85 396 läst ·
787 svar
85k läst
787 svar
Ebba Busch köper hus
Tar tillbaka några punkter från Ebbas facebook. Ska vi anta att hon är lite insatt i vad hon gjort?
Ebba Busch – Posts | Facebook
"Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till."
Jaså? Snabbt avslut, skambud på 2.5 .... inga vittnen?
"Jag har låtit göra två värderingar.
Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll."
Ebba vet alltså EXAKT vad hon köper, är det värderat till 4.2 så är det baserat på husets skick och de egenskaper de har. Inte några AB bilder eller antaganden om "ruckel".
Alla sådana spekulationer kan därmed skrotas anser jag.
"ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare."
Det ska vara korrekt och sjysst, men Esbjörn ska vilja göra avdrag från värdering pga renoveringar? Eh va?
Allt sådant är inbakat i värderingen! "Sjysst"?
"Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare"
Just det, "standard" utan signering?
Och mäklaren avskriver sig allt ansvar, så att hänvisa till en mäklare är att sminka grisen.
"Precis som att jag varit noggrann med att göra allt korrekt fram till att vi kom överens om försäljningen, är jag nu lika angelägen om att det här ska avslutas korrekt, oavsett hur det nu kommer att gå. "
Hon tar upp det en gång till att varit så noga. Men det stämmer ju inte.
"Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill."
Avslutas med punkt. Det är två separata fall,
vill han inte - ingen affär.
Är han inte tillräknelig - ingen affär.
Men nu... spelar det ingen roll, hon kör detta in i kaklet.
Detta är alltså HENNES bild av det hela, och inte ens det tycker jag känns jättebra, och "sjysst".
Det är en bra affär för henne, absolut, kanske till stora delar juridiskt korrekt - men ändå blir det kvar en del frågetecken kring det hela. Detta är hennes bild. Behöver ju inte alls vara den korrekta bilden, ev press och stress och tjat etc skulle ju inte hon direkt skriva ut.
Värderingar, avtal - är hennes vänner. Och hon menar att Esbjörn föreslår avdrag som bevis, men det hela känns bara olustigt - ska Esbjörns bjussa på 300 000 för renoveringar, från en kompis värdering av fastigheten?
Sen lägger hon över negativitet på de andra släktingarna till Esbjörn att de har "egna ekonomiska intressen i saken" - som om hon inte har det?
Ebba Busch – Posts | Facebook
"Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till."
Jaså? Snabbt avslut, skambud på 2.5 .... inga vittnen?
"Jag har låtit göra två värderingar.
Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll."
Ebba vet alltså EXAKT vad hon köper, är det värderat till 4.2 så är det baserat på husets skick och de egenskaper de har. Inte några AB bilder eller antaganden om "ruckel".
Alla sådana spekulationer kan därmed skrotas anser jag.
"ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare."
Det ska vara korrekt och sjysst, men Esbjörn ska vilja göra avdrag från värdering pga renoveringar? Eh va?
Allt sådant är inbakat i värderingen! "Sjysst"?
"Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare"
Just det, "standard" utan signering?
Och mäklaren avskriver sig allt ansvar, så att hänvisa till en mäklare är att sminka grisen.
"Precis som att jag varit noggrann med att göra allt korrekt fram till att vi kom överens om försäljningen, är jag nu lika angelägen om att det här ska avslutas korrekt, oavsett hur det nu kommer att gå. "
Hon tar upp det en gång till att varit så noga. Men det stämmer ju inte.
"Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill."
Avslutas med punkt. Det är två separata fall,
vill han inte - ingen affär.
Är han inte tillräknelig - ingen affär.
Men nu... spelar det ingen roll, hon kör detta in i kaklet.
Detta är alltså HENNES bild av det hela, och inte ens det tycker jag känns jättebra, och "sjysst".
Det är en bra affär för henne, absolut, kanske till stora delar juridiskt korrekt - men ändå blir det kvar en del frågetecken kring det hela. Detta är hennes bild. Behöver ju inte alls vara den korrekta bilden, ev press och stress och tjat etc skulle ju inte hon direkt skriva ut.
Värderingar, avtal - är hennes vänner. Och hon menar att Esbjörn föreslår avdrag som bevis, men det hela känns bara olustigt - ska Esbjörns bjussa på 300 000 för renoveringar, från en kompis värdering av fastigheten?
Sen lägger hon över negativitet på de andra släktingarna till Esbjörn att de har "egna ekonomiska intressen i saken" - som om hon inte har det?
