Nissens
L larka742 skrev:
I dagsläget så kan man se en vinst på 300 000 för Ebba vilket gör att man kan ana tveksamma avsikter.

Och... vad, så du tror Ebba betalat 300 000 vid sidan..?
Det verkar än mer långsökt.

"mycket" = du menar det enda som krävs är en läkare som intygar att gubben är senil? Han bor inte själv, utan i ett rum på en kursgård... Är kanske allt som behövs?
Det skulle inte förvåna mig om säljaren ville ha betalt vid sidan av för att minska vinstskatten, det skulle ligga i linje med att han inte ville lägga pengar på en mäklare. Det gör det hela logiskt också med att värderingen var högre än köpeskillingen.

Bara det att man är engagerad i KD säger ju en del, det finns nog utrymme för både det ena och det andra i de kretsarna. Men visst är det väldigt dumt att skita ner sig med sånt när man är en offentlig person.

Jag tror inte att säljaren är så naiv som du verkar tro. Busch har dessutom anknytning i bygden så det finns nog många parametrar i detta som inte syns i ett köpekontrakt.

Oavsett alla spekulationer, så är ett regelrätt köpekontrakt skrivet och signerat, handpenning är betald och säljaren dök aldrig upp för kontraktskrivning. Detta är fakta, och Busch har bra på fötterna rent juridiskt. Säljaren har trampat i klaveret helt enkelt och fått släkten på sig...

Sedan kan det ju vara smartast av Busch att backa ur snyggt med avseende på jobbet hon har, men det är ju en annan pilsner...

Redigerat:
harry73
Vet någon var fastigheten ligger?

Artikel i Expressen att de var tre bröder, 80-åringen och två till. Dessa tre ägde fastigheten gemensamt efter tidigare generation. Sen dog först släktingen, pappa till M, som då ärvde sin pappas del, sedan dog den andre av 80-åringens bröder i en bilolycka och den brodern hade inga barn, så M plus ev syskon till honom och 80-åringen ärvde den delen 2007.
Släktingarna skrev över fastigheten på 80-åringen med villkoret att 80-åringen inte fick sälja kåken vidare utan släktens medgivande.

Stämmer detta så äger 80-åringen bara en del av fastigheten och får inte sälja utan medgivande från släkten!

ricebridge ricebridge skrev:
Bah, du har rätt, my bad. Givetvis. Tänkte fel!
Ok, vi säger att hon med en flott gest låter honom behålla handpenningen då, eller nåt.
Jag tycker det vore tillräckligt flott att få tillbaka erlagd handpenning och gå med på att avbryta affären om säljaren ångrar sig. Hur stor är handpenningen, tio procent? Ska köparen betala 390000 för att säljaren ångrar sig?

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Nissens
thomas33 thomas33 skrev:
Artikel i Expressen att de var tre bröder, 80-åringen och två till. Dessa tre ägde fastigheten gemensamt efter tidigare generation. Sen dog först släktingen, pappa till M, som då ärvde sin pappas del, sedan dog den andre av 80-åringens bröder i en bilolycka och den brodern hade inga barn, så M plus ev syskon till honom och 80-åringen ärvde den delen 2007.
Släktingarna skrev över fastigheten på 80-åringen med villkoret att 80-åringen inte fick sälja kåken vidare utan släktens medgivande.

Stämmer detta så äger 80-åringen bara en del av fastigheten och får inte sälja utan medgivande från släkten!
Nej, även om det du skriver stämmer så äger 80-åringen hela fastigheten. Sådana villkor är inte juridiskt bindande. Äger man 100% av en fastighet och inte är sambo/gift så har man juridiskt rätt att göra vad man vill med den...

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vet någon var fastigheten ligger?
Jag har läst att den ligger i Marielund öster om Uppsala.

Aftonbladet har idag skrivit att huset är ett ruckel och det står skrotbilar på tomten.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-busch-vill-lagga-fyra-miljoner-pa-ett-ruckel

Jag läste tidigare att Ebba Busch började röja bort träd och buskar på tomten för att kunna gräva dränering. Detta gjordes efter att kontraktet undertecknats och handpenningen var betald, men innan tillträdesdatum. Enligt Busch var det med säljarens godkännande. Det var riskabelt att börja innan tillträdesdatum, men jag kan tänka mig att det händer att säljare och köpare kommer överens om sådant.

