Tycker personligen att Earth Hour är ett förkastligt I-landsprojekt....en enorm mängd människor i Afrika och andra mindre välbeställda områden som tvingas laga mat över öppen eld inomhus, inga möjligheter för barn att läsa efter solen gått ner, etc etc...skogsskövling för eldningsved i redan utarmare lantbruksområden.. listan kan göras alldeles för lång på hur mycket positiv utveckling som tillgång på el kan föra med sig.
Det är inte mindre förbrukning av el vi behöver, det är bättre sätt att framställa den.
Och Earth Hour...om det åtminstonde hade varit så att den timmes el jag sparar på att släcka ner skulle komma någon annan tillgodo...men det enda det blir är en patroniserande uppvisning i självbelåtenhet över att "Nu gör jag något bra, som inte är jobbigt..."
Tvi vale...
Det är inte mindre förbrukning av el vi behöver, det är bättre sätt att framställa den.
Och Earth Hour...om det åtminstonde hade varit så att den timmes el jag sparar på att släcka ner skulle komma någon annan tillgodo...men det enda det blir är en patroniserande uppvisning i självbelåtenhet över att "Nu gör jag något bra, som inte är jobbigt..."
Tvi vale...
Jo, det är riktigt men lördagen som startade 00.00 slutade sedan med sin sista minut 23.59 och under det dygnet var earth hour. Omställningen av klockan skedde sen på söndagens dygn som startade 00.00, omställning klockan 02.00 till 03.00 och sen var detta dygnets sista minut 23.59 med en timme kortare. Sen blev det måndag 00.00Troberg skrev:
Fast, ni kanske har en helat annan kultur där uppe i dalarna
NordKorea hörsammade alltså Earth hour bättre !!! 
Jag antar att deras statstelevision lyckades hamra ut budskapet ordentligt.
http://www.youtube.com/watch?v=03QFA5ncvqo
Jag antar att deras statstelevision lyckades hamra ut budskapet ordentligt.
http://www.youtube.com/watch?v=03QFA5ncvqo
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 219 inlägg
Earth Hour = avlatsbrev för folk utan medvetenhet. Samma människor köper Prius och KRAV-bananer för att döva sitt dåliga/obefintliga samvete. Nä! Earth Hour dygnet runt, alla dagar på året, så kan vi stänga ner ett antal kärnkraftverk och hör och häpna; tjäna lite på det själva. 
Blir så jävla förbannad på såna här tillfälliga uppslag till goda gärningar. Det skall sitta i ryggraden och inte tillämpas som en trendig sysselsättning. Ungefär som att det skulle vara inne att gå på toa och göra sina behov.
Blir så jävla förbannad på såna här tillfälliga uppslag till goda gärningar. Det skall sitta i ryggraden och inte tillämpas som en trendig sysselsättning. Ungefär som att det skulle vara inne att gå på toa och göra sina behov.
Det är en fin tanke, men om alla energieffektiviserar sina lampor så behöver vi inget Earthhour.
Har bytt ut alla min lampor mot LED. På mina 100m2 så drar alltsamman ungefär 50watt med alla lampor igång. Det är vad en pensionärs sänglampa drar.
Visserligen kostar det, 100kr/st för en lampa är inte jätte billigt.
Men åh andra sidan så håller en ledlampa 4.5år om man har igång den dygnet runt. Vid normalförbrukning ~10-12år.
Har bytt ut alla min lampor mot LED. På mina 100m2 så drar alltsamman ungefär 50watt med alla lampor igång. Det är vad en pensionärs sänglampa drar.
Visserligen kostar det, 100kr/st för en lampa är inte jätte billigt.
Men åh andra sidan så håller en ledlampa 4.5år om man har igång den dygnet runt. Vid normalförbrukning ~10-12år.