Var du där? Det ingick att han lämnar osanerat i det priset och fastigheten är full av gammal skit. Det är inget anmärkningsvärt med ett pris på 3,9 Med en värdering på 4,2 vid uppsökande försäljning.L larka742 skrev:Jaså - var du där? Såg hur han var stenhård förhandlare?
Vad gjorde han på egen hand?
En fantastiskt förhandlare, Ebba ska ha sagt huset är värt 4.2 (kompisvärdering) men han lyckas.... få upp priset till 3.9.
WOW! Gubben måste vara helt klar i huvudet med den fantastiska förhandlingen.
Det tycker inte att det saknas lite i den ensidiga beskrivningen av händelseförloppet?
Det var längesen hon sa det, sen dess har det uppdagats att det är två andra halvskumma figurer inblandade. Min gissning är att det finns ett giltigt avtal, att säljarens intressenter inte lyckas skrämmas och att säljaren gör en risk mitigation och förlikas på ett rimligt sätt. Jag tror det kan bli ganska dyrt för säljaren i slutändan med både skadestånd och kostnaden för motpartens ombud.E elmont skrev:
Men "Osanerat"... för vad? Full av gammal skit? Bilarna hämtas gratis.F fsn skrev:
Urstädning... flyttfirma/städfirma för 300 000?
Du tar Ebbas exakta ord som sanning alltså?
Inget anmärkningsvärt att Ebba menar att Esbjörn ska stå för renoveringar?
Och uppsökande, eller bud innan visning - har jag sett hamna över en ev värdering.
"du får 4.3 så avslutar vi affären..." - hade varit mer rimligt från Ebba. men förstår att hon var glad när Esbjörn som alltså är en duktig förhandlare drog av några hundra tusen så Ebba har råd betala renoveringar. Eller vad tycker du?
Så att det var "länge sedan" betyder att man ska/kan skita i att hålla det man sagt ?F fsn skrev:Det var längesen hon sa det, sen dess har det uppdagats att det är två andra halvskumma figurer inblandade. Min gissning är att det finns ett giltigt avtal, att säljarens intressenter inte lyckas skrämmas och att säljaren gör en risk mitigation och förlikas på ett rimligt sätt. Jag tror det kan bli ganska dyrt för säljaren i slutändan med både skadestånd och kostnaden för motpartens ombud.
Det var inte länge sedan, och det sas redan då att andra lagt sig i.F fsn skrev:Det var längesen hon sa det, sen dess har det uppdagats att det är två andra halvskumma figurer inblandade. Min gissning är att det finns ett giltigt avtal, att säljarens intressenter inte lyckas skrämmas och att säljaren gör en risk mitigation och förlikas på ett rimligt sätt. Jag tror det kan bli ganska dyrt för säljaren i slutändan med både skadestånd och kostnaden för motpartens ombud.
Men att dra till med att de andra har "ekonomiska intressen" som nåt fult, utan det minsta antyda att hon OCKSÅ har ekonomiska intressen... är fult.
Nu försöker hon vinkla det till hon som mamma har det så jobbigt som förklarat detta för sina barn.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 73 inlägg
Det hade varit intressant hur denna tråd hade sett ut om det inte hade varit någon politiker som varit inblandad. Det är också intressant hur virrig många antar att gubben är bara baserat på hans ålder.
Ebba har gjort bort sig när det gäller kontraktet helt klart men tråden handlar mer om vad folk tycker om henne än vad som faktiskt har hänt.
Personligen skulle jag inte rösta på hennes parti men jag hoppas att det löser sig så att barnen får nära mellan föräldrarna.
Ebba har gjort bort sig när det gäller kontraktet helt klart men tråden handlar mer om vad folk tycker om henne än vad som faktiskt har hänt.
Personligen skulle jag inte rösta på hennes parti men jag hoppas att det löser sig så att barnen får nära mellan föräldrarna.
Det betyder att uppgifter ändras och att man kanske ser färre eller inga anledningar till att avstå affären längre då det trots allt inte var affektion och nostalgi utan giriga utomstående som ser samma sak som Ebba, nämligen att fastigheten kommer att bli än mer attraktiv framöver.E elmont skrev:
Generellt tycker jag att man skall hålla sig till det som är sagt och av praktiska skäl skrivs det ofta ner, det kallas kontrakt och det finns ett sådant här med. Om båda parter håller sig till det så är väl allt ok.
