förtal liknande skrifter... Eller?
Margaux Dietz brors roll när Ebba Busch köpte sjötomt
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/theo-dietz-hemliga-roll-vid-ebba-buschs-miljonkop/
Du får gärna specificera vad du anser kunna vara förtal i artikeln.Maskintok skrev:
Men att väldigt mycket av det Expressen skrivit är rena lögner, det vet vi.
De mäklare som Ebba anlitade värderade fastigheten. De mäklade inte affären och behövde inte friskriva sig från nånting.Hyltran från Veglemyren skrev:
Därför att den mäklaren (som inte är en av de ovan två nämnda) enbart stod för formuleringen av kontraktet. Han mäklade inte heller affären och var noga med att påpeka det i kontraktet så att inga missförstånd skulle uppstå.