Purre
Hannuse Hannuse skrev:
Någon som kikat på Ubiquitis lösning?
[länk]

Dom brukar ju leverera väl fungerande lösningar.
Nu är detta ett låsbleck, men funktionsmässigt blir det ju samma sak.
Har själv haft en liknande lösning (med låsbleck) på garaget i snart 20år, och det fungerar bra, dock så har jag inte den här klassen på mitt lås, det är en enklare och klenare produkt.
Och jag har ingen integration mot något system heller, bara en kodpanel.
Jag har varit sugen på det men det ser ut att vara anpassat till amerikansk standard så jag ställer mig tveksam till hur bra passformen är för oss här i Sverige. Sen kräver det en hel del bearbetning av karmen som inte är så smidig om den nu inte ligger löst vid sidan om. Ser ut som det inte finns plats för både regeln och tryckfallet. Kolla 5 minuter in i detta klipp bland annat. Sen kan man tycka deras hub borde funka med ett elslutbleck från Assa eller liknande också.

Men ja vinnaren just nu är Yale Durus helt klart som jag hade önskat eftermontera i befintlig dörr.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Såg denna som jag tyckte var smutt, allt i låskistan inkl batteri

[länk]

Men det verkar rätt begränsad, man prata direkt med den via BLE till din mobil. Så ingen remote styrning tex. Vill ju kunna hooka upp den till mitt befintliga Google home.

Har ni koll på någon sådan produkt. Jag har en controller som stödjer Zwave, BLE och Zigbee
Kul vinkel att ta betalt per användare till låset. :-D

Purre
Har hittat ett sätt att få fatt på Yale Durus utan att köpa en helt ny dörr. Tror folket här att det är görbart att montera det själv?

Vilken dörr tänkte du modifiera för att få plats med det?

Purre
Vår vanliga entrédörr som är från diplomatdörrar, modell sara och troligen tillverkad 2004.
Lyckas jag läsa mig till det så är det en träram utav furu med cellplast som kärna i mitten för isolering.

Undrar om du kan göra det övre uttaget utan att riskera integriteten i träramen?
Hänger ju på hur bred/djup ramen är och var den övergår till frigolit..

Purre
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
utan att riskera integriteten i träramen?
Någon konstig autokorrekt? Får inte ihop vad du försöker säga nämligen.

Men batteridelen skruvas likt låshuset så borde fungera att få till det tycker jag även om nu ramen skulle vara 2cm tjock eller liknande. Det man kommer tappa är lite utav isoleringsförmågan.

Ritning av mekanisk del med utrymme för batteripack och låshus samt kabelkanal. Mått och placeringar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två komponenter av ett dörrlås, en batteridel och ett låshus i metall, visas monteringsklara sida vid sida.
Skapa konto
Delar till Yale elektroniskt lås, inklusive sifferknappsats, låshus, skruvar, plattor, och laddare.
Skapa konto
Delar av ett Yale digitalt dörrlåsset med låshus, batteridelen, knappsats och kablar för installation.
Skapa konto

Purre
Det svåraste är att få till kanalen mellan låskistan och batteridelen.

Menar du att du har ett uttag i dörren där du har möjlighet att placera batteripacket?

I så fall bör det gå bra.

Men, om du inte har något uttag för det idag blir det ju en annan sak.

Dvs, om du har en frigolitkärna i större delen av dörrbladet med en ram runt av trä så har de ju lagt in förstärkningar där de har gjort uttag för ett låshus.
Om du själv fräser ut 20x80x170 ur själva ramen blir det ju inte mycket kvar av den.

Purre
Nej finns inget hål idag för batteriet så klart, finns bara för låshuset.
Sen kan jag inte säga att jag är så orolig för att någon skulle slå in dörren och den skulle ge med sig just pga ett till hål. Enklare slå rutan i dörren, ta en annan dörr eller ett fönster isf om man vill ta sig in. Sen finns det inte mycket att stjäla i huset heller men det är svårt för en tjuv att veta redan innan.

Jag tänkte inte i första hand på inbrottsskydd, där är ju entrédörrar sällan den primära ingångsvärden i annat än lägenheter och en dörr med frigolitkärna är ju inte någon säkerhetsdörr ändå. :)

Tänker mer på risken att dörren blir skev efter ett tag.

Purre
Tog bort låshuset igår kväll och batterimodulen skulle inte göra större åverkan än vad det låshuset gör.
Ena sidan skulle det finnas 11mm kvar av materialet och andra sidan 35mm under förutsättning att man tar bort lika mycket för batteriet som man gör för låshuset. Det känns görbart helt klart iaf efter att ha kollat i dörren utan låshuset på plats.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Tog bort låshuset igår kväll och batterimodulen skulle inte göra större åverkan än vad det låshuset gör.
Ena sidan skulle det finnas 11mm kvar av materialet och andra sidan 35mm under förutsättning att man tar bort lika mycket för batteriet som man gör för låshuset. Det känns görbart helt klart iaf efter att ha kollat i dörren utan låshuset på plats.
Intressant projekt!
Hur gör du med den mekaniska nyckeln, kommer du att ha en sådan, eller gå den helt elektroniska vägen?
Håll oss gärna uppdaterade.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Purre
Hannuse Hannuse skrev:
Intressant projekt!
Hur gör du med den mekaniska nyckeln, kommer du att ha en sådan, eller gå den helt elektroniska vägen?
Håll oss gärna uppdaterade.
Jag väljer isf att montera med cylinder på utsidan eftersom hålet redan finns där. Köper man en helt ny dörr kan man välja att hoppa över det.

Dörr med monterad cylinderlås och handtag i närbild, passande för diskussion om dörrinstallation och renovering.
Skapa konto
Illustration av dörrlås med beskrivning av delar som vredcylinder, handtag, låscylinder och fall, både på svenska och engelska.
Skapa konto

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Jag väljer isf att montera med cylinder på utsidan eftersom hålet redan finns där. Köper man en helt ny dörr kan man välja att hoppa över det.

[bild][bild]
Hur gick det med detta projekt?
Färdigt och integrerat, och integrerat i vilket system i så fall?

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.