P
M mojjen skrev:
Hon får min röst i nästa val. Äntligen en politiker som vågar stå på sig. Och innte bara värnar om karriären. Tror inte detta skadar henne alls. Visst vissa lämnar men till samma block, medans andra kommer välja henne då hon faktiskt inte är samma lismare som många andra politiker. Detta är min åsikt, och delas säkerligen inte av ca 50% av befolknibgen
amen på det, jag röstar på den snygge fröken. (y)
hon kan detta med moral och etik.. det är annat än en vänster relik... Som hakat upp sig på refräng, där sången borde varit fräck... Men inte sitter ett smäck... De är ju helt väck.. Och snart syns på deras byxor en genant fläck... Där det enligt S smakar som baken... Detta borde de ju veta, de har ju kysst det mesta... För att bli feta... :cool::crysmile:
peace out... yeah man. :crysmile:

• Haha
  • Gilla
Myrstacken och 3 till
  • Laddar…
F
E EtherMan skrev:
Jag har inte sagt att EBT har något med det att göra. Din läsförståelse är rätt katastrofal måste jag säga så verkar inte som mycket idé att fortsätta diskutera något med dig.
på riktigt, inget med EBT att göra? Då vill jag bara påminna dig om att du just skrev ”Och jag menar precis vad där står. ”Det” refererar väldigt uppenbart till förtalets innehåll. Känner inte riktigt att det vore lämpligt att upprepa förtalet.” Det du försöker praktisera kan kallas servett konstruktion då det inte går ihop sig när man summerar dumheterna, du väljer ut delar som passar din agenda men så fort du får problem så är det generalisering och lite lagom allmänt. Patetiskt, pinsamt och lite korkat tyvärr.

• Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
amen på det, jag röstar på den snygge fröken. (y)
hon kan detta med moral och etik.. det är annat än en vänster relik... Som hakat upp sig på refräng, där sången borde varit fräck... Men inte sitter ett smäck... De är ju helt väck.. Och snart syns på deras byxor en genant fläck... Där det enligt S smakar som baken... Detta borde de ju veta, de har ju kysst det mesta... För att bli feta... :cool::crysmile:
peace out... yeah man. :crysmile:
alla förstår ju din signatur lätt rätt
Den baseras på en ung tight häck
Kanske inte ett politiskt val
Men du är ju knappast en gubbe med kval.

E EtherMan skrev:
Jag har inte sagt att EBT har något med det att göra. Din läsförståelse är rätt katastrofal måste jag säga så verkar inte som mycket idé att fortsätta diskutera något med dig.
Etherman. Jag försöker med välvilja förstå det du försöker säga. Men jag kan inte komma fram till mer än att du försöker skyla dins brister med nya stickspår.

P
Snailman Snailman skrev:
Tjänstemannen som SD stängt av, jobbade tidigare för S och Mp, så blir inte många partier kvar för dig att rösta på som det verkar ;)
Fem kvar om jag har räknat rätt. Det är väl ganska många?

Man man måste i och för sig inte rösta på ett parti som redan har representation i riksdagen.

Redigerat:
P
elpaco elpaco skrev:
Jag väljer att endast svara på detta meddelande, då jag inte kan se någon vilja till diskussion i de övriga.
Tack! Jag känner mig lite utvald och smickrad. (OBS! Ej ironiskt menat).
Det handlar inte om det juridiska. Eller om att finns någon absolut gräns eller ålder. Ebba i rollen som partiledare borde agera som en förebild, och när det framkom tvivel kring hur affären gick till och om mannen var tillräckligt frisk, borde hon fört en ny diskussion och sedan dragit sig ur.
Nej, det borde hon inte. Eftersom det låg mer bakom "tvivlet" än vad som syntes tydligt i massmedia så agerade Busch helt rätt som ville reda ut detta "tvivel".
>(Andra kinden, gissar jag att du menar).
>Frasen betyder nog inte riktigt vad du tror.

Den betyder i praktiken att ”inte ge igen om någon är elak mot dig eller gör dig illa”. Mycket tillämpbart och en viktig punkt i kristendomen.
Nej, inte riktigt. Jag skrev en del av förklaringen som ligger bakom talesättet mitt förra inlägg, och antydde att det var signifikant vad som föregick den frasen i Bergspredikan. Att slå någon med handflatan innebar då (precis som senare) en utmaning. Att vända andra kinden till betyder då att man inte ska anta utmaningen. Det betyder inte att man ska ta vad skit som helst.
>Ja, ett klart moraliskt problem och klantigt gjort, men Busch fick också betala ett pris för det.