Vad jag tycker? Jo du... jag tycker att det kunde ha varit ett par hundratusen upp eller ner, det är inte viktigt i sammanhanget. Avvikelsen är inte stor nog för att man skall bry sig. Jag anser i första hand att ett avtal mellan två myndiga människor gäller. Det är exakt det en eventuell process också kommer att komma fram till om inte avtalsförfattaren totalt gjort bort sig men det ser jag som uteslutet. Jag är även av den uppfattningen att det är en bra affär för en 81-årig man. Däremot så är den kanske inte så attraktiv för yngre människor som är potentiella arvingar till den gamla mannen där dom kan göra mer pengar på fastigheten flera år efter att den gamla mannen är borta.L larka742 skrev:Men "Osanerat"... för vad? Full av gammal skit? Bilarna hämtas gratis.
Urstädning... flyttfirma/städfirma för 300 000?
Du tar Ebbas exakta ord som sanning alltså?
Inget anmärkningsvärt att Ebba menar att Esbjörn ska stå för renoveringar?
Och uppsökande, eller bud innan visning - har jag sett hamna över en ev värdering.
"du får 4.3 så avslutar vi affären..." - hade varit mer rimligt från Ebba. men förstår att hon var glad när Esbjörn som alltså är en duktig förhandlare drog av några hundra tusen så Ebba har råd betala renoveringar. Eller vad tycker du?
Och jag tycker man ska hålla sig till det man sagt OAVSETT om det är muntligt eller skriftligt.F fsn skrev:Det betyder att uppgifter ändras och att man kanske ser färre eller inga anledningar till att avstå affären längre då det trots allt inte var affektion och nostalgi utan giriga utomstående som ser samma sak som Ebba, nämligen att fastigheten kommer att bli än mer attraktiv framöver.
Generellt tycker jag att man skall hålla sig till det som är sagt och av praktiska skäl skrivs det ofta ner, det kallas kontrakt och det finns ett sådant här med. Om båda parter håller sig till det så är väl allt ok.
Men där är vi tydligen olika.
L larka742 skrev:Det var inte länge sedan, och det sas redan då att andra lagt sig i.
Men att dra till med att de andra har "ekonomiska intressen" som nåt fult, utan det minsta antyda att hon OCKSÅ har ekonomiska intressen... är fult.
Nu försöker hon vinkla det till hon som mamma har det så jobbigt som förklarat detta för sina barn.
Men för helvete människa, vad är det du inte förstår? Det är klart att det är ekonomi inblandat men det fattar väl tom ett barn att att i det läget gäller avtal. Utomstående som känner sig förfördelade har inget med saken att göra. Risken nu är dock att deras press på mannen tvingar in honom i en process som kommer att kosta honom en halv miljon. Jag hoppas han i sådana fall har sinnesnärvaro att skriva ett avtal med dom som verkligen vill driva processen att stå för alla hans eventuella kostnader.
Ser du nån skillnad på det man har skrivit kontrakt på med den man gör affären och det man säger till en utomstående reporter på en fråga? Avtal kan vara muntliga eller skriftlig, att prata eller svara på en reporters frågor kan fö aldrig vara ett avtal med tredje person.E elmont skrev:
F fsn skrev:Men för helvete människa, vad är det du inte förstår? Det är klart att det är ekonomi inblandat men det fattar väl tom ett barn att att i det läget gäller avtal. Utomstående som känner sig förfördelade har inget med saken att göra. Risken nu är dock att deras press på mannen tvingar in honom i en process som kommer att kosta honom en halv miljon. Jag hoppas han i sådana fall har sinnesnärvaro att skriva ett avtal med dom som verkligen vill driva processen att stå för alla hans eventuella kostnader.
Ja jag, förstår att det är pengar iblandade, vad har det med saken att göra? Det är det som är poängen.
Varför ska Ebba överhuvudtaget dra in att de andra har ekonomiska intressen?
Det är ju skrivet för att svartmåla de andra, medan man ska ju inse att hon har lika mycket intresse ur ekonomiskt perspektiv.
Vad är det som gör att de ska kallas halvskumma människor?
Så... vad, att man bryr sig om sin släkting då är man halvskum?
Och allt som ofta i sådana här lägen är det arv, men oavsett - tycker du då att man ska skita i det?
Eller om man bryr sig om sina vänner är man halvskum?
Har man köpt fastigheter tidigare då är man halvskum? Driver kursgård är man halvskum?
Jättekonstigt, när andra gör fina fastighetsaffärer är de halvskumma,
men heter man Ebba är man automatiskt aldrig halvskum. Vad än som händer.