144 681 läst ·
1 714 svar
145k läst
1,7k svar
Easee-laddboxar kan säljstoppas
Det är tillåtet att citera delar av en artikel, men inte återge den i sin helhet.lilytwig skrev:
Får man citera någon annans text? (familjensjurist.se)
Det går bra att använda som det heter god sed när man citerar en artikel och recenserar den. Att den ligger bakom betalvägg spelar ingen roll. Artikeln är låst för mig trots att det var år sedan jag läste en artikel där.
Uppdaterad dokumentation är väl egentligen deras enda chans att överleva. En sådan uppdatering skulle ju kunna vara komplettering med testrapporter som visar att avstegen från standarderna ändå är säkra. De kanske kan visa att 2,3 mm brytaravstånd räcker om kontakterna är inneslutna som de brukar vara i reläer. De kanske lägger till krav på JFB typ A uppströms. De kanske kan visa att överslag till kontrollpinnen inte är farlig. Etc.
Jag kommer att köra vidare med min laddbox så länge det går. Att de ställt in betalningarna är ett aber då det är fritt fram för en fordringsägare att begära bolaget i konkurs.
Uppdaterad dokumentation är väl egentligen deras enda chans att överleva. En sådan uppdatering skulle ju kunna vara komplettering med testrapporter som visar att avstegen från standarderna ändå är säkra. De kanske kan visa att 2,3 mm brytaravstånd räcker om kontakterna är inneslutna som de brukar vara i reläer. De kanske lägger till krav på JFB typ A uppströms. De kanske kan visa att överslag till kontrollpinnen inte är farlig. Etc.
Jag kommer att köra vidare med min laddbox så länge det går. Att de ställt in betalningarna är ett aber då det är fritt fram för en fordringsägare att begära bolaget i konkurs.
Nej, jag pratar inte om arbetsmiljö, jag pratar om produktsäkerhet.Nyfniken skrev:
Läser man valfritt produktsäkerhetsdirektiv så står det normalt att produkter för "eget bruk" inte behöver CE-märkas, men ska i övrigt uppfylla i princip alla andra krav. Det är bara själva CE-märkningen som inte behövs (eftersom CE-märkningen handlar om att få sälja produkten).
Låst artikel hos NyTeknik för de som har den:
- https://www.nyteknik.se/elbilar/klo...fler-lander-har-saljstoppat-laddboxen/2058232
Tydligen har fler länder säljstoppat också. Någon som har access får gärna citera eller recitera lite.
- https://www.nyteknik.se/elbilar/klo...fler-lander-har-saljstoppat-laddboxen/2058232
Tydligen har fler länder säljstoppat också. Någon som har access får gärna citera eller recitera lite.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Om jag förstått det rätt kan man använda boxen (rätta gärna om jag har fel) men du får starta den manuellt. Alltså, allt som är beroende av molntjänster kommer troligtvis sluta fungera.R Rolle85 skrev:
Kan vara bra att ordna så att man kan starta den med RFID (tag eller kort, kankse även går med telefonen).
Easee höll ett webinarium för drygt en månad sen, som jag missade att delta i.
Men jag kollar det nu, i efterhand.
Om två veckor går deras tidsfrist ut att ha en åtgärdsplan för redan monterade laddare.
De berättar också lite om vad som hänt, vad de gör nu osv.
Men jag kollar det nu, i efterhand.
Om två veckor går deras tidsfrist ut att ha en åtgärdsplan för redan monterade laddare.
De berättar också lite om vad som hänt, vad de gör nu osv.
Bra info. Två saker kändes positivt, att resultatet från testen för IP klassningen sannolikt var ett missförstånd och att det kan komma en möjlighet att styra boxen utan molntjänsten. I övrigt känns alla frågor öppna.Mikael_L skrev: