Mikael_L
På onsdag (eller var det torsdag) så är det Easees deadline för att inkomma med en åtgärdsplan, så den här veckan kan det kanske hända något.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Ja de ska bli intressant.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
På onsdag (eller var det torsdag) så är det Easees deadline för att inkomma med en åtgärdsplan, så den här veckan kan det kanske hända något.
14/6 tror jag det var.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
På onsdag (eller var det torsdag) så är det Easees deadline för att inkomma med en åtgärdsplan, så den här veckan kan det kanske hända något.
Jag gissar på att de kommer att komma in med en åtgärdsplan som Energimyndigheten kommer att underkänna efter sommaren. Troligen är åtgärdsplanen att skicka ut ett klistermärke där bara de standarder de uppfyller ingår som man ska klistra på någon bestämd plats på boxen.
 
  • Gilla
elloffo
  • Laddar…
Men om de nu inte kommer in med en plan, vad blir konsekvenserna? Gissningsvis att de får säljförbud, som redan gäller. Vad mer kan myndigheten besluta? Det känns lite osannolikt att Easee skulle tvingas ta tillbaka alla levererade, monterade boxar.
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Eease är väl skyldiga att åtgärda de brister som finns? Åtgärdsplanen är ett erbjudande till Eease att själva ta fram en lämplig metod som är rationell och bra för företaget.
Kravet att åtgärda bristerna kvarstår även om det inte kommer någon (godkänd) plan. I förlängningen gissar jag att berörda myndigheter pekar med hela handen och berättar vad Eease ska göra och det kanske inte blir det mest kostnadseffektiva för företaget.
Men Eease kanske redan har insett att loppet är kört och bara förhalar det hela så långt som möjligt?
 
Nej, myndigheterna kan inte peka med hela handen och säga vad Easee ska göra. Det skulle strida mot deras opartiskhetskrav att tala om för en tillverkare hur bristerna ska lösas.

Försäljningsförbud och krav på återkallelse är det som står till buds. Om Easee inte gör detta riskerar det dock att gå till åtal, vilket i sin tur kan innebära fängelse för någon ansvarig hos dem (möjligen blir det bara böter, men om Easee går i KK finns det ju inga pengar där).

Sen kan myndigheterna iofs gå ut och säga att de som har en laddare från Easee ska sluta använda dem, men vad jag förstått tidigare anser de inte att bristerna är så stora att användningsförbud är nödvändigt.
 
Men problemet kommer ju bli självlösande. Easee har inte råd att åtgärda problemen och går då i konkurs. Om de går i konkurs stängs molnet ner och laddaren blir obrukbar och konsumenten måste köpa en ny laddbox…
 
Jag vet inte så mycket om den. Blir den verkligen helt obrukbar utan molntjänsten?
 
Nej. Den går att använda ändå. Det man tappar är möjligheten att styra efter elpris och liknande.
 
  • Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Den blir "dummare". Eventuellt kanske man kan styra laddningen lite smartare via bilen.

Vill minnas att jag läste/hörde att de jobbade på att få till lokal smartstyrning, utan molnet.
Men tveksamt om det blir något utav det.
 
R Rolle85 skrev:
Men problemet kommer ju bli självlösande. Easee har inte råd att åtgärda problemen och går då i konkurs. Om de går i konkurs stängs molnet ner och laddaren blir obrukbar och konsumenten måste köpa en ny laddbox…
Om någon bjuder 1:-, eller mer, för molntjänsten så kommer konkursförvaltaren att sälja den.
Man kanske skulle lägga ett bud.
 
Vem skulle vilja ha den? Om boxen blir förbjuden
 
R Rolle85 skrev:
Men problemet kommer ju bli självlösande. Easee har inte råd att åtgärda problemen och går då i konkurs.
Fast då står väl en räcka återförsäljare på tur med svarte Petter.

Jag tror utfasningen av Easee-laddboxar kommer bli stökig och kantad med piratprodukter som ersätter den befintliga molntjänsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.