Jag gissar (endast grundat på det som står i media) att Busch har börjat lägga tid och pengar på att fixa fastigheten och att hon inte är så sugen på att upphäva köpet på grund av det.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, även om det du skriver stämmer så äger 80-åringen hela fastigheten. Sådana villkor är inte juridiskt bindande. Äger man 100% av en fastighet och inte är sambo/gift så har man juridiskt rätt att göra vad man vill med den...
Kan vara en lagfart med förbehåll och då inte juridiskt rätt att själv sälja.

Nissens
thomas33 thomas33 skrev:
Kan vara en lagfart med förbehåll och då inte juridiskt rätt att själv sälja.
Det är sant, men något sådant har inte framkommit..

Nissens Nissens skrev:
Det är sant, men något sådant har inte framkommit..
Finns påstående att det skall göra det.
Märkligt att brorsbarn och ev andra släktingar inte begärde en försäljning vid bodelningen 2007 utan istället gav bort en del i fastigheten med sjötomt...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Nissens
Gör det? Var står det att det finns lagfart med förbehåll? Jag har inte sett den uppgiften någonstans.
Har bara sett att det fanns en överenskommelse att fastigheten skulle stanna i släkten i första hand - enligt vad släktingarna säger. Det är stor skillnad på det och att det skulle finnas ett förbehåll i lagfarten.

Känns mer som att du killgissat lite. :)

Nissens Nissens skrev:
Gör det? Var står det att det finns lagfart med förbehåll? Jag har inte sett den uppgiften någonstans.
Har bara sett att det fanns en överenskommelse att fastigheten skulle stanna i släkten i första hand - enligt vad släktingarna säger. Det är stor skillnad på det och att det skulle finnas ett förbehåll i lagfarten.

Känns mer som att du killgissat lite. :)
Du få nog rätt:
Enligt Lantmäteriets Allmänna fastighetsinformation rätt har ägaren till Marinelund 7:1 varit ett oskiftat dödsbo fram till 2007-03-08 då 80-åringen genom arv tillskrivs 4/9 av fastigheten (Inskrivningsdag 2007-03-14). Vid samma datum står det angivet att M och 5 ytterligare personer ärver 5/9 (Inskrivningsdag 2007-03-14) som de överlåter/avstår till 80-åringen. (Inskrivningsdag 2008-03-10).
För fastigheten finns ett pågående ärende gällande lagfart. Detta ärende är daterat 2020-10-05

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I vilken tidning?
antingen Expressen eller Aftonbladet

• Gilla
jeppe42
  • Laddar…
H HusMedHistoria skrev:
huset är ett ruckel och det står skrotbilar på tomten.
Jag vet inte om vi kan kalla alla dessa för "skrotbilar", för troligt att dessa är bilarna som står på tomten?
Märke / Modell Färg Typ Årtal
Saab 95 V4 Grön Herrgårdsvagn 1972
Triumph 2000 MK 2 Röd Sedan 1971
Volkswagen LIM 113 Vit Bil 1961
Bmc 1800 MGB Mörkblå Sedan 1967
Bmc 850 Austin VAN Blå Lätt lastbil 1968
Volkswagen 1500 LIM 113 Mörkröd Sedan 1968
Mazda 323 GLX Röd Sedan 1986
Chevrolet Silverado Blå Lastbil 2003
Chevrolet Silverado Svart Lätt lastbil 2008
Ford F150 Flerfärgad Lätt lastbil 2010
Volvo 745-886 GL Röd Herrgårdsvagn 1992
Volvo 745-892 GLT Blå Herrgårdsvagn 1988
Volvo 744-883 GL Grå Sedan 1989
Chevrolet G20 VANCG21305 Svart Lätt lastbil 1985
Nu beror det i o för sig också på skick, men mer än skrotvärde har säkert flera av dessa.

• Gilla
jade_wys38 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K Kurtivan skrev:
antingen Expressen eller Aftonbladet
Jag har läst båda dem och hittar inte den uppgiften där..finns ingen info någonstans om att handpenningen är återbetald vad jag kan se.

harry73
Det skulle också varit dumt att återbetala handpenning utan att avtalet är hävd och utan mottagningsbekräftelse.
Köparen kan ju hävda att den betalning rör något annat och kräva tillbaka handpenningen en gång till

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.