Fast hon har förklarat sig skyldig till brottet har hon inte erkänt sig skyldig moraliskt, eller bett om ursäkt. Tvärtom. Och det förvärrar den moraliska aspekten.
Jag håller med, men det har inte med fastighetsaffären att göra.
>Klantigt formulerat. Hon borde istället ha sagt att lagen är orättfärdig.

Särskilt som politiker måste man acceptera och respektera de lagar man verkar under. Man kan inte fuska med skatten och ha ursäkten att man tycker att den är orättfärdig och borde sänkas. Lika så måste Ebba acceptera att hon ägnar sig åt förtal och erkänna sig i själ och hjärta skyldig under nuvarande lagstiftning. Förtalslagstiftningen är mycket viktig, och utgör ett mycket viktigt skydd för individen gentemot andra personers lagstadgade rätt till åsikt.
När man accepterar ett strafföreläggande erkänner man att man har begått ett brott, men återigen så har det inte med fastighetsaffären att göra.
>Vad är det då? Vad satte igång alltihop om det inte var Buschs vilja att bo i närheten av sina barns pappa?

Detta är ett grovt förenklande med avsikten att fästa fokus på något harmlöst. Ebba ville köpa ett hus, men det är ju inte därför vi diskuterar detta, eller hur? Det handlar om efterspelet till kontraktsskrivningen och så vidare. Hennes goda vilja att bosätta sig har ingen ifrågasatt. För att förklara mitt eget försök till övertydlig parallell - det uppenbart felaktiga med en våldtäkt handlar inget alls som det uppenbart tillåtande med sex mellan två samtyckande parter. Alltså - att vilja köpa ett hus för sina barn har inget att göra med att förtala en advokat. Osv. DET kan vi väl åtminstone vara överens om?
Ja, precis som jag har skrivit ovan har fastighetsaffären inget att göra med förtalsaffären, förutom att den förra ledde till den senare. Fastighetsaffären var mellan Bolin och Busch, medan förtalsaffären var mellan Busch och Binninge.

Eftersom du tycks mena att Busch skulle ha avbrutit fastighetsaffären så kanske du kan förklara hur hon rent praktiskt skulle ha gått tillväga, så kan jag sen skjuta ner alla dina argument och förklara att det inte var möjligt.

Redigerat:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Nu är det väl förvisso KDs medlemmar som i slutändan röstar fram partiets styrelse. Sen röstar man väl på partiet.
I riksdagsvalet röstar svenska folket på de riksdagskandidater som står på ett partis riksdagslista för den valkrets väljaren tillhör, så ja man röstar på ett parti mer än på personer. Det finns dock ett litet, litet inslag av personval i och med att man kan sätta ett kryss framför den person på listan som man föredrar.

Hur de olika partiernas valsedlar ser ut bestäms av partierna. Ofta baseras de på provval där partimedlemmar röstar.

Vi kan alltså konstatera att Ebba Busch är lika mycket folkvald som alla andra riksdagsledamöter.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P
elpaco elpaco skrev:
Ebba borde lyssnat på resten av partiledningen samt sina rådgivare och dragit sig ur detta.
Fick Busch rådet av alla i partiledningen att dra sig ur?

F.ö. undrar jag vad du tror om Bolins chanser att lyckas sälja sitt hus om Busch hade accepterat att Bolin hade ångrat sig? Ett argument för att avblåsa affären från Bolins sida var ju att Busch hade gett ett för lågt bud på fastigheten. (Lite oklart dock varför Bolin i så fall accepterade ett för lågt bud).

P
elpaco elpaco skrev:
Fråga dig hur hon lyckats framställa sig själv som person? Ser vi henne som en mer ärlig person? En givmild? Hårdför? Maktfullkomlig?
För alla som ogillar Ebba Busch (och kanske KD) spelar det ingen roll hur vad hon gör. Hon lyckas inte framställa sig som ärlig eller givmild i deras ögon ändå.

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
P
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vad av detta är omoraliskt handlat av Ebba?
Det är en frågan om hur man framstår. För vissa personer ska en kristen person (som vi då får anta att Busch är) alltid vika ner sig. De har inbillat sig att frasen "vända andra kinden till" betyder att man alltid ska vara mesig. Om då den aktuella personen istället visar prov på rakrygghet, principfasthet samt vill att lagar ska följas och avtal ska hållas, så framstår den personen som någon som "kör över" någon annan för egen vinning.

