Jag har inga problem med att välja miljövänliga prylar, men då gäller det att det funkar på samma sätt till rimligt pris.
T.ex så köper jag led lampor till huset när jag nu skruvar upp lampor för dom funkar bra och är inte så dyra.
Men bränslepriser som är höga för att folk ska åka mindre blir jag förbannad på.
Om 2,5 år så kommer min flexifuel ford att bytas ut mot en nyrenoverad amazon -70, det får nog många miljömuppar att må dåligt.
T.ex så köper jag led lampor till huset när jag nu skruvar upp lampor för dom funkar bra och är inte så dyra.
Men bränslepriser som är höga för att folk ska åka mindre blir jag förbannad på.
Om 2,5 år så kommer min flexifuel ford att bytas ut mot en nyrenoverad amazon -70, det får nog många miljömuppar att må dåligt.
Hög nivå på diskussionerna som vanligt...
Är ytterst få i dagens Sverige som tar något verkligt ansvar i sin vardag för miljön genom att t.ex. gå, cykla eller åka kollektivt istället för att ta bilen etc. Det är emellertid inte så konstigt för politikerna gör ingenting för att främja ett sådant beteende.
Är ytterst få i dagens Sverige som tar något verkligt ansvar i sin vardag för miljön genom att t.ex. gå, cykla eller åka kollektivt istället för att ta bilen etc. Det är emellertid inte så konstigt för politikerna gör ingenting för att främja ett sådant beteende.
Fast enligt nya rapporter från forskare så finns det liv även utanför städerna.Deven skrev:Hög nivå på diskussionerna som vanligt...
Du menar att: dyr vägskatt, extraskatt på bilförsäkring, JÄTTE-skatt på bränsle, vägtullar samt dåligt underhållna och utbyggda vägnät inte är politiska påtryckningsmedel för att försöka tvinga folk att åka kollektivt?Deven skrev:Hög nivå på diskussionerna som vanligt...
Jag har själv 5 bilar, hade jag haft råd hade jag haft fler. Kollektivt eller gå/cyckla istället för att åka bil kommer aldrig bli ett alternativ. De som framhåller dessa som realistiska alternativ till bilen har antingen inte råd med bil själva, eller bor mitt i centrum 3 minuters gångväg till jobbet.
kollektivtrafiken ärinte bara överlägsen i städerna utan även för långpendlare. Många som har 10 eller 20 mil till jobbet har knappast möjlighet att köra bil. Enbart 10 mil enkel väg kostar över 10 000/månad i skattade pengar.Fråga folket på IKEA-pendeln om bilen är ett alternativ. Att sen tågen fungerar riktigt uselt numera är en skam. Själv bor jag långt från alla former av kollektivtrafik så jag får göra vad jag kan för at vara en god människa. Miljöbil naturligtvis, ecodriving javisst, samåkning när det är möjligt och arbete hemifrån ibland. Trots detta bränner jag nästan ett ton bränse om året vilket inte alls är bra.
Jag försöker bara hälla bensin på brasan, tag det inte så bokstavligt. 
Men allvarligt talat så lever vi i ett fritt land och får förbruka så mycket energi vi vill.
Jag tror faktiskt inte ett dugg på att vi håller på att förbruka all tillgänglig energi. Den fossila energin är helt klart ändlig, men den är å andra sidan en historisk parantes som snart är överspelad. Om ett par hundra år när det finns helt andra tekniska lösningar kommer dom att betrakta vår energidebatt med förundran.
Men allvarligt talat så lever vi i ett fritt land och får förbruka så mycket energi vi vill.
Jag tror faktiskt inte ett dugg på att vi håller på att förbruka all tillgänglig energi. Den fossila energin är helt klart ändlig, men den är å andra sidan en historisk parantes som snart är överspelad. Om ett par hundra år när det finns helt andra tekniska lösningar kommer dom att betrakta vår energidebatt med förundran.
mycke_nu skrev:
Jag åkte faktiskt buss 2/3 av resan till gymnasiet när jag gick där, synnerligen miljövänligt! :wow:
Fast dom sista 2 åren åkte jag epa och bil istället dom 4 milen dit trots gratis busskort.