144 778 läst ·
1 714 svar
145k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Jag gissar på att de kommer att komma in med en åtgärdsplan som Energimyndigheten kommer att underkänna efter sommaren. Troligen är åtgärdsplanen att skicka ut ett klistermärke där bara de standarder de uppfyller ingår som man ska klistra på någon bestämd plats på boxen.Mikael_L skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Men om de nu inte kommer in med en plan, vad blir konsekvenserna? Gissningsvis att de får säljförbud, som redan gäller. Vad mer kan myndigheten besluta? Det känns lite osannolikt att Easee skulle tvingas ta tillbaka alla levererade, monterade boxar.
Eease är väl skyldiga att åtgärda de brister som finns? Åtgärdsplanen är ett erbjudande till Eease att själva ta fram en lämplig metod som är rationell och bra för företaget.
Kravet att åtgärda bristerna kvarstår även om det inte kommer någon (godkänd) plan. I förlängningen gissar jag att berörda myndigheter pekar med hela handen och berättar vad Eease ska göra och det kanske inte blir det mest kostnadseffektiva för företaget.
Men Eease kanske redan har insett att loppet är kört och bara förhalar det hela så långt som möjligt?
Kravet att åtgärda bristerna kvarstår även om det inte kommer någon (godkänd) plan. I förlängningen gissar jag att berörda myndigheter pekar med hela handen och berättar vad Eease ska göra och det kanske inte blir det mest kostnadseffektiva för företaget.
Men Eease kanske redan har insett att loppet är kört och bara förhalar det hela så långt som möjligt?
Nej, myndigheterna kan inte peka med hela handen och säga vad Easee ska göra. Det skulle strida mot deras opartiskhetskrav att tala om för en tillverkare hur bristerna ska lösas.
Försäljningsförbud och krav på återkallelse är det som står till buds. Om Easee inte gör detta riskerar det dock att gå till åtal, vilket i sin tur kan innebära fängelse för någon ansvarig hos dem (möjligen blir det bara böter, men om Easee går i KK finns det ju inga pengar där).
Sen kan myndigheterna iofs gå ut och säga att de som har en laddare från Easee ska sluta använda dem, men vad jag förstått tidigare anser de inte att bristerna är så stora att användningsförbud är nödvändigt.
Försäljningsförbud och krav på återkallelse är det som står till buds. Om Easee inte gör detta riskerar det dock att gå till åtal, vilket i sin tur kan innebära fängelse för någon ansvarig hos dem (möjligen blir det bara böter, men om Easee går i KK finns det ju inga pengar där).
Sen kan myndigheterna iofs gå ut och säga att de som har en laddare från Easee ska sluta använda dem, men vad jag förstått tidigare anser de inte att bristerna är så stora att användningsförbud är nödvändigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Jag vet inte så mycket om den. Blir den verkligen helt obrukbar utan molntjänsten?
Nej. Den går att använda ändå. Det man tappar är möjligheten att styra efter elpris och liknande.
Den blir "dummare". Eventuellt kanske man kan styra laddningen lite smartare via bilen.
Vill minnas att jag läste/hörde att de jobbade på att få till lokal smartstyrning, utan molnet.
Men tveksamt om det blir något utav det.
Vill minnas att jag läste/hörde att de jobbade på att få till lokal smartstyrning, utan molnet.
Men tveksamt om det blir något utav det.
Om någon bjuder 1:-, eller mer, för molntjänsten så kommer konkursförvaltaren att sälja den.R Rolle85 skrev:
Man kanske skulle lägga ett bud.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Fast då står väl en räcka återförsäljare på tur med svarte Petter.R Rolle85 skrev:
Jag tror utfasningen av Easee-laddboxar kommer bli stökig och kantad med piratprodukter som ersätter den befintliga molntjänsten.
