18 873 läst ·
88 svar
19k läst
88 svar
E-faktura till gemensamt konto?
Man kan inte välja så rakt av vilka som syns för båda eller inte.. Men man kan välja vilket konto e-fakturorna ska betalas från för respektive leverantör, och har man ett personligt konto kopplat till vissa leverantörer så ser ju inte den andra dem.A Alexander HB skrev:Nej, så är det nog. Dock räcker det ju att det endast är en av oss som står som betalningsansvarig för varje faktura, d.v.s. att fakturan kommer i antingen den ena eller den andras namn. Det som saknas är att kunna se vilka fakturor den andra har, samt möjlighet att hjälpa till att betala dessa.
Problem uppstår givetvis om den andra kan tänkas ha andra fakturor (ej relevanta för det gemensamma hushållet/kontot) som de vill hålla hemliga, vilket borde skapa problem.
Ni som har Handelsbanken. Hur fungerar det i praktiken? Kan man välja exakt från vilka företag fakturorna ska synas för båda kontoinnehavarna, eller är det allt eller inget som gäller?
Medlem
· Blekinge
· 12 272 inlägg
Fattar inte varför man ska ha gemensamt konto. Ska det vara ett uttryck av kärlek?
Swebank kan vi göra så iallafall
men där står en på det man den andra är fullt kompatibel till det.
men där står en på det man den andra är fullt kompatibel till det.
Njae, men det är praktiskt. Annars blir det ett ständigt överföra de av pengar fram och tillbaka beroende på vem som råkade ha flest av de gemensamma räkningarna just denna månad.T Thomas_Blekinge skrev:
Tanken var att sätta in en klumpsumma på ett gemensamt konto, där denna summa förväntas täcka alla räkningar för en längre period. Det går ju att ordna utan e-fakturalösningen, men det vore enklare om vem som helst kunde se och betala fakturorna (om någon är bortrest, upptagen eller otillgänglig på annat vis).
Jag har fått lära mig nyligen på en information för anhöriga till Alzheimersdrabbade att det är likställigt med att förfalska en namnteckning på en underskrift, då det fyller samma funktion att använda bankid. Om det är 100% juridiskt korrekt vet jag inte men det låter rimligt (och ställer till det en hel del om man vill vara laglig och hjälpa den som inte kan själv).B BSOD skrev:
Vi har skapat två konto vi kallar dom AUTOGIRO och räkningar där vi båda har fulla rättigheter till.
Där vi överför pengar varje månad. Är väll inget konstigt med de?
Där vi överför pengar varje månad. Är väll inget konstigt med de?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 166 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 166 inlägg
Nej det är klart olagligt att använda någon annans BankIDB Bassrunner skrev:Jag har fått lära mig nyligen på en information för anhöriga till Alzheimersdrabbade att det är likställigt med att förfalska en namnteckning på en underskrift, då det fyller samma funktion att använda bankid. Om det är 100% juridiskt korrekt vet jag inte men det låter rimligt (och ställer till det en hel del om man vill vara laglig och hjälpa den som inte kan själv).
Citat:
Bank-ID är en elektronisk ID-handling som är jämförbar med andra, fysiska ID-handlingar. Det är aldrig tillåtet att använda någon annans Bank-ID. Att obehörigen göra det utgör urkundsförfalskning vilket är ett brott enligt 14 kap. 1 § brottsbalken och kan ge fängelse upp till två år. Beroende på omständigheterna i det enskilda fallet kan brottet även anses vara ringa eller grovt (14 kap. 2-3 §§ brottsbalken) vilket också påverkar eventuella påföljder.
https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/ovrigtannat/far-min-dotter-anvanda-mitt-bank-id/
Används någon annans bank-id, urkundsförfalskning.Höghus skrev:
Men bankkortet, är du säker på olagligheten? Det är ett avtalsbrott mot banken, solklart. Men olagligt?
Om min förälder låter mig betala räkningar från hens konto med hens bankdosa så gör nog hen sig skyldig till ett avtalsbrott mot banken. Fast eftersom jag inte har något avtal med hens bank så kan ju inte jag bryta något avtal.Höghus skrev:
Och nej fullmakt hjälper inte eftersom banken inte tillåter överlämning av bankdosa ens med fullmakt. Man kan komma åt kontot på plats på bankkontoret med fullmakt men inte via bankdosa.