18 873 läst ·
88 svar
19k läst
88 svar
E-faktura till gemensamt konto?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 431 inlägg
Det TS efterfrågar har jag frågat efter i 15+ år utan varken hittat det eller fått ett bra svar varför det inte går. Bara att banken skyller på de som skickar fakturor och företagen skyller på bankerna. Tänk att man i årtusenden har kunnat betala någon annans skuld/räkning men nu i det digitala samhället så kan man inte det längre.
Jag har alltid kunnat öppna min frus räkningar som kommer i fysisk form med och med en överenskommelse mellan makar .. Det har inte varit några problem.
Vi har gemensamt betalkonto på samma bank som lönekontona men nepp fakturor går inte.
Får hon en efaktura så kan jag först inte se att den inkommit, kan inte heller se vad den innehöll bara vilken summa som dragits. Detta skapar krångel då det är jag som har hanterat räkningar från önskemål från henne!!
Varför är det så farligt idag att se det som gått att se i tusentals år tidigare?
Att skylla på banksekretessen är bara skitsnack.
Jag har alltid kunnat öppna min frus räkningar som kommer i fysisk form med och med en överenskommelse mellan makar .. Det har inte varit några problem.
Vi har gemensamt betalkonto på samma bank som lönekontona men nepp fakturor går inte.
Får hon en efaktura så kan jag först inte se att den inkommit, kan inte heller se vad den innehöll bara vilken summa som dragits. Detta skapar krångel då det är jag som har hanterat räkningar från önskemål från henne!!
Varför är det så farligt idag att se det som gått att se i tusentals år tidigare?
Att skylla på banksekretessen är bara skitsnack.
Hos skandiabanken kan man öppna varsitt konto som man ger den andre fullmakt till.
Sen pekar var och en ut dessa konton som efaktura-konton.
Då ser man kommande räkningar mot båda kontona och man kan med sitt eget bankid godkänna räkningar som dyker upp mot frun/partners konto.
Det är lite bökigt, men det funkar.
Sen pekar var och en ut dessa konton som efaktura-konton.
Då ser man kommande räkningar mot båda kontona och man kan med sitt eget bankid godkänna räkningar som dyker upp mot frun/partners konto.
Det är lite bökigt, men det funkar.
Utvecklingspotentialen är oändlig men de flesta kommersiella aktörer driver utvecklingen i rakt motsatt riktning i ivern att försöka "monopolisera" en företeelse. I bankernas fall betalningar. Maximera inlåsningseffekten, kontroll över hela kedjan, full spårbarhet, centralisera systemen, hindra konkurrerande alternativ, osv.P PappasHammare skrev:
Alltid under parollen att det för kundens eget bästa, så klart.
Vem som godkänt vad är inte någon information som Skandia presenterar för mig.hsd skrev:
Antagligen är det så sällsynt att man agerar i varandras namn, att de inte designar gränssnittet med detta i åtanke.
En transaktion blir inte mer detaljerad än såhär (genom datorwebbsidan)
Typ av transaktion kan även vara Bankgiro, Postgiro, Återkommande överföring m.m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrev hon en fullmakt åt dig?P PappasHammare skrev:
Enligt
https://www.hemhyra.se/nyheter/oppnade-post-till-barnens-pappa-doms-tingsratten
behövs det.
“Lennart Björkman, chef för den juridiska enheten i Hyresgästföreningen region Bäsk, berättar att det praktiskt taget inte finns några normala situationer där man har rätt att gå runt reglerna och bryta en annan persons post.
– Det krävs i princip alltid någon form av fullmakt till detta. Och det gäller faktiskt även om man är gifta.”
/Höghus
Om du svarade mig så håller jag absolut med vilket framgår av min tidigare post.A AndersS skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/e-faktura-till-gemensamt-konto.475657/#post-5146763
En del bankpersonal gör tydligen även den bedömningen.
/Höghus
Framtidsfullmakten togs ju fram i just detta syfte, frågan är om den ger elektronisk tillgång till bankkonto eller bara vid fysisk närvaro på bankkontor. I det senare fallet är ju frågan hur det skall gå till, bankerna har ju bara öppet mellan 10:30 och halv elva på helgfria söndagar i maj.hsd skrev:
Enligt min bank, SEB, krävs fysiskt besök om man har framtidsfullmakt för bankaffärer.zarkov skrev:
Precis så har vi med ett gemensamt konto på Skandiabanken. Vi får e-fakturor dit, både ställda till mig och till frun. Båda kan godkänna dom.A Alexander HB skrev:Tanken var att sätta in en klumpsumma på ett gemensamt konto, där denna summa förväntas täcka alla räkningar för en längre period. Det går ju att ordna utan e-fakturalösningen, men det vore enklare om vem som helst kunde se och betala fakturorna (om någon är bortrest, upptagen eller otillgänglig på annat vis).
Nu blev det inte aktuellt för mig eftersom personen avled innan fullmakten behövde användas men jag hade rundat systemet genom att lägga in denne i min bank-id app och därmed sköta affärerna via internetbanken.zarkov skrev:
Du glömde fortsättningen.M Marcus-AA skrev:
Makar ska även, efter förmåga, bidra till det underhåll som behövs för att deras gemensamma och personliga behov tillgodoses. Om det den ena maken ska bidra med inte räcker till, ska den andra maken skjuta till de pengar som behövs, 6 kap. 1-2 §§ ÄktB. Därutöver gäller enligt 6 kap. 6 § ÄktB om makarna inte bor tillsammans att den ena maken ska fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala till den andra maken.