Jag och min man håller som bäst på att skicka ut offerter till rörmokare, elektriker m.m och har fått svar från ett par av dem, bl.a. kaklingen av vårt badrum.

Vi tycker det låter ganska (VÄLDIGT!) dyrt att begära 25.000 kr för att kakla vårt lilla badrum på 5 m2; i och för sig ska vi ha golvvärme, men den kostar bara ca 5000 och kaklet vi valt kostar ca 3000. Arbetskostnaden de har räknat med upgår till 15.000 kr (inkl. moms), låter detta rimligt eller blir vi lurade??? ???

Jag tycker det låter VÄL dyrt.

Själv har jag fått lägre pris.

Lite beroende på hur kakel och klinkel ska sitta.

Från 427:- till 500:- Kvm + moms allt ingår då förutom kakel klinkel och ev golvvärme.

Sen sa våran hussäljare 500+moms utan kakel och klinkel.
Så nog tycker jag att det låter dyrt.

Så vi borde se oss om efter någon annan som kan kakla? Det är ingen krånglig kakling vi tänk oss, inte några konstiga tillskärningar eller några andra "skräddarsydda" grejer.

Ta in nån som lägger golvet (värmen och spacklet) och kakla sedan själv. Det är betydligt lättare an man tror!

Om det kostar 500:- per kvadrat så borde väl
kostnaden bli följande för ett helkaklat badrum
med måtten 2 x 2,5 meter och 2,5 meter i takhöjd.

Golv: 2 x 2,5 x 500 = 2500:-
Väggar: (2 + 2 + 2,5 + 2,5) x 2,5 x 500 = 11250:-

Totalt: 2500 + 11250 = 13750:-

Om man lägger på Golvvärme (5000:-) och
kakel (3000:-) så får man följande:
13750 + 5000 + 3000 = 21750:-

Sen lägger vi på momsen och då dlir det:
21750 x 1,25 = 27188:-

Kommentarer? Är jag helt fel ute?

Kostnaden för klinkers är 250 kr/kvm (=1250 för golvet) och kaklet kostar 50 kr/kvm (=ca1100 för väggarna).

Inga jättesummor det handlar om direkt...angående att göra det själva; vi har tänkt på det men då gäller väl inte försäkringen OM det skulle bli nån fuktskada eller så? Det är därför vi vill att någon "riktig" gör det så att vi har garanti och får ut nåt på försäkringen om oturen skulle vara framme!

Så länge arbetet är "fackmannamässigt utfört" så gäller hemförsäkringen! Du kan göra det själv.

BoD skrev:
Så länge arbetet är "fackmannamässigt utfört" så gäller hemförsäkringen! Du kan göra det själv.
hmm...är du säker på att det gäller alla försäkringsbolag..jag har nämligen hört något annat.. :-/

Då får du väl teckna din försäkring i ett annat bolag... Vid en skada så är det försäkringsbolaget som ska bevisa att arbetet inte var fackmannamässigt utfört, bevisbördan ligger inte hos dig.

Jag tycker ändå det är viktigt att man kollar noga vad om gäller innan man påbörjar arbetet..

Ingjuta tvivel är ju ganska lätt på ett sånt här forum och tvivlar man får man aldrig något gjort.
Det gäller att veta vad man talar om när man svarar på en tråd. "Jag har hört" eller "det sägs" är lite väl vagt.

Lill, vilket försäkringsbolag är det som har synpunkter på att man fixar våtrum själv?
Jag kollade med Länsförsäkringar innan jag byggde badrum - de hade inget att invända.

Att ha torrt på fötterna är inte detsamma som att ingjuta tvivel...tvärtom känns det nog bättre att inleda ett eget arbete om man kollar innan ( som KalleK också själv gjorde) och man vet att allt är grönt...Det var bara det jag ville understyrka....

Något specifikt försäkringsbolag som nu skulle ha helt andra regler har jag dock inte...

kubicon skrev:
Jag tycker det låter VÄL dyrt.

Själv har jag fått  lägre pris.

Lite beroende på hur kakel och klinkel ska sitta.

Från 427:- till 500:- Kvm + moms allt ingår då förutom kakel klinkel och ev golvvärme.

Sen sa våran hussäljare 500+moms utan kakel och klinkel.
Så nog tycker jag att det låter dyrt.
Ursäkta en liten miss, :-/kollade hemma och ovanstående priser var utan moms.
Kakel killen är en som jag känner sen tidigare så det kan nog vara lite " kompis pris ".
Ursäkta röran jag kanske ställde till.

Kubicon

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.