Nissens
R Rolle85 skrev:
En undran, om vi bara spånar lite. Om Easee går i konkurs, skulle jag kunna ha kvar laddboxen om jag istället använder Tibber som operatör?
Du kan ha kvar den, men den fungerar inte så bra. Easee appen och molntjänsterna som boxen är beroende av försvinner ju då…

Men om man kör via Tibber så går man väl över till deras molntjänster?

lilytwig lilytwig skrev:
Exakt, det är olagligt att kopiera och dela
Det finns andra sätt att återge vad man läst än att kopiera och citera. Det är inte olagligt att återberätta kontentan av vad man läst i en tidning.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Det går bra att använda som det heter god sed när man citerar en artikel och recenserar den. Att den ligger bakom betalvägg spelar ingen roll. Artikeln är låst för mig trots att det var år sedan jag läste en artikel där.

Uppdaterad dokumentation är väl egentligen deras enda chans att överleva. En sådan uppdatering skulle ju kunna vara komplettering med testrapporter som visar att avstegen från standarderna ändå är säkra. De kanske kan visa att 2,3 mm brytaravstånd räcker om kontakterna är inneslutna som de brukar vara i reläer. De kanske lägger till krav på JFB typ A uppströms. De kanske kan visa att överslag till kontrollpinnen inte är farlig. Etc.

Jag kommer att köra vidare med min laddbox så länge det går. Att de ställt in betalningarna är ett aber då det är fritt fram för en fordringsägare att begära bolaget i konkurs.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu pratar du om arbetsplatser där man har ett arbetsmiljöansvar, inte om min källare. Det är en annan sak.
Nej, jag pratar inte om arbetsmiljö, jag pratar om produktsäkerhet.

Läser man valfritt produktsäkerhetsdirektiv så står det normalt att produkter för "eget bruk" inte behöver CE-märkas, men ska i övrigt uppfylla i princip alla andra krav. Det är bara själva CE-märkningen som inte behövs (eftersom CE-märkningen handlar om att få sälja produkten).

pacman42 pacman42 skrev:
Låst artikel hos NyTeknik för de som har den:
- [länk]

Tydligen har fler länder säljstoppat också. Någon som har access får gärna citera eller recitera lite.
Österrike och nederländerna är de andra som stoppat.

Kan man köra en Easeebox även om Easee går i konkurs om man kör via Tibber?

R Rolle85 skrev:
Kan man köra en Easeebox även om Easee går i konkurs om man kör via Tibber?
Om jag förstått det rätt kan man använda boxen (rätta gärna om jag har fel) men du får starta den manuellt. Alltså, allt som är beroende av molntjänster kommer troligtvis sluta fungera.

Kan vara bra att ordna så att man kan starta den med RFID (tag eller kort, kankse även går med telefonen).

Men har inte tibber en app som kan styra boxen?

R Rolle85 skrev:
Men har inte tibber en app som kan styra boxen?
Ja, via Easees molntjänst

Aha

Mikael_L
Easee höll ett webinarium för drygt en månad sen, som jag missade att delta i.
Men jag kollar det nu, i efterhand.

Om två veckor går deras tidsfrist ut att ha en åtgärdsplan för redan monterade laddare.

De berättar också lite om vad som hänt, vad de gör nu osv.

• Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Nissens
Mikael_L Mikael_L skrev:
Easee höll ett webinarium för drygt en månad sen, som jag missade att delta i.
Men jag kollar det nu, i efterhand.
[media]
Om två veckor går deras tidsfrist ut att ha en åtgärdsplan för redan monterade laddare.

De berättar också lite om vad som hänt, vad de gör nu osv.
Bra info. Två saker kändes positivt, att resultatet från testen för IP klassningen sannolikt var ett missförstånd och att det kan komma en möjlighet att styra boxen utan molntjänsten. I övrigt känns alla frågor öppna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.