Det har mindre med moral att göra än med antipatier mot vissa personer och vissa politiska inriktningar.

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Snailman
P pmd skrev:
Fem kvar om jag har räknat rätt. Det är väl ganska många?

Man man måste i och för sig inte rösta på ett parti som redan har representation i riksdagen.
Expo granskar ju enligt dem själva bara extremhögern, Janne Josefsson gjorde ju ett valstugereportage (visserligen frågades mycket färre ut från vänsterblocket än högerblocket) och där förekom en hel del svar som bedömdes rasistiska även hos vänsterblocket, så jag är övertygad om att om Expo granskade vänsterblockets partier lika nitiskt som de granskar högerblockets partier så skulle de hitta en hel del där också, som den aktuella SD tjänstemannen som även jobbat för S och Mp samt nordiska rådet.

Men har man jättestora skygglappar som ju Expo har, så ser man ju bara åt ett enda håll.

Blev lite väl lång mening, ber om ursäkt för det :oops:

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Expo granskar ju enligt dem själva bara extremhögern, Janne Josefsson gjorde ju ett valstugereportage (visserligen frågades mycket färre ut från vänsterblocket än högerblocket) och där förekom en hel del svar som bedömdes rasistiska även hos vänsterblocket, så jag är övertygad om att om Expo granskade vänsterblockets partier lika nitiskt som de granskar högerblockets partier så skulle de hitta en hel del där också, som den aktuella SD tjänstemannen som även jobbat för S och Mp samt nordiska rådet.

Men har man jättestora skygglappar som ju Expo har, så ser man ju bara åt ett enda håll.

Blev lite väl lång mening, ber om ursäkt för det :oops:
Du får inte ställa så höga krav. Expo kan inte koll på mer än en sak åt gången;)

• Gilla
  • Haha
videopac och 2 till
  • Laddar…
heisiandiishe
elpaco elpaco skrev:
Det är ju extremt partiskt att skriva ”blivit anklagad för grovt förtal”. Hon har blivit DÖMD för grovt förtal. Hela historien är ju extremt pinsam för en politiker, ännu pinsammare för en partiledare och går stick i stäv med KDs ”värdebild”. Utmärkt exempel på någon som inte lever som de lär.
Bästa exemplet på detta genom tiderna. Laila Freivalds som vips tjänade x miljoner på ombildning av hennes hyresrätt till bostadsrätt. Gladeligen köpte hon fast hon aktivt pratade emot ombildningar. Ett beslut som för alltid gör henne ganska äcklig i mina ögon. Hon kände att hon gärna tog hem den vinsten när tillfället dök upp. Lägenheten hade hon säkert tilldelats tack vare hennes statliga jobb men det ska jag låta vara osagt. Grisig historia iaf

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F
heisiandiishe heisiandiishe skrev:
Bästa exemplet på detta genom tiderna. Laila Freivalds som vips tjänade x miljoner på ombildning av hennes hyresrätt till bostadsrätt. Gladeligen köpte hon fast hon aktivt pratade emot ombildningar. Ett beslut som för alltid gör henne ganska äcklig i mina ögon. Hon kände att hon gärna tog hem den vinsten när tillfället dök upp. Lägenheten hade hon säkert tilldelats tack vare hennes statliga jobb men det ska jag låta vara osagt. Grisig historia iaf
Absolut, men som det heter… don't hate the player, hate the game. Jag har inte ett skit till övers för Freivalds och minns inte exakta turerna men om det skall ombildas och men vill bo kvar på sikt så är enda alternativet att utnyttja sin köprätt. Det finns nog dom dom inte håller med om det men i praktiken är det så.

Däremot så tycker jag inte att Ebba har gjort nåt fel öht när det gäller själva fastighetsaffären. När det gäller själva förtalet så skulle hon nog ha föredragit att ha det ogjort. Hon kunde ju med fördel ha gett dig på lobbyorganisationen för missförstådda (och dömda) våldtäktsmän som juristen företrädet istället för det hade tydligen varit riskfritt.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Absolut, men som det heter… don't hate the player, hate the game. Jag har inte ett skit till övers för Freivalds och minns inte exakta turerna men om det skall ombildas och men vill bo kvar på sikt så är enda alternativet att utnyttja sin köprätt. Det finns nog dom dom inte håller med om det men i praktiken är det så.
Den som inte vill vara med i ombildningen kan bo kvar som hyresgäst. Det är förstås oftast ekonomisk vansinne, men det går.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.